Skilja fölfrån mamman?

I

idaiceland

Hejsan jag har ett föl som är runt 6 månader och hennes mamma ska snart åka tillbaka hem till sig.:( och mitt problem är att jag vet inte hur jag ska kunna skilja på dem då de får panik:eek: (oftast), jag går i väg med en av dem..och jag har inte möjlighet till stall för att de går på lösdrift stallet hinner bli klart någon månad efter att mamman ska hem:cry: så har ni något bra tips att få dem vana vid att de ska kunna gå ifrån varandra utan att bli hysteriska. mamman springer bara runt i hagen om jag går i väg med fölet men gör jag tvärt om går fölet genom stängslet...:grin:

kram ida:banana:

Sv: Skilja fölfrån mamman?

En "tvär avskiljning" låter som det enda alternativet enligt informationen i tråden. Flytta mamma till hennes stall och låt fölet gå kvar. Jag tar för givet att det finns andra kompisar i hagen som fölet redan är bekant och känner sig trygg med. Detta har jag gjort med flertalet föl från 5 månaders ålder. Har fungerat utmärkt bra på alla sätt och vis.

Går det inte att stänga av lösdriften på något sätt så att ni kan stänga in nån av dem?
Går ungen igenom hagen nu så är det nog stor risk att den gör det när mamma har åkt också, och utan mammas ropande kan den bli väldigt svårfångad.

Att mamman springer runt i hagen gör väl inte så fasligt mkt om ni har en bra hage.
Skrik & panik får man ju räkna med vid avvänjning.
Vi var tvungen att flytta vår bebis nån månad eller två eftersom de sprängde staketena. Då var de dock självklart avvanda på halvtid (Några timmar dag stod de i olika stall..)

Jag har bara fött upp ett föl själv, hade ingen erfarenhet alls då. Men jag hade förutom fölet och mamman (fjordingar) en liten shettis och en newforest.
Jag avvande genom att flytta fölet och shettisen till egen hage, så gick mamman och newforesten kvar i den andra. Första dagarna bara en-ett par timmar, efter en vecka gick de åtskilda på dagarna och ihop på natten.
Det var aldrig några problem!

Vår mamma + föl skrek och hade sig så fort föl eller mamma kom utom synhåll.
Vad gör man för fel då menar du?

ja det finns en till häst,,,, Min islandsvalack som fölet gillar väldigt mycket.:D

Går det inte att stänga av lösdriften på något sätt så att ni kan stänga in nån av dem?
Går ungen igenom hagen nu så är det nog stor risk att den gör det när mamma har åkt också, och utan mammas ropande kan den bli väldigt svårfångad.

Jag tror precis tvärtom, om inte mamma finns och ropar tyr den sig istället till de andra hästarna.

Däremot är jag intresserad över hur ts tänkt ordna det hela när islänningen ska ridas och fölet lämnas själv i hagen?
Jag skulle rekommendera att ta dit ett till föl som lekkamrat så blir det inte lika sårbart som när det bara finns två hästar.

Mitt föl och hans mamma har varit väldigt tajta men jag märker bara på de sista veckorna (han är snart 7 månader gammal) att de blivit mer coola över att skiljas åt korta stunder (fölet bryr sig nästan inte alls medan mamman gärna provar ropa).
Vi kommer dock att tillämpa "tvär" avvänjning just för att minimera risken att han går genom staketet. Mamman får helt enkelt flytta iväg en period!
Han har dock både fölkamrater samt två äldre valacker att ty sig till.

ja det finns en till häst,,,, Min islandsvalack som fölet gillar väldigt mycket.:D

Då förstår jag att det kan bli problem, försök att hitta en flock med unga hästar som din telning kan gå i. Bäst hade varit om stoet gått i flocken med sitt föl, då brukar detta bli rätt odramatiskt faktiskt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama