Skilja fölet från stoet

G

gutte08

Ja så har tiden kommit, vi ska nu skilja den snart 10 månaders hingstfölet från mamma häst :cry: Jag vet att han har gått länge men ändå tycker man allt lite synd om dom.

Mamma häst flyttar från gården så han får gå med shettiskompisen tills hingstbetet börjar.

Nu till frågan, hur håller vi koll på stoets juver? Vad ska man tänka på?

Tacksam för tips

Sv: Skilja fölet från stoet

10 manader ar val lite gammalt att borja med avvanjing.. men strunt i det..
formodar att folet ater sjalv och har sin egen avdelning i boxen? Om inte sa ar det att starta med..
Satt upp en brada mitt i boxen som folet kan ga under men inte stoet. Sen far han sin mat och vatten i den avdelning.
Gor detta en vecka eller sa, han kan fortfarande dia om han vill..
Dock om stoet kommer att aka, ja da blir det bara tvarstopp. Han kommer att ha behov av kompisar (shetland) och det ar viktigt att sysselsatta honom mkt..

Varfor skall han pa hingstbete?? Ar det inte battre han far ga med de andra hastarna? Jag har min 2 aring har som gar med ett sto pa 4 ett sto pa 28 och en vallack. Gammel marra uppfostrar honom valdigt bra.. Finns ingen anledning att satta in honom med en massa andra smahingstar som alla forsoker att vara herre pa tappan.. Om du inte har andra unghingstar pa garden vill saga..
Och finns ingen anledning att satta dem pa sommarbete heller. Lat hastarna ga och ata gras aret om.

Nar det kommer till stoet, hennes juver kommer att kanske vara lite fullt for en vecka eller san, men med tanke pa att folet ar sapass gammal, tar det inte lang tid att fa det ner igen.. Kolla sa det inte ar sprickfullt, och sluta med tillskott pa henne, satt henne pa "mager" mat sa hon inte producerar sa mkt. Men svalt henne inte.. HHon kanske far fever en dag eller tva, ge henne Bute (fevernedsattande) en gang om dagen, och sen bry dig inte.. Det mer man kranglar det mer problem blir det.

Hoppas lilleman far leka mkt med sin shettiskompis.. och glom inte att jobba med honom ocksa.. han ar ju i en bra alder att starta sin uppfostran om inte allra redan gjort..

Ursäkta att jag hoppar in i denna tråden. Men jag undrar hur de gör som inte kan skicka iväg stoet på ett annat ställe. Jag menar när både föl och sto går på samma gård. Går det då att dela på dem där man har dem i hagar så att de ser varandra. Eller fungerar inte det???

Jag har inte haft så många föl men märkte stor skillnad på avvänjningen. Den första fölungen var tvungen att åka till djursjukhus för operation (7 månader gammal) och när hon kom hem två veckor senare var hon avvand. Hon försökte inte dia och stoet hade sinat under dessa veckor, halverade kraftfodret stoet är lite åt det svårfödda hållet. Inga problem alls

Nästa föl var betydligt jobbigare, en hingstunge (är hingstungar mammigare eller är stona mer beskyddande över sina pojkar?) Delade hagen och hingstungen fick gå med sitt äldre syskon. Det var ett evigt pratande över staketet och mammas juver sinade mycket långsammare, kan tillägga att stoet är dräktigt igen och jag hoppades hon skulle vänja av själv men icke sa nicke. Och eftersom hon började närma sig åttonde månaden tyckte jag inte hon behövde föda ungen mer. Ville ju heller inte att åringen skulle dia när nya fölisen kommer. Han hade egen box var (är) rund och fin, åt bra.

Efter tre veckor prövade jag att släppa ihop dom. Det var dumt för inte nog med att ungen lyckades bli sparkad av sitt eget syskon först, han fick också dia igen när de sprungit färdigt. Svor en lång ramsa och delade dom igen. Efter ytterligare fyra veckor släppte jag ihop dom och nu går det bra. Så det verkar som (i alla fall i mitt fall) att när de ser varandra och hör varandra avtar mjölkproduktionen långsammare och bandet mellan sto och föl håller i sig längre än om de flyttas utom syn och hörhåll. Men det går

Senast ändrad:

Jag ska också börja skilja av mitt lilla stoföl. Hon är nu 8,5 månader och går fortfarande ihop med mamman både dag och natt. I hagen finns även en äldre valack som agerar fostrare. Vi har bara tagit ut mamman från hagen och ridit henne på ridbanan ett tjugotal meter från hagen och då har fölis kunnat se henne hela tiden. Mamman är cool och låtsas inte om att fölis varit orolig och sprungit i hagen. Valacken har sagt ifrån om lillan blivit för vild och nu senaste gångerna har de stått stilla och tittat på mamman då hon rids.:)

I kväll ska vi börja med att släppa in dem i boxarna bredvid varandra vid insläppet för att äta sin mat under någon halvtimme eller så innan mamman släpps in till lillan igen. Tanken är att vi ska utöka tiden succesivt. Problemet för oss är att vi inte har galler på översidan av boxdörrarna. Man blir lite orolig att liten ska få för sig att hoppa över om mamman inte finns där hon brukar. Det är också anledningen till att vi dragit på nattseparationen...

Man märker att stoet börjar bli lite trött på sin unge och hon tycker det är skönt när vi tar ut henne ur hagen för lite egentid. Lillan snuttar fortfarande titt som tätt och i samma takt som lillan växer så börjar mamman se lite tunnare ut. Jag har ännu inte bestämt om de ska få gå tillsamman om dagarna hela sommaren och låta mamman vänja av ungen helt för egen maskin eller om det bästa är att köra bort mamman ett par veckor då de vant sig vid att stå i olika boxar nattetid? Med tanke på att stoet inte är dräktig så kanske det kan bli allt för långdraget så det bästa är väl med en tydlig separation under ett tag... Håller med dig om att det känns lite sorgligt när det nu är dags för avvänjning.

Senast ändrad av en moderator:

10 manader ar val lite gammalt att borja med avvanjing.. men strunt i det..
formodar att folet ater sjalv och har sin egen avdelning i boxen? Om inte sa ar det att starta med..
Satt upp en brada mitt i boxen som folet kan ga under men inte stoet. Sen far han sin mat och vatten i den avdelning.
Gor detta en vecka eller sa, han kan fortfarande dia om han vill..
Dock om stoet kommer att aka, ja da blir det bara tvarstopp. Han kommer att ha behov av kompisar (shetland) och det ar viktigt att sysselsatta honom mkt..

Varfor skall han pa hingstbete?? Ar det inte battre han far ga med de andra hastarna? Jag har min 2 aring har som gar med ett sto pa 4 ett sto pa 28 och en vallack. Gammel marra uppfostrar honom valdigt bra.. Finns ingen anledning att satta in honom med en massa andra smahingstar som alla forsoker att vara herre pa tappan.. Om du inte har andra unghingstar pa garden vill saga..
Och finns ingen anledning att satta dem pa sommarbete heller. Lat hastarna ga och ata gras aret om.

Nar det kommer till stoet, hennes juver kommer att kanske vara lite fullt for en vecka eller san, men med tanke pa att folet ar sapass gammal, tar det inte lang tid att fa det ner igen.. Kolla sa det inte ar sprickfullt, och sluta med tillskott pa henne, satt henne pa "mager" mat sa hon inte producerar sa mkt. Men svalt henne inte.. HHon kanske far fever en dag eller tva, ge henne Bute (fevernedsattande) en gang om dagen, och sen bry dig inte.. Det mer man kranglar det mer problem blir det.

Hoppas lilleman far leka mkt med sin shettiskompis.. och glom inte att jobba med honom ocksa.. han ar ju i en bra alder att starta sin uppfostran om inte allra redan gjort..

Just detta resulterade i att min nya tävlingshäst är dräktig och ska föla nu i april/maj. Något inte ens förra ägaren visste men som jag såg direkt när hon kom. Inte så kul när man planerat in tävlingar i vår.

TS: Hur mycket Diar fölet? Vi har gjort så att våra hästar har kommit in vid 16. Då har fölis fått stå i egen box tills kvälls fodringen. Dvs 3-4 timmar. Sen släpps de ihop igen.

Efter det så får fölis stå själv den tiden + 1 timme innan de släpps ut. Sen ökat till att fölis står själv hela natten och till slut i hage med andra hästar. Dvs jämte varandra. Visst blir det skrik från fölis sida men stoet har bara tyckt att det är skönt när fölet är så stort. Allt som allt har det tagit ca 2-3 månader. Men då har vi börjat när fölet är 6 månader. Stoen anpassar sig mycket fortare än fölet;) Så jag tror inte ni behöver kolla så mycket på juvert. Speciellt inte som jag tar för givet att fölet äter både hö och kraft själv (Vilket det borde göra). Och alltså bara "Snuttar" på stoet.

Vissa uppfödare låter fölen gå med stona tills de själva "stöter bort" fölen. dvs tills de är 10-12 månader och sedan släpps föl och ston på olika beten.

Lycka till med avvänjningen!

Jag ska också börja skilja av mitt lilla stoföl. Hon är nu 8,5 månader och går fortfarande ihop med mamman både dag och natt. I hagen finns även en äldre valack som agerar fostrare. Vi har bara tagit ut mamman från hagen och ridit henne på ridbanan ett tjugotal meter från hagen och då har fölis kunnat se henne hela tiden. Mamman är cool och låtsas inte om att fölis varit orolig och sprungit i hagen. Valacken har sagt ifrån om lillan blivit för vild och nu senaste gångerna har de stått stilla och tittat på mamman då hon rids.:)

I kväll ska vi börja med att släppa in dem i boxarna bredvid varandra vid insläppet för att äta sin mat under någon halvtimme eller så innan mamman släpps in till lillan igen. Tanken är att vi ska utöka tiden succesivt. Problemet för oss är att vi inte har galler på översidan av boxdörrarna. Man blir lite orolig att liten ska få för sig att hoppa över om mamman inte finns där hon brukar. Det är också anledningen till att vi dragit på nattseparationen...

Man märker att stoet börjar bli lite trött på sin unge och hon tycker det är skönt när vi tar ut henne ur hagen för lite egentid. Lillan snuttar fortfarande titt som tätt och i samma takt som lillan växer så börjar mamman se lite tunnare ut. Jag har ännu inte bestämt om de ska få gå tillsamman om dagarna hela sommaren och låta mamman vänja av ungen helt för egen maskin eller om det bästa är att köra bort mamman ett par veckor då de vant sig vid att stå i olika boxar nattetid? Med tanke på att stoet inte är dräktig så kanske det kan bli allt för långdraget så det bästa är väl med en tydlig separation under ett tag... Håller med dig om att det känns lite sorgligt när det nu är dags för avvänjning.

Vi har inte galler och inte min kompis heller. Det har funkar jättebra ändå! Men kanske beror på individen. Hästarna det handlar om är New forest och halvblod. De har stått jämte varandra!

:) Vad skönt att höra! Tycker nog vår fölis är relativt sansad i övrigt så vi hoppas det ska fungera bra....annars får vi väl konstruera något gallerfönster till dörren.

Önskar lycka till, till TS också!

Dra ner kraftfodret och ha koll på feber. Juvret kommer naturligtvis att bli lite spänt under första tiden efter avvänjning, men vi brukar inte hålla på och mjölka ur och greja för den sakens skull, det stimulerar bara fortsatt produktion. Får stoet feber eller blir fruktansvärt öm är det däremot fara på färde för juverinflammation, tillkalla vet för ev antibiotikakur.
Jag har inte haft några problem på mina avelsston, däremot fick en av tävlingshästarna juverinflammation en gång....
Lycka till!

KL jag flyttade mina till ett ställe där de kunde få varsin box när fölis var 5 månader, väl där så fick de bo i varsin box direkt, fölis var stor rejäl och mamma var tunn:) på morron fick fölis dia innan de gick ut i samma hage, och när fölis var sex månader flyttade hon till sin nya ägare, lite tidigt, men hon diade inte mamma längre och struntade fullkomligt i mamma, hon fick nya kompisar direkt och det funkade kanon. Men vi kollade under den månaden innan hon flyttade att hon åt tillräckligt med hö och kraftfoder för att klara sig själv.. så det var väldigt smärtfritt. vi drog ner lite på kraftfodret och juvret var tomt på en vecka.

10 månader är inte speciellt gammalt för avvänjning. Om stoet själv hade fått bestämt, så hade hon börjat vänja av vid ca 8 månaders ålder...helt enligt naturens gång. Finns ingen som helst anledning att som de flesta gör, vänja av vid presis 6 månader. De flesta föl mår bäst vid senare avvänjning.

Att tio månaders mycket väl kan betäcka är ingen nyhet för dom som blivit "drabbade".. :crazy:

Men beta året runt är inte möjligt i våra breddgrader.. Möjligtvis där du bor.

Så hingstbete är ett mycket bra, läs oftast nödvändigt, sätt att socialicera en hingst-unge och samtidigt få lära sig rätt och orätt.

AM

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka