Skicka iväg på inridning

AVB

Trådstartare
Jag håller på att köpa unghäst och är sugen på att skicka iväg den på utbildning i kanske ett par månader före den fyller 3 år.

Dock verkar det vara rätt hög densitet på tomtar i denna bransch? :nailbiting: Hur har ni gjort? Kändes det tryggt, blev det som ni tänkt er?

Jag är lite sugen på Flyinge, för att det känns som att de är att lita på där nere, men känner ingen som lämnat sin häst dit. Har ni några erfarenheter?
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Flyinge är bra, men de brukar ha kö och det är antagligen redan fullt för treåringar.

När jag frågade så fick jag en lista på de som gått utbildning hos dem. Nu löste det sig ändå, men jag vet en tjej som lämnat två treåringar hos en färdig Flyingeelev och hon är jättenöjd
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Jag har aldrig lämnat bort för träning, men tar emot hästar :p är man seriös så är man mån om sitt rykte och gör det så bra man kan! Jag själv får iaf ångest om jag inte känner mig helt nöjd, även om ägaren verkar nöjd.
Flyinge är nog bra att lämna till, det är visserligen studenter men de har stöd av lärare. Annars har de säkert nån lista på elever som gått ut.
Lämna till någon med utbildning, mycket referenser och/eller meriter.:)
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Jag har skickat iväg tre av mina hästar på utbildning, varav två av dem på vidare utbildning och en i grundutbildning. I mitt fall har jag varit mycket nöjd, men kännde jag väl til utbildaren innan och visste att han hade det jag letade efter.
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Jag skulle inte lämna iväg en häst till någon som jag inte vet vem det är på förhand, möjligen om jag har fått starka rekommendationer från flera vänner o bekanta om samma person.
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Jag lämnade iväg min på rekommendation. Det blev skitbra och hon visade även på 3-års testet. Jag var så nöjd att jag i min tur rekommenderade henne till bekanta som lämnade sin 3 åring där i år och de är också supernöjda.

Jag lämnade dit en häst som såg ut som en nordsvenskbruksponny och fick tillbaks en riktig häst som var trygg i stall, det var hon iofs innan, och trygg med ryttare.

Man måste höra sig för, få rekommendationer, kanske se resultat på visade hästar osv. Sen tror jag att man kan se lite på priset hur seriös inridaren är..... fast det kanske är mer i Stockholm än övriga landet.
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Jag hade funderat kring vad målet med iväglämnandet är. Och det baseras på vad man själv som ryttare har för svagheter/styrkor och för mål med sin ridning.

Är det så att man vill visa hästen? Vill man rida dressyr? Hoppa?

Är man stabil i sitsen, reaktionssnabb och lugn i sig själv eller behöver man få hästen miljötränad och cool framför att bli så flott som möjligt?

Efter det hade jag snokat efter någon som verkar kunna passa. Har man inte i sin närhet kontakter så hade jag tagit referenser och även själv åkt och kollat.

De flesta jag känner som skickat iväg har gjort det till någon man blivit rekommenderad av kunnigt folk man litar på.
Det kan bli så jäkla fel om man tar en unghäst på fel sätt eller för hårt!
Att rida bra på utbildade hästar eller utbilda lite äldre hästar är inte alls samma sak som att rida in och utbilda unghästar! Det finns bra ryttare och det finns bra hästutbildare..
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Jag lämnade iväg min 3-åring på inridning, och senare även vidareutbildning och hon visade henne på 3-års testet :)
Kändes jättebra från första stund och jag var helt nöjd!

Kan skicka PM om du är intresserad av vem :)
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Min ursprungsplan var att rida in min unghäst själv, men när treårsdagen närmade sig med stormsteg och hästen knappt gick att longera ordentligt p.g.a. usla träningsmöjligheter i mitt dåvarande stall, så insåg jag att jag var besegrad. Jag satte mig ner och surfade runt på nätet för att hitta någon som bodde i närheten av mig, som kändes lämplig. I mitt fall var det viktigt att det var en relativt "känd" person i området (d.v.s. att jag visste vem personen var och att den var duktig) och att personen var tillräckligt liten kroppsligt då jag har en ponny. Jag hittade en tjej som bara bodde tre-fyra mil från mig, som dessutom hade en häst i sitt stall som jag visste att ägarna var riktigt pjoskiga med, så jag tänkte att kan hon ha deras häst, kan hon ha min.

Nu hände lite saker på vägen både hos henne och hos mig, och hästen kom aldrig iväg. Jag bytte stall (bland annat p.g.a. de där usla träningsmöjligheterna) och i mitt nya stall fanns det folk som erbjöd sig att rida in hästen på plats. Det absolut bästa alternativet visade det sig, jag fick en möjlighet att vara delaktig i hennes inridning på ett helt annat sätt, och fick också prova själv flera gånger innan tiden jag hade betalat för hade gått ut.

Nu är det ingen tävlingshäst jag var ute efter, utan en hyfsat bra allroundhäst som kan gå lite hoppning och lite dressyr i framtiden, jag hade kanske haft ännu större krav om det var en renodlad tävlingshäst. Min har heller inte gått treårstestet, och skulle hon gjort det skulle hon ändå inte ridits eftersom hon är ponny, men vill man ha med hästen där kan det vara av intresse att utbildaren också visar hästen då.
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Jag hade funderat kring vad målet med iväglämnandet är. Och det baseras på vad man själv som ryttare har för svagheter/styrkor och för mål med sin ridning.

Är det så att man vill visa hästen? Vill man rida dressyr? Hoppa?

Är man stabil i sitsen, reaktionssnabb och lugn i sig själv eller behöver man få hästen miljötränad och cool framför att bli så flott som möjligt?

Efter det hade jag snokat efter någon som verkar kunna passa. Har man inte i sin närhet kontakter så hade jag tagit referenser och även själv åkt och kollat.

De flesta jag känner som skickat iväg har gjort det till någon man blivit rekommenderad av kunnigt folk man litar på.
Det kan bli så jäkla fel om man tar en unghäst på fel sätt eller för hårt!
Att rida bra på utbildade hästar eller utbilda lite äldre hästar är inte alls samma sak som att rida in och utbilda unghästar! Det finns bra ryttare och det finns bra hästutbildare..
Bra skrivet.
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Jag har aldrig lämnat bort för träning, men tar emot hästar :p är man seriös så är man mån om sitt rykte och gör det så bra man kan! Jag själv får iaf ångest om jag inte känner mig helt nöjd, även om ägaren verkar nöjd.

Just precis så känner jag det också! ;)
Jag är så mån om att "mina" till/inridnings hästar och hästägare skall bli nöjda!

En ting jag tycker är viktigt är att samtala med ägaren, så att vi är eniga om vad som skall göras/vad dom förväntar, och alltid skriva detta i kontraktet.
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Just precis så känner jag det också! ;)
Jag är så mån om att "mina" till/inridnings hästar och hästägare skall bli nöjda!

En ting jag tycker är viktigt är att samtala med ägaren, så att vi är eniga om vad som skall göras/vad dom förväntar, och alltid skriva detta i kontraktet.

Jag brukar inte skriva i kontraktet vad som skall göras (förutom träning 4-5dagar i veckan) men däremot berättar jag vad jag har för mål och vad hästen "bör" kunna efter si och så många veckor. Har kontakt varje vecka med ägaren sedan. :) Vissa hästar behöver lite mer tid och står det i kontraktet att den ex ska kunna flytta för skänkeln efter 8v så blir det mycket press, både på tränare och häst om hästen inte är redo för det.
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Som grund lämnar jag (numera) inte bort hästen till NÅGON om det är längre bort än jag kan åka regelbundet. Jag vill kunna vara med vid träningar minst varje vecka, för att känna och se att allt går som jag vill, att hästen blir korrekt hanterad osv.

Lämnar aldrig bort till någon jag inte personligen vet passar mig och mitt tänk.

Om jag skulle lämna till någon "kändis" så skulle jag vilja skriva att det är just den tränaren som ska träna hästen. Har hört alltför mycket om "kändistränare" som knappt ser hästen utan låter sina div elever träna hästen, med varierande grad av tillsyn. Visst kan det går bra, men betalar jag för kändistränare så är det den jag vill ha.
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Ja, det är jag ju enig i, jag brukar inte skriva specifika övningar och så, när och hur måste man hela tiden tillpassa hästens utveckling.

Jag menade mer generella riktlinjer, alla har lite olika önskemål.

Någon kanske vill att hästen skall bli bättre att rida ut på, medan andre vill att hästen skall vidareutbildas i t.eks dressyr el. Hoppning.

Jag tror egentlig vi pratar om samma sak, bara att jag är lite dålig på att förklara mig;)
 
Sv: Skicka iväg på inridning

Ja, det är jag ju enig i, jag brukar inte skriva specifika övningar och så, när och hur måste man hela tiden tillpassa hästens utveckling.

Jag menade mer generella riktlinjer, alla har lite olika önskemål.

Någon kanske vill att hästen skall bli bättre att rida ut på, medan andre vill att hästen skall vidareutbildas i t.eks dressyr el. Hoppning.

Jag tror egentlig vi pratar om samma sak, bara att jag är lite dålig på att förklara mig;)

Okej, då förstår jag ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp