Skenande travhäst

JULHEL

Trådstartare
Hej!
Provred en häst för ett tag sen, en tioårig travare, skrittade en bit o sedan skulle jag pröva traven och det gick förhållandevis bra, pigg och envis men gick o få stopp på han med lite envishet själv.. så iallafall så tänkte jag efter ännu lite skrittande efter det att jag skulle prova igen, får lägga till att vi red på en grusväg, hade inte möjlihet till något annat, men då satte han av helt o fullt ut,o inte en endaste liten reaktion på vad jag gjorde, körde ändå alla trix jag vet om, sätta hästen ur balans genom att gunga i sadeln ( slutade i 500 m galopp ist ) ta hela ena tyglen i handen o försöka vända honom, rycka, släppa efter på tygeln men INGENTING fungera! Tillslut fick jag skänkla på som bara den o då lugnade han ner sig, antagligen utav trötthet inget annat... Men det jag undrar, finns det någonting annat man kan göra i ett sånt här läge? då man inte får någon kontakt men hästen??
 
Sv: Skenande travhäst

Jobba in hästen i arbetsgalopp. Driva hästen framåt och sedan neråt. Tvinga den att jobba.

Sänka handen ta tygeltag, släppa på det höja handen ta tygeltag, släppa och upprepa.

Sedan brukar travare ha lättare att hålla sig i balans ju mer stöd de har från tygeln. Så släppa tygeltaget och inte ge stöd. Går enbart om hästen går i balans.

Tror inte hästen skenade då stanar de inte för något utan att den stack. Har hört en häst som skenade, den slutade inte ens att springa efter att den slog huvudet blodigt i en ladvägg. Men har hört vissa säga att hästar till och med kan skena i skritt och bakåt, med samma ryttare.
Jag har lyckligt viss aldrig råkat ut för en skenade häst. Men en ponny som jagade bilar.
 
Sv: Skenande travhäst

Hur skolad var hästen och hur van ryttare är du?

Tycker det låter som ett missförstånd där hästen joggar på i sitt tempo och ökar vartefter "för att den kan", samtidigt som du inte känt i tid att det burit iväg utom din kontroll.

Travhästar som inte skolats inom ridning brukar gärna springa på, och är man lite ovan vid hur de beter och rör sig så blir det gärna sådana missförstånd. :)

Tillägg:
En häst som skenar springer i princip helt blint och har ingen självbevarelsedrift, oftast efter att ha blivit skrämd, ibland av andra orsaker, t.ex. smärta.
Viktig skillnad mot olydnadsstickande!
 
Senast ändrad:
Sv: Skenande travhäst

Travhästar som inte skolats inom ridning brukar gärna springa på, och är man lite ovan vid hur de beter och rör sig så blir det gärna sådana missförstånd. :)

Påminner mej om när jag skulle trava upp en travare för en vet och Hästägaren.
Jag för första gången sittandes på en travare på bana och skrek hur får man stopp på hästen och fick som svar rid fortare hästen joggar ju inne äns.
 
Sv: Skenande travhäst

Jag för första gången sittandes på en travare på bana och skrek hur får man stopp på hästen och fick som svar rid fortare hästen joggar ju inne äns.

:D Precis min upplevelse första gången jag red en travare också! Hej och hå vad det gick undan vill jag lova...!
 
Sv: Skenande travhäst

Jag har ridit pensionerade travhingstar i över 1 år, dom var inte dåliga dom heller..
Men där hade jag kontrollen såklart, jag vet ju att det är detta dom är vana vid att göra,
men den här hästen hade ju ändå ridits i nåt år, dock stått hela vintern.
Jag lade märke till att han var väldigt avmagrad, revbenen syntes under vinterpälsen.
 
Sv: Skenande travhäst

Tack! Nej han var väl pigg o ville iväg. Men har aldrig varit med om en häst som inte lyssnar eller ens vrider huvudet när jag drar i ena tygeln! Kanske hade bitit fast bettet..
 
Sv: Skenande travhäst

Men snälla du.. Skulle såklart prova honom i traven några steg så jag visste vad han gick för??
 
Sv: Skenande travhäst

Men snälla du på dig själv.
man travar inte på en häst som stått hela vintern.
kvittot på det fick du ju uppenbarligen..
 
Sv: Skenande travhäst

Varför inte?

Jag prövade självklart också trav på en häst jag var intresserad av, som stått i ca 6 mån. Vad blev det? 20-30m?

Tror man att en häst dör av det är man väl lite fel ute. Att de sticker kan ju hända, men det får man ju hålla lite koll på. Och stoppa innan det sker.
 
Sv: Skenande travhäst

Jag tycker det är orätt mot hästen.
När man dessutom inte känner dem är risken för skador så mycket större. som i detta fall när hästen stack.. Jättenyttigt.
 
Sv: Skenande travhäst

En kort trav på några meter gör verkligen ingen skillnad för varken psyke (på en normal häst) eller kropp oavsett om hästen stått hela vintern eller inte.

Sedan tycker jag inte det låter så lämpligt att rida på en "väldigt avmagrad häst", men det är en annan sak.
 
Sv: Skenande travhäst

JAG tycker inte att man gör så.
En häst som stått 4+ månader som man inte känner och, som du säger, dessutom är mager.
Nej, den travar man inte på. IMHO

Och nu när jag läser texten igen så travade TS två gånger..
Först en gång som gick bra och sen prova igen.. dvs "inte bara känna lite"
 
Sv: Skenande travhäst

Man ska inte rida överhuvudet på en för mager häst.

Sen är det ju inte så att man sätter av i trav direkt. Men det kanske du gör? Jag tänker ju faktiskt inte chansa och köpa en häst man inte vet om man kan rida. Då kan man lika gärna köpa den osedd.

Ska man ryta åt hästarna som stått hela vintern och brallar loss lite när de får gå in i en ny hage? Eller när de kommer för att hälsa på en vid grinden, då brukar det bli trav.
 
Sv: Skenande travhäst

Man ska inte rida överhuvudet på en för mager häst.

Sen är det ju inte så att man sätter av i trav direkt. Men det kanske du gör? Jag tänker ju faktiskt inte chansa och köpa en häst man inte vet om man kan rida. Då kan man lika gärna köpa den osedd.

Ska man ryta åt hästarna som stått hela vintern och brallar loss lite när de får gå in i en ny hage? Eller när de kommer för att hälsa på en vid grinden, då brukar det bli trav.

Ja självklart! När jag inte vill trava på en häst som stått hela vintern så är de klart jag travar direkt. Dah!

Eh, jag skulle aldrig släppa en häst som stått hela vintern i en ny hage av just den anledningen.. Som bäddat för skador
 
Sv: Skenande travhäst

Jag håĺler med här. Om jag letar häst, hittar en lämplig som stått länge så inte rider jag den överhuvudtaget. Jag jobbar den från marken och gör min bedömning utefter det. Jag har köpt travare och andra utan att nödvändigtvis provrida. Har inte gått fel en enda gång.
 
Sv: Skenande travhäst

Håller också med Poisonous... - mager häst som stått flera månader, TS travar en gång och den ligger på, sedan vill TS trava igen och den springer lite fortare än det var tänkt... rent ryttarfel.

Pinky skrev dessutom ett utmärkt inlägg ovan.
 
Sv: Skenande travhäst

Oh herregud.. Trava inte ens 30 meter och skrittade honom kanske en halv km. Jag skulle ej köpa denna häst utan hjälpa ägaren att RIDA honom. MEN nu så visade de sig att hästen hade borelia, och hallucinerade och var extremt rastlös. Han hade sprungit sig smal i hagen och det var därför hon ville någon skulle rida. Hade tydligen ingen tanke på att kolla upp om de v något fel för ens detta hände.
 

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 564
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp