E
Eila
I mitt stall står ett sto som vi misstänker vara dräktigt. (Vilket hon inte ska vara!) För ett par veckor sedan upptäckte vi att hon var lite svullen framför juvret och om man tog i vänstra spenen sprutade det vätska. Själva juvret var litet och i högra spenen fanns ingen vätska.
Veterinären kom ut och kände på henne. Han tror att hon inte är dräktig, utan skendräktig, men kan inte säga säkert.
Idag passade jag på att känna lite på henne när jag var ute i hagen för att titta till mina egna hästar. Svullnaden framför juvret är större. Juvret är fortfarande litet, men i högra spenen sprutar genomskinlig vätska (man behöver bara klämma något på det, inte "mjölka") och i vänstra kom vit vätska (mjölk?).
Kan skendräktiga ston producera mjölk? Hon har inte haft föl på 4 år.
Veterinären kom ut och kände på henne. Han tror att hon inte är dräktig, utan skendräktig, men kan inte säga säkert.
Idag passade jag på att känna lite på henne när jag var ute i hagen för att titta till mina egna hästar. Svullnaden framför juvret är större. Juvret är fortfarande litet, men i högra spenen sprutar genomskinlig vätska (man behöver bara klämma något på det, inte "mjölka") och i vänstra kom vit vätska (mjölk?).
Kan skendräktiga ston producera mjölk? Hon har inte haft föl på 4 år.