Skendräktighet - hur lång?

Mli

Trådstartare
Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta igång henne och hon träffade hingst. Betäcktes men blev inte dräktig. Därefter gjordes flera ultraljud som vid två brunster visade stort ägg och alla inre tecken på nära förestående ägglossning - men brunsten uteblev trots hingst. Och därför ingen dräktighet. I söndags upptäckte jag att stoet hade enormt mycket mjölk, sinade på ett par dagar på strikt diet (dvs mycket begränsat bete enl vet ordination). Veterinär kommer i morgon och ska ultraljuda och se om det finns någon infektion eller tumör som triggat mjölkproduktionen.

Ni som har erfarenhet av skendräktiga ston - hur länge går de skendräktiga innan de sätter mjölk? Kan de sätta samma säsong som betäckning? Eller behöver de ha gått en fullgången skendräktighet? Jag personligen har ingen som helst erfarenhet av skendräktighet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har sedan flera år sett ut som jag vore gravid. Vissa har till och med frågat. Har testat mig men det har varit negativt. Har inte...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 677
Senast: Enya
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 174
Senast: ginnies
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
795
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 450

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp