10 manader ar val lite gammalt att borja med avvanjing.. men strunt i det..
formodar att folet ater sjalv och har sin egen avdelning i boxen? Om inte sa ar det att starta med..
Satt upp en brada mitt i boxen som folet kan ga under men inte stoet. Sen far han sin mat och vatten i den avdelning.
Gor detta en vecka eller sa, han kan fortfarande dia om han vill..
Dock om stoet kommer att aka, ja da blir det bara tvarstopp. Han kommer att ha behov av kompisar (shetland) och det ar viktigt att sysselsatta honom mkt..
Varfor skall han pa hingstbete?? Ar det inte battre han far ga med de andra hastarna? Jag har min 2 aring har som gar med ett sto pa 4 ett sto pa 28 och en vallack. Gammel marra uppfostrar honom valdigt bra.. Finns ingen anledning att satta in honom med en massa andra smahingstar som alla forsoker att vara herre pa tappan.. Om du inte har andra unghingstar pa garden vill saga..
Och finns ingen anledning att satta dem pa sommarbete heller. Lat hastarna ga och ata gras aret om.
Nar det kommer till stoet, hennes juver kommer att kanske vara lite fullt for en vecka eller san, men med tanke pa att folet ar sapass gammal, tar det inte lang tid att fa det ner igen.. Kolla sa det inte ar sprickfullt, och sluta med tillskott pa henne, satt henne pa "mager" mat sa hon inte producerar sa mkt. Men svalt henne inte.. HHon kanske far fever en dag eller tva, ge henne Bute (fevernedsattande) en gang om dagen, och sen bry dig inte.. Det mer man kranglar det mer problem blir det.
Hoppas lilleman far leka mkt med sin shettiskompis.. och glom inte att jobba med honom ocksa.. han ar ju i en bra alder att starta sin uppfostran om inte allra redan gjort..