Skenande häst, vad gör ni?

S

Scott

Rider en stor häst på 178 cm mkh. Hon är kraftig, rätt så överviktig (:angel:), men har ett hjärta av guld! Hon har ett väldigt skarpt bett, eftersom hon är så stark. Ändå skenade hon med mig härom dagen ute i skogen! Hon verkade inte ens känna bettet i munnen! Vi mötte ett par andra hästar, och rätt som det var bara började hon att trava iväg, och jag fick inte stopp på henne! Är verkligen en skräckkänsla att sitta på ett så stort djur, utan någon som helst kontroll! En fråga nu, vad gör ni när hästen sticker?

Väldigt tacksam för svar!:bow:

Sv: Skenande häst, vad gör ni?

när en häst drar iväg tycker inte jag det hjälper att sitta & dra som många gör, utan jag försöker om jag har möjlighet lägga en volt & rida på den tills hästen lugnat ner sig .

Jag skulle inte rida ut på en häst som var "stark" och kunde börja skena. Först ska hästen veta att JAG bestämmer takt och tempo, hur tyglar/bett fungerar, och sedan kan vi rida ut och ha kul.

ta så kort tygeltag du kan på ena sidan så hästen tvingas volta litet och därmed tvingas stanna

Tack för alla svar! Det här är altså en häst som jag har ridit länge! Hon har aldrig gjort såhär förut. Jag fick henne att gå på liten volt, men sen skenade hon igen....:confused:
Nu har jag ridit henne i paddocken ett par gånger och sedan ridit ut. Det har funkat bra, men osäkerheten finns kvar...

Bra att du börjat i paddocken nu. Om jag var du skulle jag rida mer dressyr i paddock för att få bra lydnad och uppmärksamhet. Kanske kan det hjälpa att rida vägar där det är svårare att skena, typ trånga stigar i skogen. Jag red en häst förut som skenade när han fick chansen, men var så klok att han inte gjorde det i skogen iaf. Och jag fick bukt på problemet genom att träna mer och mer i paddocken, samt tänka på att inte bli rädd/orolig när jag red ut. Jag tänkte/tänker alltid att jag kan ta tillbaka kontrollen om jag bara försöker, och då brukar det lyckas. Voltknepet som några nämnt, är ett av dom bättre sätten enligt mig.

Jag tycker att man bör reda ut begreppen här och skilja på 'skena' och 'sticka iväg'.
En häst som skenar rusar besinningslöst, bortom all kontroll...den tänker inte längre utan flyktinstinkten har tagit över.
Är man osäker på om hästen verkligen skenade eller inte, så gjorde den det inte...den som varit med om en skentur glömmer det nog aldrig :eek:

Men att den 'bara' sticker iväg kan vara nog så obehagligt. Tror som flera andra att mer dressyrridning är det enda som hjälper här...du måste helt enkelt få tillbaka kontroll och ledarskap om du öht ska kunna rida ut på den här hästen.

Supermycket tack för alla svar!:bow: Jag ska verkligen jobba med henne nu och se till att hon förstår att det är jag som bestämmer! :idea::banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 800
Senast: Bri
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 882
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar