Skicka efter sadel

Sv: Skicka efter sadel

ja det var ett fånigt upplägg vilket jag ÅNGRAR enormt idag. Går inte riktigt att förklara i vilket led sadlen kom till min väns vän. Sadlen hittades på en annons. Det är en del som råkat ut för denna annons och blivit lurade. Tydligen inte bara jag. Denna "lurendrejare" har lånat ut sadlen till flera så att man har fått prova den men aldrig varit den som lämnat sadlen på hämtningsstället utan varit olika personer varje gång...Men det är polisanmält vilket fler verkar ha gjort också. Jag lär väl aldrig få se de pengarna igen...

KL

Har idag fått min sadel skickad till bussgods. Fick sms avi och där står att efterkravet ska betalas in på sidan och att man ska ta med kvittot till utlämningsstället, men jag kan inte betala in? När jag skriver i fraktsedel nr så finns det inget efterkrav på nr???
Detta är väl rätt nytt att det ska betalas in på sidan och inte där man hämtar ut det?

Någon som köpt sadel genom bussgods nyligen? Kunde ni betala direkt?

KL

Här är en med väldigt negativa erfarenheter av Internetgirot.
Jag hade min sadel ute på annons och en intresserad köpare kontaktade mig och ville köpa sadeln. Hon ville då använda sg av Initernetgirot och bad mig därför lägga upp annonsen på Blocket vilket jag gjorde.
Hon ställde inga frågor alls om sadeln utan bara om priset och om Blocket.
Jag la upp annonsen där och hon bokade via Internetgirot.
Sa åt henne att om hon fick några frågor eller bekymmer så var det bara att kontakta mig på min mobil eller mail.

När pengarna hade kommit in så skickade jag sadeln, allt okej.
Sen dagen efter sadeln kommit fram fick jag ett mail ifrån Internetgirot att köparen hade anmält att hon inte godkände varan. Hon hade då inte ens försökt kontakta mig. Sen kom det två mail, först ett där det stod att hon inte gillade en liten rispa i lädret som fanns på ett ställe på sadeln. En obetydlig rispa för sadelns funktion och som även syntes på annonsbilden. Ingenting onormalt slitage för en 4 år gammal sadel som utöver det är i toppskick. Sen påpekade hon också att hon inte gillade att sadeln hade en mässingsdetalj påskruvad bak (en ring för svanskappa, original för den modellen...). Efter någon timme kom det ett till mail om att hennes instruktör kollat på sadeln och sagt att bossan var 1 cm sned och att hela sadeln var ojämn :confused:
Jag ringde då och rådfrågade den sadelutprovaren jag köpt sadeln av och om det felet hon påstod fanns så skulle det vara ett fabrikationsfel och den sadeln har varken haft det felet hos henne eller mig, hästen som sadeln legat på är dessutom extremt jämn vilket han inte borde vara om han haft en sned sadel i 4 år...

Jag kontaktade då Internetgirot och frågade hur man skulle gå tillväga då det faktiskt inte är något fel på sadeln. Om den inte passar hennes häst eller om hon uppenbarligen inte gillar den modellen så är det ju tråkigt, men då får ju hon sälja om sadeln isf.

Nu kommer det fina här, tydligen enligt deras regler så får köparen skicka tillbaka en vara om hon inte är nöjd, oavsett om det är något fel på varan eller ej. Jag har försökt prata med dom men dom bara skyller ifrån sig på att det enligt deras regler är okej att göra på detta vis.
Jag frågade då hur det fungerar då man inte har någon ångerrätt gentemot en privatperson men detta gäller tydligen inte då man använt deras betalsätt. Detta skyddar köparen och ger köparen en chans att kontrollera sin vara under 5 dagar, med andra ord kan köparen både prova sadeln i detta fall och ta med den och jag vet inte allt. Och tydligen skicka tillbaka trots att sadeln inte är felaktig.

På deras sida står det:

"Får man returnera varan?
Köparen har endast rätt att returnera varan i enlighet med gällande lagar och avtal."

"Vad händer om varan inte motsvarar säljarens beskrivning?
Då underkänner köparen varan och returnerar den till säljaren."

De hänvisar även till att det står i deras avtal:
"3.2 Om Varan avviker från det som avtalats på ett sådant sätt att köparen enligt tillämplig lag har rätt att returnera varan, skall köparen omedelbart meddela Internetgirot att han inte godkänner varan samt på egen bekostnad returnera Varan till av säljaren angiven adress med bud, rekommenderat brev eller annan försändelse för vilken köparen erhåller ett kolli- eller referensnummer som gör det möjligt att spåra försändelsen, samt meddela Internetgirot att Varan har returnerats. Köparen godkänner att Internetgirot agerar som representant för köparen vid kommunikation med budfirman avseende försändelsen."

Problemet är ju att varan INTE avviker på något sätt.
Dom detaljerna som hon påpekade syns på bilden och hade hon varit mer intresserad hade jag gärna skickat fler bilder eller berättat mer om sadeln.
Det stod även i annonsen att sadeln är fyra år och begagnad. Den sk ojämnheten vet jag inte finns då jag noggrant kontrollerade sadeln innan jag skickade den.
De gällande lagar och regler som de nämner har jag efterfrågat men får inga riktiga svar ifrån dom.

Så nu sitter jag här, trodde jag hade sålt min sadel till en seriös person men icke. Får bara falska anklagelser och får bara hoppas att sadeln kommer hem i samma skick som jag skickade den! Jag som Säljare verkar inte ha några rättigheter alls. Visst jag missförstod då jag trodde det fungerade som med postförskott att hon fick godkänna varan på plats, inte ta hem och prova. Jag trodde verkligen inte hon skulle kunna retunera en sadel för att hon inte gillar designen och påhittade fel. Självklart att hon skulle få retunera om nu sadeln avvek från annonsen eller var felaktig.

Frågade som ett exempel dom på Internetgirot.
Säg att jag säljer en dyr jacka ex från Helly Hansen (eller annat dyrare märke) och vill använda deras betalsätt. Då kan ju köparen få hem jackan, prova den och om den inte passar hitta på någon defekt och returnera den, säljaren kan i det läget inte göra någonting åt saken och har dessutom förlorat några kronor i frakt.

Eller så skulle man lika gärna kunna köpa en balklänning så man får den precis innan en bal, använda den på balen och iom att man har 5 dagar på sig att retunera varan även här hitta på något fel och skicka tillbaka den, utan att säljaren får ett dugg mer än betala fraktkostnaden till köparen.

För köparen så är ju detta ett otroligt bra tjänst då man nästan kan se det som att köparen får öppet köp på sin vara, men som säljare känns det som en stor risk känner iaf jag.

Otroligt missnöjd med både tjänsten och den otrevliga supporten man fått från Internetgirot. :mad:

Nu skall sadeln skickas till en sadelutprovare som skall sälja sadeln åt mig istället, känns betydligt säkrare!
Bara sadeln kommer hem hel så...

Men det här är ju inte egentligen tjänsten i sig som är problemet, det är ju ett problem att du inte läst igenom villkoren och satt dig in i vad det är för tjänst som du använder.

Det med att köparen fick ta hem sadeln och prova missförstod jag och det är såklart fel av mig.

Dock tycker jag inte köparen borde kunna skicka tillbaka en vara som överrensstämmer med annonsen och som det inte är några fel på.
Att inte vilja ha en sadel för att designen inte tilltalar en, den inte passar hästen, eller påhittade fel och då kunne skicka tillbaka sadeln känns konstigt om man läser det som står i avtalet.

Tycker faktiskt att köparen har det ansvaret att ta reda på hur sadeln ser ut innan hon köper den, om hon inte ens är intresserad och sen klagar på designen så känns det väldigt oseriöst tycker jag.

Hade säljaren kontaktat mig och frågat om hon fick prova den på hästen och skicka tillbaka om den inte passade hade det varit en helt annan sak.

Men vem ska avgöra det? Internetgirot? Det blir ju helt omöjligt.

Köparen har ju ansvar enligt köplagen, jag hade inte återtagit sadeln utan gått vidare till KFM.

Hon har redan skickat tillbaka sadeln, utan att ens kontakta mig så den är på väg hem igen redan, verkade som att hon fick eld i baken...

Ja det skulle man ju kunna göra, men känns som att det blir en lång process och Internetgirot lägger sig inte i det. Det känns som att det skulle ta extremt mycket energi.

Som tur är så har jag fått ett bra erbjudande av henne som jag köpt sadeln av från början, när jag ringde henne och rådfrågade så erbjöd hon sig att sälja sadeln åt mig och trodde jag kunde få minst en tusenlapp mer än vad jag begärt (jag var tydligen extremt billig). Så hoppas att jag får hem sadeln snart och i samma skick som jag skickade den så jag kan låta henne sälja den istället.
Då vet man iaf att saker och ting går rätt till.

Just det där att man har så lång tid att godkänna en vara ställer jag mig tveksam till, man kan i princip köpa en vara man kanske behöver tillfälligt som tex balklänningen, sen lämna tillbaka med något påhittat klagomål.
Man borde kunna godkänna varan direkt eller iaf samma dag tycker jag iaf.

Hursom så känns det inte som ett så säkert betalningssätt från säljarens sida så ville ändå upplysa andra så ingen behöver göra samma misstag som jag.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken... 2
Svar
23
· Visningar
1 127
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
861
Senast: Lisen82
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
896
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka