Skenande häst.

P

Pumsie

Vet ej om tråden ligger rätt....

Vad i hvete ska man göra om hästen helt plötsligt börjar TOK skena i galopp?
De gjorde hästen jag ska börja träna igår. Fick ingen kontakt med henne hon va helt tom. Jag försökte proa, prata lungt, styra in i träd försökte verkligen ALLT. Men hon hade bestämmt sig att hon skulle HEM! Hon har aldrig gjort såhär förut. Ramlade av i max galopp och fick åka in på sjukan. Inget brutet tack o lov men bra o veta vad man ska göra om hon får fnatt igen. Tror att hon blev rädd för nått, blåste ganska mkt igår...

Mvh

Sv: Skenande häst.

Mitt första tips hade varit att just se till att sitta kvar.
Som du ju märkt så gör det riktigt ont att träffa marken i det tempot.

En annan sak som du ju också märkt är att det finns inte så mycket att göra om hästen skenar på riktigt.

Försök att lugna hästen och kom ihåg att hela tiden försöka känna av hästens sinnesstämning.
Det kan ju vara så att hästen börjar med att bli rädd men sen bara utnyttja situationen för att springa hem.

Det finns ett knep som du inte nämnt som man kan prova, detta ska verkligen bara användas i nödfall och det är inte säkert att det fungerar om hästen är riktigt rädd men i det läget är det värt att prova allt.
Man ser till att man har ett stadigt grepp om tyglarna, sen låser man fast ena handen mot halsen eller mot sadeln (det är bra att ta tag i manen så att handen verkligen blir kvar där), sen tar man ett kraftigt tag i den andra tygeln uppåt och bakåt. Man måste verkligen ta i hårt, kom ihåg att luta dig bakåt både för att få kraft och för att inte flyga över halsen om det fungerar.
Detta får inte missbrukas! Bara användas när det inte finns något annat som hjälper!

Okej, tack för tipset :)

Inge kul att sitta där uppe och känna att man har noll kontroll över 500kg skenande muskelpaket... ;)

Min häst och jag har problem med att han ofta skenar, dock är det mycket bättre nu. Där ligger mycket undangömd rädsla och flykt, haft ont och en massa spänningar i både kropp och själ.
Han som har gjort så ofta har jag lärt mig att förekomma med one rein stop, dvs att den ena tygeln är lös medan den andra dras i ledande tag och "låser" hästen från att komma vidare. Det här ska göras lugnt och sansat med lugn, bestämd röstför att sedan stanna, tänka och gå vidare.

Kallebus hade ett bra råd: håll dig kvar :D Ibland lättare sagt än gjort, dock är det i regel "bara" fart eftersom hästen i regel inte klarar att göra annat än att springa i det tempot. En häst som skenar är blockerad och därför väldigt svår att få kontakt med, är det läge så använd Kallebus tips men som sagt, missbruka det inte. Försök istället att förekomma hästen och håll dig lugn (jag lyckas inte alltid, kroppen har ju sin självbevarelsedrift).

Vad hände innan?

Hon ska tävla på torsdag i ett monté lopp så jag skulle träna lite intervaller i trav, tempoväxlingar o.s.v. Så jag rider upp på vår trav sträcka. Skrittar först en bit och sen tar jag lugn trav och hon är lugn. Men sen helt plötligt börjar hon galoppera fortare och fortare. Tills hon e uppe i sin max fart. Höll mig kvar tills hon bestämmde sig att ta en genväg hem och tog en ganska snäv sväng så jag tappar balansen.

Mvh

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 071
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 340
Senast: mily
·
Hästvård Min häst började äta Cushingsmedicin för några år sedan och de funkade fantastiskt bra, hon blev en unghäst igen! Nu har hon dock börjat...
Svar
5
· Visningar
431
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama