skendräktiga tikar

Rotterö

Trådstartare
vad gör ni för att tiken skall komma tillbaka till verkligheten.
Hur gör ni med era tikar
Min är skendräktig nu. Slickar på tuttarna hela tiden . Röda sår på dom
Ge råd och tipps till mig.
Vet ville inte skriva ut galastopp för att hon skulle gå igenom detta typ puberteten . hon är bara 15 mån
tipps mottages

Sv: skendräktiga tikar

Yorken jag hade var skendräktig minst 1 gång per år. Min dotters gamla taxtik är det vid varje löp. Då ska det bäddas med alla små gosedjur de har. Detta är ju deras "valpar" då. Var med yorken på Blå Stjärnan varje gång, veterinären skrattade varje gång och frågade: Vad är det DENNA gång då? Skendräktiga tikar, låt dom hållas det håller inte på så länge. Men dom är griniga och tetiga så länge det pågår. Se tiden an.

Dra ner lite på maten och öka på motionen. Försök att undvika kontakt med juvret (även om hon verkar fixa det på egen hand så är det ju onödigt att stimulera ännu mer) och ta bort ev. potentiella valpar (typ bollar osv.).

Skendräktiga tikar är inte kul, pratade med min mamma igår och under tiden hon pratar med mig så sätter hennes tik i sig ett värmeljus :crazy:, blir helt galen i stearin när hon är skendräktig...

Lycka till!

Min tik har inga gosedjur , Jag svälte henne en hel dag söndags, Minskade ner maten till hälften, Vi promenerar ca 1 mil varje dag..
Men hon sover nästan hela tiden. Slickar på tuttarna nedre raden är stora .
Vet sa till mig att hålla koll på feber, och röda lila tuttar. Men det är så tråkigt att ha en dö hund som bara är 15 mån. puu vad tråkigt
Vet ville inte ge galastopp nu. Hon skall gå igenom puberteten sa han. kanska riktigt.
http://www.pixbox.se/pic_show_id14481510.html
kolla juver raden hänger ordentligt på henne

Låter mer som hon har fått mjölkstockning/juverinflamation, än att det ska enbart vara skendräktighet.

Abnormt slickande på juvren är inte normalt vid skendräktighet!

Låter mer som hon har fått mjölkstockning/juverinflamation, än att det ska enbart vara skendräktighet.

Abnormt slickande på juvren är inte normalt vid skendräktighet!
Det hade jag en tidigare hund som tillomed diade sig själv.
Kan inte ta på något starkt hon har små sår . Hon har redan slickat sönder dom.
Jag smörjade såren med spensalva i går.lite antiseptiskt i den.
Får avakta över helgen . Blir det värre så får jag åka in med henne

Pepparmynta är ine farligt att ha på sår. Hade det på min hunds skoskav och många har det på t.ex. exem.

Det är nog bäst att ha krage på henne så att såren får chans att läka, det spelar ingen roll hur mycket du än smörjer om hon är där och slickar hela tiden. Sen stimulerar som sagt all kontakt med juvret mjölkproduktionen.

Konstigt att man kan få så olika råd från veterinärerna. Min vette skrev utan vidare ut Galastop till min gamla schäfertik när hon var unghund och hade besvärliga skendräktigheter från första löpet. Hon tog sig igenom puberteten i alla fall. Och blev även mamma till en rejäl kull valpar senare, hos den nya ägaren.

Jag skall ringa min vet på tisdag. Han är på semester. Han gav henne galastop vid första löpet.
Men den vet jag rigde nu sist tyckte hon skulle va. Det löser sig själv. Men nu i dag är alla spenar svullna hängiga presis som hon haft valpar.
Även fast jag motionerar så jag är helt slut.
Men i går sprang hon lös på promenaden. Hon sprang faktist lite själv bra

Min tik är skendräktig nu men hon är inge jobbig överhuvudtaget. Det ända hon gör är att hon vill ha två gosedjur med sig när hon ska sova men annars så skiter hon i dom. Sen att hennes tuttar är svullna och hänger lite. Så vi låter henne hållas. Är det fel?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
838
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
969
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 770
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka