Skendräktig

E

Eila

I mitt stall står ett sto som vi misstänker vara dräktigt. (Vilket hon inte ska vara!) :cry: För ett par veckor sedan upptäckte vi att hon var lite svullen framför juvret och om man tog i vänstra spenen sprutade det vätska. Själva juvret var litet och i högra spenen fanns ingen vätska.

Veterinären kom ut och kände på henne. Han tror att hon inte är dräktig, utan skendräktig, men kan inte säga säkert.

Idag passade jag på att känna lite på henne när jag var ute i hagen för att titta till mina egna hästar. Svullnaden framför juvret är större. Juvret är fortfarande litet, men i högra spenen sprutar genomskinlig vätska (man behöver bara klämma något på det, inte "mjölka") och i vänstra kom vit vätska (mjölk?). :confused:

Kan skendräktiga ston producera mjölk? Hon har inte haft föl på 4 år.

Ja, de kan producera mjölk!

Jag hade för många år sedan ett konstaterat dräktigt sto (förstagångare) som blev tjock, satte juver och t.o.m 'fölade' en hel natt.. men inget föl kom.

Däremot kom veterinären och konstaterade att stoet antagligen kastat i tidigt stadium och sedan var skendräktig.. mycket snopet!! :smirk:

Jo, men då var hon ju betäckt från början (och sedan kastat - kanske vissa hormoner fanns kvar :confused:). Kan de vara skendräktiga och producera vit mjölk utn att vara betäckta? Någon som har erfarenhet av det?

För 4 år sedan så hade vi ett sådant sto i vårt stall. Hon fick vit mjölk när hon i hagen brevid mitt sto+föl. I somras trodde vi att Ida hade kastat då hon helt plötsligt hade mjölk som sprutade om henne, det visade sig att ena fölungen i hagen hade adopterat henne som xtra mjölkbank och sugit igång henne (hon hade inget föl själv det året). Vår gamla tik fick alltid mjölk när hon var skendräktig så hon brukade sno andras ungar, katter och även sin dotters valpar :rofl: en riktig mamma/mormor :love:

Jag hade som yngre ett welshsto, som var 16 år när vi köpte henne. Hon skulle då inte vara dräktig, säljaren sa att hon var veterinärundersökt angående det och att det inte var nåt. Men hon hade blod i svansen efter det. Sen försökte vi få henne dräktig två somrar men det blev inget. Däremot hade hon mjölk i juvret de sista fem åren av sitt liv, det var bara att dra så sprutade det. Men hon hade normala brunster så hon var väl inte skendräktig. Vad jag vill komma fram till är att mjölkproduktion inte nödvändigtvis har med dräktighet (eller skendräktighet) att göra. Den regleras av flera hormoner, främst hypofyshormoner, och precis som hos människan kan hästen antagligen få igång produktion av mjölk till någon annans avkomma. Det finns exempel på att kvinnor som adopterar plötsligt får mjölk och kan börja amma. Detta fungerar bäst hos kvinnor (och ston?) som redan haft flera barn.
Så mjölkproduktion är inget säkert tecken på dräktighet alls.

Liknande trådar

Hästvård Har någon av er stött på att ett sto har mjölk i juvret utan att vara dräktig? Och vad kan man i så fall göra åt det? Vårt 18-åriga...
Svar
7
· Visningar
2 430
Senast: Milene
·
Hästvård Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Mli
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 343
Senast: athena
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 215
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10