Skilja eller låta dem vara?

Gogo

Trådstartare
Hur gör ni med era ston och föl (ni som har dem kvar hemma)?
Min fyllde igår ett halvår och går med mamma och diar för glatta livet. Mamma har magrat sista tiden och ungen är rejält rund. Jag hade hoppats på att hon skulle börja vänja av själv vid den här tiden, men det syns inga tecken på det.
Det enda jag har gjort i avvänjning är att stoet får gå i en egen hage några timmar per dag nu och att vi går ut och rider en stund.
Bör man påtvinga en avvänjning ( i så fall när) eller låta dem sköta det själva?

Fölet skall bo kvar hos oss så de kommer gå ihop även senare.

Sv: Skilja eller låta dem vara?

Det är väldigt olika med olika ston. Har du möjlighet att hålla dem helt åtskilda i olika hagar och boxar så gör det. Mitt gamla sto avvandes så men hon ställde ändå upp på att låta "fölet" dia när jag sen släppte ihop dem igen efter några månader :-(

När jag har haft dräktiga ston så brukar de själva vänja av helt när de är i 9-10 månaden. Med ej dräktiga ston har de diat längre om de gått i samma hage. Någon har jag fått ta ifrån helt vid 6 mån eftersom dräktig mor tunnat ur mycket.
I ditt fall hade jag börjat separera dem nattetid så att de är i olika boxar, då sinar stoet lite och ger inte lika mycket mjölk i hagen. Efter någon vecka hade jag börjat fodra upp stoet så att hon tar sig, jag hade inte ökat hennes foder första veckan pga risk för mjölkstockning.

Jag har lösdrift så de går ihop hela tiden och det var tänkt att de skulle göra så senare också. Jag kan göra boxar men behåller allra helst lösdriften. Jag kan dock skilja av dem i olika hagar dagtid. Vore det en bra idé?

Hon tunnar ut kraftigt nu så något behöver göras. Jag har försökt fodra upp henne men det har ingen effekt just nu, förutom att fölet blir fetare.

Sita: Det är också min oro. Att han skall komma igång och dia igen även om jag skiljer dem nu. Du väntade flera månader alltså och det hjälpte inte?

Sita: Det är också min oro. Att han skall komma igång och dia igen även om jag skiljer dem nu. Du väntade flera månader alltså och det hjälpte inte?

Stoet sinade men unghästen diade lite ändå. Tror inte att hon fick nån mjölk utan det var nog bara lite morgonmys ;) Nu har jag ett sto som är en änglamamma, hon blir aldrig arg på sina föl, skulle aldrig själv stöta bort dem. Iofs har jag aldrig tagit föl två år på raken så hon har ju inte varit tvungen att stöta bort sina föl på "riktigt". Du får prova och se, det verkar ju vara viktigt att stoet kan få vila och lägga på lite hull igen.

Eftersom det är ett hingstföl ska han inte gå med sin mor allt för länge till. Är hon dräktig behöver hon all näring själv, är hon inte dräktig kan han snart börja klättra på mamma och betäcka henne .... så börja med att vänja av fölungen nu.

Jag har lösdrift så de går ihop hela tiden och det var tänkt att de skulle göra så senare också. Jag kan göra boxar men behåller allra helst lösdriften. Jag kan dock skilja av dem i olika hagar dagtid. Vore det en bra idé?

Hon tunnar ut kraftigt nu så något behöver göras. Jag har försökt fodra upp henne men det har ingen effekt just nu, förutom att fölet blir fetare.

Jag särar på mina först på nätterna. Efter ett par veckor särar jag även på de på dagarna. Förra året fick jag en skada på ungen och ända vettiga lösningen var att släppa med gamla mamman igen. Då hade de varit isär i 2½v. Hon tillät honom inte att börja dia igen så det är nog väldigt individuellt mellan sto och sto.

Vi har även haft mor o dotter uppstallade hos oss. De hade inte varit isär och det var ingen jätterolig historia när mamman reds var unghästen (4 år) väldigt ledsen. Även det är säkert individuellt.

Det är extremt ovanligt att ston låter sina hingstavkommor betäcka! Jag läste en intressant studie häromdagen, om en flock med ponnysar i USA som hade fått "självföröka sig" från - om jag minns rätt - 13 individer till ca 100. Det fanns inte ett spår av inavel hos dem!

Vi ar aldrig isär ston och föl om det inte är nödvändigt av olika skäl (ex fölet är sålt, stoet faller ur etc). Är stoet dräktig så vänjs fölungen av automatiskt, är hon inte dräktig så tar vi i regel isär dem vid betessläpp nästa vår. Ibland kan de få gå kvar ännu längre.

Mitt stoföl blir 6 månader nu. De är fortfarande ihop dygnet runt utom när jag rider mamman. Jag kommer att ha dem i samma box ett par månader till tror jag. De kommer gå i hagen ihop tom sommaren då jag planerar att skicka lillan på stobete så de vänjs av ordenligt. Jag har bara 3 hästar nu i stallet så jag har ingen möjlighet att vänja av ordentligt här hemma. Både föl och mamma är bra i hullet, fölis kanske något tjock. Jag tycker det är bra om fölis diar ett par månader till och behåller bra hull, hon är inte så hög i manken och jag inbillar mig att hon får så bra förutsättningar som möjligt att få en vettig mankhöjd om hon inte får något tapp i näringstillförseln.

Eftersom det är ett hingstföl ska han inte gå med sin mor allt för länge till. Är hon dräktig behöver hon all näring själv, är hon inte dräktig kan han snart börja klättra på mamma och betäcka henne .... så börja med att vänja av fölungen nu.

Håller med dig. Välkänt faktum, i alla fall på travarungarna, är hur dom klättrar och gör sig skyldiga till oplanerade faderskap...

AM

Men när generllt ska hingstungarna vara skilda från stona ? Många har dom ju faktiskt längre än 6 månader ?

Mia

Senast ändrad:

Min svarta slog det klick på i huvudet när han var lite mer än 7 månader och mamma började brunsta han har klättrat sen han var liten dock då inte med snorren på skaft och mamma har aldrig brytt sig tyvärr, men då var det ingen tvekan om vad som var på gång när vi tog in dem på eftermiddagen och mamma kissade i boxen slog det totalt klick och han skaftade ut och började att hoppa upp tack o lov kissade hon precis när vi tog in så vi var fortfarande kvar utanför boxdörren och fick tag i honom och fick väck honom därifrån ut till lösdriften innan han hann fullfölja. Kommer aldrig ha något hingstföl kvar med mamma efter 6 månaders ålder efter att ha sett det.

Jag har enbart erfarenhet av att stoet vänjer av själv, aldrig varit problem. Men inte vid 6 mån då 99% av fölen inte är redo för avvänjning då. I det fria avvänjs fölen vid ca 10 månader.
Dock ingen erfarenhet av hingstföl och när de vill komma till.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 742
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka