Skendräktig tik

igbest

Trådstartare
Jag har en skendräktig tik här hemma, det är inte första gången hon är skendräktig men det jag funderar över är om det är vanligt att de skakar mycket när de är skendräktiga. Hennes normala tillstånd när hon är skendräktig är att hon bär omkring på leksaker, tvättar och bäddar ner dem + att hon är jättepipig. Nu skakar hon massor också och det brukar hon inte göra. Hon brukar även få mjölk men den här gången hade jag galastop hemma och började ge henne det vid första symptomen och jag tror inte att hon har fått det nu. Hon äter i princip inget alls just nu vilket också är lite konstigt.

Börja med att ta tempen, så hon inte är på väg att få feber - det kan vara livmoderinflammation på gång i så fall. Kolla även juvren ordentligt, så hon inte har mjölkstockning.

Min tik skakade massor när hon var skendräktig (och fick mjölk och galastop), och mådde jättedåligt varje gång. Veterinären tyckte jag skulle kastrera henne, och det är jätteskönt nu att hon slipper må så dåligt.

Börja med att ta tempen, så hon inte är på väg att få feber - det kan vara livmoderinflammation på gång i så fall. Kolla även juvren ordentligt, så hon inte har mjölkstockning.

Kan inte känna att hon skulle ha mjölk denna gång, alla juvren är små än så länge men jag ska kolla så hon inte har feber.

Min tik skakade massor när hon var skendräktig (och fick mjölk och galastop), och mådde jättedåligt varje gång. Veterinären tyckte jag skulle kastrera henne, och det är jätteskönt nu att hon slipper må så dåligt.

Det som talar emot kastrering är att det är dyrt + att det finns en risk att hon blir inkontinent. Hon har en del problem sen förut med en amputerad svans och en del aggression som antagligen var p.g.a. svansen. Det som talar för en kastration är att hon kanske skulle må bättre.

Vet någon om man kan få kastration typ på recept så att man kan få tillbaka en del från försäkringsbolaget.

Ibland kan en veterinär tala med försäkringsbolagets veterinär så de ersätter trots att hunden inte har en pågående livmoderinflammation.
Tyvärr är det ju ofta så annars att bolagen inte ersätter annat än när hunden är riktigt dålig i just det, för att de inte har "kliniska symtom" (dvs var).

När kroppen genomgår stress kan hunden skaka utan att det behöver vara något. Löptikar som skakar är inte ovanligt. Men det kan också betyda att hunden mår dåligt, det är vanskligt att säga något över internet. Förutom tempen kolla om det kommer illaluktande flytningar från vulvan genom att stryka ett papper och se vad som fastnar. Det ska inte lukta äckel päckel eller ha en ful färg.

Angående kontinens efter kastrering så brukar det inte vara ett problem då medicinering funkar oftast. Det är ju en fråga om vad som är bättre - en tik som mår dåligt två gånger om året eller läcker lite som fixas med tabletter. Kostnaden är ju en engångskostnad, du kan om du ringer runt minska priset rejält om det finns någon liten klinik/privatpraktiserande veterinär i närheten som kan kastrera.

Hon hade ingen feber igår men jag hann inte kolla i morse innan jag for till jobbet. Tid är bokad hos veterinär i morgon tisdag så då får jag höra vad de säger :-)

Du bor inte nära Norrköping ? I så fall kan jag tipsa om bra veterinär med otroligt låga kastreringspriser jämfört med andra - ifall du är intresserad. Jag är inte för kastrering om det inte är av mycket goda skäl, men har låtit kastrera en tik som blev gravt skendräktig (hon fick över 40 grader feber varje gång pga mjölkstockning och hon tålde inte Galastop). Blev inkontinent periodvis, men hjälptes av medicin.
Kastrering går oerhört sällan via försäkring - det ska mycket till för det.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 537
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
890
Senast: Tuvstarr
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 419
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden