Skilja föl från stoet.

Diabetikern

Trådstartare
Hur har ni gått tillväga?

Vill ju förbereda både stoet och fölt så mycket som möjligt innan fölis åker (inte vårt föl) och vi har aldrig haft föl innan.

I går så fick han egen box och det verkar fungera kanon. Han varlugn och sansad heöa tiden. Någon enstaka gnäggning.

Vi startade igång ridningen meed stoet ganska tidigt först fick han vara med ute på ridtur och allteftersom fick han bli lämnad kvar i stallet med sällskap av vår shettis.
Sen så fick han stå själv i boxen utan shettisen.
Nu har vi för östa gången lämnat dem i hagen medans vi ridit iväg samt gett honom egen box.

Låter detta som en ok avvänjning?

hur har ni gjort?

Vi har otroligt mycket stöd från tjejen som äger fölet då hon har stor erfarenhet men man vill ju alltid kolla lite hur andra gör. :)

Tacksam för svar.

Sv: Skilja föl från stoet.

Är också nyfiken på detta =) Har frågat i andra trådar men uppenbarligen är jag lite trög :/ :P

Jag provade att dela på sto & föl så de gick i egen hage, men stoets juver blev kanon fyllt och jätte spänt, ska man i det läget mjölka ur eller hur ska man göra? (de gick ihop under natten) Ska man minska kraft fodret på stoet? Hur långt innan i så fall? Vad är dte mer man ska tänka på när man delar sto & föl?

Sorry om jag kapade tråden lite, men du kanske får lite svar från mina frågor också :idea: :D

Om det är bra eller inte beror på hur gammalt fölet är.
Men under förutsättning att han är i rätt ålder för avvänjning så verkar det vara ett bra sätt som passar både honom och stoet.

Jag tycker det låter väldigt bra.:laugh:
Vi brukar göra något liknande med våra föl.(Vi har 2-4 föl/år)

Under sommaren får de stå inne i box när stoet rids. Lite gnäll kan det vara men sedan vänjer de sig. Då vi har flera föl så är de aldrig ensamma inne. Ibland står de två och två i stor box!
När de är omkring 4-5 månader, det brukar vara lagomt vid installningen på hösten, skiljer vi sto och föl åt på natten.
Senare skiljs de också åt på dagen. Då har vi ett äldre sto som är mentor åt stofölen och en "gammal" snäll valack som tar sig an de små "hingstbusarna".
Att avvänja sto och föl brukar gå lungt till och det har aldrig varit problem med överfyllda juver. Fölet diar stoet morgon och kväll och långsamt tar det slut.:D
Vi betäcker endast varannat år så vi behöver inte ta hänsyn till en ny dräktighet.
Hoppas mitt svar kan vara till nytta för dig! Lycka till:laugh:

Lägger till en liten fråga, om juvret blir överfyllt, ska man då mjölka ur eller låta det vara? För om man mjölkar ur, slutar produktionen ändå då?

Tack alla för era svar. :)

Elma_vip : Jag har ingen aning om man ska mjölka ur eller inte. :confused: Ska fråga med tjejen som äger fölet och se vad hon svarar.
Här har mjökprodukten minskat i samma takt med att fölet inte diar lika mycket så jag har inte haft en tanke på detta.Återkommer med svar så fort jag hört något. :)

hej
det är så att när du skiljer fölet från modern så skall du under ca 1 vecka ta bort ALL kraft foder helt. och är hon väldigt öm så ska du klart mjölka ur lite för annars är det lätt att dom får (precis som vi) mjölkstockning.
lycka till med dom båda.
min är nu ett år och är helt avvänjt .

Ska jag verkligen ta bort all kraft på stoet?

Stoet rids varje dag i princip och behöver sin kraft därtill. Nu är det ju inte så att hon får några enorma mängder kraft men lite behöver hon allt för ridningen och orkens skull.
Hon är inte öm överhuvudtaget vid juvern och verkar inte ha jättemycket mjölk.
(har varit ute och kollat extra efter att ha läst det här ;) )

Tacksam för svar :D

Vi tar inte bort kraftfodret för då skulle stoet gå ner sådär 20 kg på stört så det vore idioti. Tror det är större risk för komplikationer om man kör med tvär avvänjning än när man separerar dem nattetid en längre tid först så mjölkproduktionen går ner mer.

Trådkapning...

Passar på att be om lite hjälp med min lilla kille som nu är 4 månader. Stoet har endast ridits lite när lillkillen var 2-3 månader, då var lillkillen kvar ensam i "sin" box med valacken i ståendes i boxen intill. Inga problem.

Men den sista månaden har de bara gått på bete och inte ridits.
Och häromdagen när jag skulle ut med stoet så slutade det med att lillkillen hänger i armbågarna över boxdörren ,med frambenen helt utanför boxdörren, och hoppar på bakbenen som för att ta sats o komma över :( Och då hann jag ändå bara med att vända stoet i gången så hon stod med rumpan emot boxdörren med ett mellanrum på ca 1,5 meter...vi hann alltså inte längre än så

Behöver jag säga att jag inte gick ut med stoet??

Istället släppte jag föl o valack i vinterhagen och ställde stoet intill men utanför. Efter några minuter började jag promenera stoet utanför hagen och liten for efter men höll sig innanför staketet. Till slut tog vi iväg stoet på en 7 minuters promenad och föl o valack höll sig kvar i hagen. Därefter fick liten följa med på liten promenad tillsammans med mamma.

Nu var det tänkt att valacken ska flytta hem (har bara lånat som sällskap till stoet när hon var dräktig) och lillkillen ska få hans box (har bara 2 boxar) om en månad ca.

HUR ska jag då lösa detta med att kunna ta ut stoet för ex. ridning. Kan jag lämna liten kvar ensam i hagen eller måste jag bygga upp boxdörrar mm och lämna honom inne?? Naturligtvis under uppsyn, jag lämnar honom inte själv!!

Du måste sätta upp galler, hästen får inte riskera att hoppa ut. Helt ensam är inte så snällt att lämna en liten, tycker jag.

Ok, galler är ett måste OM jag ska lämna honom i boxen. Men är det bättre att lämna honom i boxen än att lämna i hagen?

Helt ensam kommer han inte bli förrän valacken försvinner, dvs om en månad ca. Då är ju lillkillen nästan 5 månader..är det för tidigt att vara ensam tycker ni? Kommer ju bara att ta bort stoet i korta pass, ca 30 minuter per gång...

KL.

Måste få fråga en sak, vi har börjat med några min "ifrån" varandra. Sakura får stå i boxen och mamma ute i gången. Men Sakura skriker och springer runt en massa, hur länge blir det så? Och hur länge ska man låta dom stå ifrån varandra?

Mamma brydde sig inte för hon stod och kissa ur sig en massa inför stoet bredvid sig som hoppa och blev alldeles till sig. Hon vart som en hingst :eek: Pillan stod där och ville inte röra sig ur fläcken :rofl: Brunstfia!

Tack alla för era svar. :)

Elma_vip : Jag har ingen aning om man ska mjölka ur eller inte. :confused: Ska fråga med tjejen som äger fölet och se vad hon svarar.
Här har mjökprodukten minskat i samma takt med att fölet inte diar lika mycket så jag har inte haft en tanke på detta.Återkommer med svar så fort jag hört något. :)

Mjölkar man ur så stimulerar man till fortsatt produktion.

De brukar lugna sig om man fortsätter träna bara. Från början sprang Jobelle också något varv i boxen, stod och gnäggade eller tryckte sig mot väggen. Numera ställer hon sig ganska snabbt i ett hörn och bara vilar och väntar på att få gå ut till mamma igen.

Mjölkar man ur så stimulerar man till fortsatt produktion.

Okej, men om juvret blir jätte spänt då? Ska man bara låta det vara? Det borde ju göra jätte ont på stoet juh =( Finns det inte stor risk att stoet får juverinflammation.?

//Diana

Okey tack för ditt svar :D

Idag gick det kanon. Så det är skönt. Gillar faktiskt inte att hon skriker sådär :o Tycker synd om henne då.

Hur länge kan man göra detta för att sedan börja ta Pillan utanför stallet en längre tid och sen komma in igen. Absolut kommer det finnas sällskap i stallet samtidigt.

Lägger till en liten fråga, om juvret blir överfyllt, ska man då mjölka ur eller låta det vara? För om man mjölkar ur, slutar produktionen ändå då?

om du mjölkar ur så fortsätter produktionen av mjölk så låt det vara...stoet kan bli öm o lite stingslig en period men låt hon vara ifred så löser dig av sig själv...jag har då aldrig haft problem och gjort som det beskrevs här uppe....står i begrepp att skilja sto å föl åt om några veckor och det kommer inte bli nått problem.

Jag började med att stå direkt utanför boxen så de kunde lukta på varandra. När det fungerat bra ett tag så började jag med att ställa upp stoet en bit ifrån fölet. Sedan gick jag bara ut runt stallet och så utökade jag, har aldrig haft problem med att skilja dem.
Visst fick man gå tillbaka några steg nu när jag bytte stall men det kommer fort tillbaka. Första dagarna var det lite oroligt, så då särade jag dem inte. Stoet vart riktigt oroligt eftersom att allt var nytt. Flyttade i fredags och igår var de i varsin box 3 timmar utan några som helst problem. Så nu är tanken att succesivt öka timmarna, så de kan sova i varsin box över natten inom kort. Men de kommer att stå ihop i hagen ett tag till. Är lite inne på att de får fixa det själva i övrigt.

Hur gör ni med avvänjning av stoföl? Hur länge får de gå med mamman?

Tack för ditt svar :D

Faktiskt så band jag inte Pillan utan, Jenny (Bilbos medryttare) tog Pillan ut bredvid boxen, där Pillan stanna för att stå och brunsta så tydligt för ALLA inne i stallet, Jag stod framför boxen och Sakura vart orolig inne där, vi gjorde bara detta i någon min, sen släppte vi in Pillan.

Igår hade inte jag dom. Men min medryttare hade haft Pillan på gången samt Bilbo och Sakura kvar i boxen och hon sa att det gått super. Så vi får se idag hur det blir. Men som sagt, det kanske går an ganska fort.

Igår när jag slängde in hö, och passa på och ta av Pillan grimman så råka jag ha en liten öppning kvar, så Sakura tyckte ju det var spännande och stack sååklart ut i stallet, haha.. Jag efter och den lilla börjar små springa mot längst ner i stallet :rofl: Där får jag tag på henne och backar henne in i boxen.

Så jag vette tusan om hon är så orädd och så, men visst upptäcksfärd måste man få vara på. Iof har hon varit utanför hagen 2 lr 3 ggr på förra stället(men då hoppat in igen, tredje gången såg vi henne och då rasera hon även stängslet på väg in igen) fick jag veta några dagar innan vi flytta :devil:

Liknande trådar

Avel Nä, nu, så fort veterinären åker hemifrån då blir något plötsligt annorlunda. Stoet har under dagen krystat ut en del blodblandad...
Svar
3
· Visningar
1 575
Senast: Mistimed
·
Körning Min granne köpte en häst för ett par månader sen och för att hennes häst skulle ha sällskap över sommaren fick vi låna hennes svärmors...
Svar
7
· Visningar
2 002
Senast: Rosalinda
·
Avel Har fått ett föl som är fullständigt galet... Hon är nu 5 månader och har lärt sig att man utan problem kan hoppa staketet för att komma...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: theJohanna
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 201
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V