Skendräktig när gå till vet?

M

maverick

Hej!
Efter första löpet (startade för 6 veckor sedan) har ´tiken nu haft svullna spenar i 2 veckor. Hon är lite trög och "vimsig". Har ökat mootionen och minskat fodret.
När skall jag gå till vet?

Sv: Skendräktig när gå till vet?

Galastop är droppar som man ger vid skendräktighet brukar fungera bra på min tik, gå till veterinären och få de utskrivet !

Varför ska du gå till veterinären? Juvren blir svullna efter första löpet - det är helt normalt. Är inte ens ett tecken på skendräktighet utan helt normal juverutveckling, tiken blir ju könsmogen i samband med första löpet. Om inte tiken får riktigt stora problem - kanske bäddar och skenvalpar, får mjölk och blir helt oförmögen att leva sitt normala liv finns det ingen anledning att ta till medicinering. En eventuell skendräktighet brukar vara som värst när tiken skulle ha valpat om hon blivit parad, dvs ca 9 veckor efter höglöpet, inte 3 veckor efter löpets slut.

om de va riktat till mig de där med "finns de ingen anledning till medicinering" Så antog ja att hon hade besvär med skendräktighet, annars hade ja aldrig rekomenderat galastop :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Våran tik parades för 30 dagar sedan, vad har ni haft för tecken vid denna tiden? Kiwi har sen 2 veckor tillbaka ätit väldigt...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: Karolina90
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
940
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama