Skicka häst till tränare - sadel

Corax

Trådstartare
Om du skulle behöva skicka din häst till dressyrtränare för en tid, hur skulle du ställa dig till att (den utprovade)sadeln inte fick följa med?

Är det vanligt förekommande att tränare bara rider i 'sina' sadlar?
Även på andras hästar i träning?

Sv: Skicka häst till tränare - sadel

Skulle säga att det är mer regel än undantag att utbildare har sina egna sadlar. Jag är ganska övertygad om att hästen inte tar skada av att gå med en icke utpassad sadel en period.

Jag skulle snarare vara tveksam till att skicka med min dyra måttsydda sadel:p

Är det en unghäst som ska i väg på inridning så känns det helt normalt men är det dock en häst som ska ridas någon timme om dagen så skulle jag vara betydligt noggrannare med vilken sadel som användes.
Till viss del förstår jag att man som tränare inte vill få skit för att "det är en repa på min snordyra sadel, det var det inte förut" och att man vill ha utrustning som passar kroppen om man rider ett antal hästar om dagen.
Dock skulle jag vilja se att sadeln som skulle användas passade hästen hyfsat och om tränaren passade i min sadel så skulle jag helst vilja att den användes. Det spelar ingen roll om hästen blir jättebra utbildat om den kommer hem med ryggproblem för det är ett helvete att bli av med. Tror att vi som haft "rygghästar" är betydligt nojigare med sådant än dom som inte haft det problemet.

Jag vet iaf en tränare som rider i "sina" sadlar på de hästar denne har på tillridning/träning. Den personen litar jag dock på att den vet vad den gör...

Om jag skulle skicka en "rygghäst" på tillridning skulle jag vara mer tveksam till upplägget "one saddle fits all".

Tycker att det verkar konstigt. Men jag är inte så haj på detta med att skicka iväg. När jag har haft tillridningshästar så använder jag den utrustningen som medföljer (ev. om de kommer i hoppsadel eller om den inte passar). Jag har haft iväg en häst vid ett tillfälle, då använde hon sadlen som medföljde.

Jag skulle tycka att det vore konstigt om man skickade sin häst till någon som man tvekar på kan passa in en sadel eller ej... Det är väl det första jag tänker på:P
Sen så tycker jag det är självklart att tränaren/ryttaren vill rida i sin sadel, som jag tex, när jag provridit hästar, är 184 cm lång och har 18" i sätet, de flesta sadlar e ju mini mini och stenhårda, självklart tar jag med mig min egen då så jag får rätt känsla! :)

Om man litar såpass mkt på en annan person som ska utbilda/rida in ens häst så är detta väl det minsta problemet? De borde ju kunna sin sak, så jag hade litat på den personen i fråga. Om jag skulle skickat iväg min häst.

De flesta proffsryttare rider ju i en max två sadlar till alla sina hästar så det är nog inget konstigt med det. Om det däremot är bra eller dåligt det beror ju helt på hur tränarens sadel passar din häst.

Beror på hästen, hur knepig rygg den har och/eller hur kinkig den är med sadel.

Några av mina har varit mycket känsliga för "rätt" eller "fel" sadel - och då har det alltså varit rätt vs fel ur hästens synvinkel, två sadlar kan för ögat (för expertisen) passat lika bra men hästen har inte gillat den ena. Men man måste veta hur hästen känns i båda sadlarna för att inse att hästen verkligen inte tycker om den ena. Dvs det är ganska omöjligt för någon som inte känner hästen att avgöra.

Jag ser ingen vinst alls - tvärtom - i att min häst är på utb/tillridning och rör sig under sitt normalläge, går och låser sig lite etc. Dels är det onödigt för hästen, men dels så kommer ju en del av utb/tillridningstiden gå åt till att försöka "rida loss"/"mjuka upp"/osv hästen - helt i onödan.

Min welsh cob accepterar inte vilken sadel som helst, så det hade visat sig fort om hon hade trivts med tillridarens sadel eller inte, man åker nämligen i backen illa kvickt om det är något som inte passar.

Så jag passar tillridarens sadel så skulle det inte göra något.

Med en "tålmodigare" kuse så hade jag varit mer tveksam, där kan det ju skapa en massa spänningar om den inte passar.

Det är vanligt att proffsryttare bara rider i sina egna sadlar. En del proffs kan ha 10-15 hästar från olika stall i träning, det kan då vara svårt att hålla reda på all utrustning om var och en skulle ha egen sadel.
En sadel är ofta utprovad både efter häst och ryttare, hästen som är på träning mår oftast inte dåligt av en annan sadel en period:yuck: dvs om den inte har specifika problem med ryggen. För en ryttare som rider många timmar om dagen är det skönast och bäst med en sadel som passar ryttaren. De flesta proffs har några olika sadlar att välja mellan för olika typer av hästar.

När jag skickat iväg på utbildning så har utbildaren helst inte velat ta ansvar eller rida i andras sadlar, eftersom jag lämnat bort häst med mkt vanlig halvblodsrygg så har jag tyckt att det varit okej.

*sista*

Hästen har inte direkt något svårt sadelläge, däremot ett groteskt sadelgjordsläge om man jämför.
Hon slutar direkt att 'andas' om hon har en annan gjord än Tixeranten t.ex.
Dessutom har jag kämpat häcken av mig i vinter att få hästen ok efter en redig muskelskada i bog/manke förra sommaren.
Hon har haft konstiga symptom och ett tag trodde jag inte att hon någonsin skulle bli ridbar igen. Vilket hon nu är.

Hon är väldigt känslig och piper för minsta lilla tryck som inte är 'rätt'. Jag vet inte hur många täcken jag varit tvungen att sälja vidare då djuret visat rent missnöje av dem.
Så nej, jag har verkligen ingen lust att chansa med en annan sadel OCH ny ryttare.
Däremot är jag öppen för att tränaren får testa sin sadel och se hur den ligger efter att ha ridit in sig på hästen en vecka.

Kan du inte skicka med gjorden då?

Själv hade jag aldrig lämnat min häst i händerna på någon som jag inte tror är kapabel att avgöra om en sadel passar/om hästen får obehag av sadeln.

Prata med tränaren om din hästs känslighet så kan ni säkert komma fram till en bra lösning :)

Nu har jag ju ingen aning om till vem hästen ska (och det ska ju inte skrivas öppet i tråden). Men jag vet en tränare som i princip bara använder franska gjordar...

Jag skulle tycka att det vore konstigt om man skickade sin häst till någon som man tvekar på kan passa in en sadel eller ej... Det är väl det första jag tänker på:P
Sen så tycker jag det är självklart att tränaren/ryttaren vill rida i sin sadel, som jag tex, när jag provridit hästar, är 184 cm lång och har 18" i sätet, de flesta sadlar e ju mini mini och stenhårda, självklart tar jag med mig min egen då så jag får rätt känsla! :)

SMART drag !!!

Själv förespråkar jag gärna att man tar med sin egen sadel när man kommer och provar mina hästar ..
1 kan va bra att veta om sadeln ligger bra på en ev köpehäst
2 jag känner andra som jag känner mej ... Dvs jag sitter som "gjuten" i min egen sadel och misstänker att andra gör det... =)

Hej!

Jag tror det varierar. De hästar vi hade på tillridning (för vad snart 20 år sen??) hade egna sadlar i de flesta fallen, inridningshästarna lånade ofta någon sadel.

Jag skulle inte skicka iväg min häst på tillridning till någon som inte kunde rida i hennes måttbeställda sadel. Sadeln är måttbeställd av en orsak- hon har en löjligt svår rygg- och hon är dessutom extremt känslig för sadlar som inte passar. Känns inte som en vettig idé att hon ska gå och spänna sig för att tillridaren ska rida i sin egen sadel.

Jag skulle dessutom endast kunna skicka min fröken till en tillridare med liten bak (inte så lång egentligen), då det inte finns plats till mer än max 16.5 tums sadel på hennes rygg- oavsett sadelns utseende..

/Lavinia, planerar köpa hoppsadel i höst- ångest redan nu för kostnaden att måtta den med...

Liknande trådar

Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
799
Senast: Tilly_85
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
728
Senast: Fiorano
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
634
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar