Skidåkning

fejko

Trådstartare
Måste köpa ny hjälm för den jag har har gått sönder. På moderna hjälmar finns det visir. Hur funkar det med skidglasögon? Jag gissar att man inte kan ha visir i stället för glasögon eftersom det knappast sluter lika tätt som ett par glasögon

Jag åker typ aldrig utför längre men ser ju folk på väg till backen hela tiden och visir ser jag sällan. Även i butikerna är det ovanligt. Jag skulle köra på hjälm utan visir + goggles. Sånt där nedfällbart visir tror jag mest är för om man åker med glasögon (alltså såna med styrka), oklart hur bra det funkar.

Jag har visir på min skidhjälm. Använder det vid behov, t.ex. piskande snöflingor, och annars helt utan. Har alltså inte extra glasögon på hjälmen.
Tycker att det är mycket smidigt!

jag tycker det håller helt klart tillräckligt tätt!
Det är ju helt tätt mot hjälmen…..

Så mycket skönare än Googles och dessutom mycket enklare att kombinera med glasögon

Det kanske skulle vara något för mig eftersom jag vill ha skydd mot solen, då jag bränner mig lätt på kindknotorna?

Måste köpa ny hjälm för den jag har har gått sönder. På moderna hjälmar finns det visir. Hur funkar det med skidglasögon? Jag gissar att man inte kan ha visir i stället för glasögon eftersom det knappast sluter lika tätt som ett par glasögon
Jag har en Salomon med nedfällbart visir (som jag mer upplever som typ nedfällbara glasögon dock, sluter tätt runt näsa och kinder.

Älskar den! Dessutom är glaset det bästa jag haft som anpassar sig efter ljusförhållanden osv.

Bild:

Bifogade filer

• IMG_6842.webp
    IMG_6842.webp
    66,1 KB · Visningar: 35
Frågade en kompis idag som brukar ha över 100 skiddagar per säsong. Han sågade visir totalt, bl.a. för att linsen i visiret vanligtvis är mycket sämre än linsen i goggles. Men han sa också att åker man ett par veckor om året tycker man antagligen att det är tillräckligt bra.

Jag ogillar visir av den anledningen att jag nyttjar lite olika skidglasögon beroende på sol, dimma, vanligt mulet.
Men nu behöver jag börja åka med vanliga glasögon oga synen så jag får kanske skaffa hjälm med visir ändå.

Jag ogillar visir av den anledningen att jag nyttjar lite olika skidglasögon beroende på sol, dimma, vanligt mulet.
Men nu behöver jag börja åka med vanliga glasögon oga synen så jag får kanske skaffa hjälm med visir ändå.
Ja, det sa min kompis också att det var osmidigt att behöva byta. Mycket enklare med goggles.

Köper man hjälm med visir skulle man kolla utbudet av visir till den och hur smidigt det går att byta.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag letar efter nya glasögon och jag hittar i princip inga jag gillar så nu funderar jag på antingen sådana som bara har glas och...
2
Svar
21
· Visningar
867
Senast: SiZo
·
Kläder & Bli fin Jag ska på bröllop på sydligare breddgrader i mitten av juli och har börjat fundera på klädsel. Jag snubblade över den här klänningen på...
Svar
18
· Visningar
1 357
Senast: Amha
·
Hundhälsa När Sareks mage rasade helt i vintras fick jag tips av veterinären att ge allergifoder (RC Hypoallergenic) istället för magfoder...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Wenniz
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
332
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Täcke...
  • Hundens gnällande gör mig galen