Skenande häst, HJÄLP!

Sv: Skenande häst, HJÄLP!

TCJ skrev:
Jag brukar skratta åt henne och prata lugnt. Haha, jag får börja sjunga! :)

Ja, jag HOTAR alltid min häst med att jag ska börja sjunga, men än så länge har jag inte behövt o göra det.... :D :rofl:
Vet du vad jag tänkte på? Passar utrustningen? Jag vet en häst som plötsligt blev väldigt stirrig efter att ha varit kolugn. Till slut insåg hennes matte att det var sadeln, hon köpte ny sadel som inte passade så bra och då började det.

Hur är hon om du tömkör? Rider i sällskap?
Hur som helst, LYCKA TILL!!

Det kan min häst också hålla på med. Hon har gett upp med mig, men det är två yngre tjejer som rider henne och dem utnyttjar hon till max. :p Jag har dock sagt åt dme att de måste vara jättebestämda på den punkten, annars kommer det bara bli värre och hon kommer göra större saker och försöka komma undan med det...

Vill börja med att säga att jag inte har läst alla inlägg här i tråden.

Min unghäst har varit väldigt "fjantig" vid uteritter, bl.a. hittat farliga saker att bli rädd för. Ibland har han då bara stannat och sedan lugnt gått vidare, men oftast har han tagit ett snedsteg och sedan dragit iväg i full galopp under vilda bocksprång.

Jag fick jättebra hjälp av en tjej i stallet. Vi red ut tillsammans på våra hästar, hennes är lugn och snäll och min hästs bästa kompis. Trots att jag red min häst så hade kompisen honom som handhäst. Det gjorde att när min var på väg att hoppa/springa iväg, kunde jag koncentrera mig på att bara hålla mig kvar på ryggen och kompisen höll i min häst i grimskaft. Hästen lärde sig väldigt snabbt att han inte kom någonstans och kag slappnade av bättre när jag visste att jag hade en "extra broms" på honom.

Jag tycker det låter som om din häst har "glömt sin plats". Kan du rida på inhängnat område? Hur är hon att longera? Jag tycker att du ska backa ett steg och drilla henne ordentligt på ett område som fungerar. Att lösa problemen på plats brukar tyvärr kunna resultera i att man befäster problemet eller rent av utvecklar andra. När jag säger drilla menar jag inte provocera utan bara repetera och befästa ordentligt. Då kombinerar du lydnad med arbete på ett sätt som känns tryggt för hästen och det kommer iallafall inte problemen att förvärras av. De flesta hästar har sådana här perioder, speciellt om de är yngre eller efter ett tag hos en ny person (efter "smekmånaden" :D ) Hoppas det löser sig!

Ny utrustning är på G.
Hon har en skitsadel nu men är likadan när jag rider barbacka. Men jag ska testa en grej nu å se om hon har någon brist i kroppen

Tycerk som någon annan skrev, aktivera henne helatiden, så att det blir såvrare fö rhenne att hitta på bus.
När hon hittar på bus ignorera det, på vissa hästar kan buset bli värre om man ex bestraffare dem för det, det finns knep att ta till så man slipper fostra sin häst med smärta!

Sticker hästen så ta tag i ena tyglen allt vad du kan och läg in den på en minimal volt, den kan omöjligt galoppera fort på en volt!

Stegrar hästen så är det suveränt att med ta i ena tyglen och snurra runt ordentligt ett par varv (i skritt), de lär sig fort att det är obehagligt.

Vägrar ex en häst att gå fram ja då "välter" man den så att den tappar balansen och blir tvungen att ta ett steg snett ramåt, ja och då har helt plötsligt ryttaren vunnit och hästen förlorat.

Hur är hästen att rida ut på med sällskap, blir den lika jobbig då eller blir det bättre?

Det gäller att fundera och komma på smarta lösningar, överlista hästen!
Det är ju så sant som det är sagt " där kunskapen tar slut, tar våldet vid!"

Se till att vara utrustad med mobiltelefon, säg till folk vart du ska rida (om du rider ut själva), hjäl och säkerhetsväst! Det är viktigt att du tänker på säkerheten när hästen beter sig så här!

Plockar upp den här tråden igen.

Vad menar du med att "välta" hästen när den inte vill gå fram? Jag har också en häst som kan vara lite barnslig ute ibland (när hon är utan hästkompis) och då vägrar hon att gå framåt. Hon bara backar, kan backa 20 meter bara hon slipper gå framåt.

TCJ:
Sådär häll min fjording också på ett tag i vintras/våras. Jag lade in en tråd om det då också. Helt plötsligt när jag red ut själv så var allting livsfarligt, hon kastade sig för bilar och skenade för "spöken". Jag blev till slut livrädd och slutade rida ut själv på henne. För eftersom jag blev rädd så växte ju rädslan hos henne ännu mer och till slut hade vi hamnat i en ond cirkel. Så jag red bara ut om någon annan red med, för då var hon (och jag) lugn. Har fortfarande inte ridit ut själv på henne nån längre tur, känner fortfarande inte att mina nerver håller för att hålla henne lugn än. När jag är ensam rider jag bara här runtikring så långt som vi "vågar".
Nu är hon lugn igen och medryttartjejen kan rida ut själv på henne.
Jag tror att det gäller bara att inte ge upp utan fortsätt och sitt på henne, rid runt och gör sånt som ni känner er säkra på att ni klarar utan att hästen skenar. Även om det innebär att ni får hålla er på gårdsplan eller i hagen i början.
Tror även att det är som någon här sa att hästen av en eller annan anledning har tappat förtroendet för en som ledare och då måste man se till att bygga upp det igen. Och det kan man inte göra om man samtidigt är rädd (och att man är rädd det kan man inte hjälpa och heller inte dölja för hästen hur mycket man än försöker).
Lycka till, jag hoppas att det ordnar sig för er! :)

Hej!Ja det här med "hästeriet" är inte bara kunskap och teknik utan väldans mycket psykologi också.
Låter som om ni kommit in i en ond cirkel, hästen har blivit rädd någon gång för mycket som resulterat i att du är rädd för att det ska ske igen, vilket hästen känner, alltså måste det vara något farligt här i faggorna eftersom matte spänner sig så...
Bäst att sticka så fort som möjligt alltså...

Jag skulle råda er två att bygga upp ert förtroende för varandra från början.
Träna henne som man gör med en unghäst.Låt henne sakta men säkert bekanta sig med allt som tänkas kan i lugn o ro och på betryggande avstånd, övertala sedan utan tvång, att närma sig detta farliga.
När du märker att det faktiskt funkar så växer ditt mod och din trygghet som du sedan snabbt överför till hästen, så är ni snart på rätt väg igen.
Gå hellre "för" långsamt fram än för fort.

/Carina

Hästar är alldeles för dyra och tidskrävande, därför MÅSTE det vara det roligaste som finns att sticka ut med sin häst. Om jag skulle känna som du skulle ett fortsatt "sammarbete" med denna brunte vara svårt att motivera. Jag skulle göra mig av med den.
Krass sanning.

Måste protestera litegrann.Hur många gånger är det inte handhavandeproblem, bemötande på hästs reaktion, som spelar in?

Vad är det som säger att det kommer gå bättre med nästa häst?

Om samma problem uppstår igen, eller ngt annat, ska man sälja hästen då, och skaffa en ny?

Vill inte låta dömande, för vem är jag att döma, men hästar har känslor och reaktionerar på omgivning , lika mycket som oss människor.
Man smittar ner varandra mycket lätt med rädslor och förväntningar
på vad som hända skall...

Många är väl vi "hästmänniskor" som har blivit ängsliga och rädda efter en, eller fler incidenter...

Ofta arbetar vi oss igenom det, men ibland ligger rädslan kvar ibland och då kanske, jag menar KANSKE det är mening att byta häst.
Ja, om man verkligen inte klarar av situtationen. en situtation som övergår ens erfarenheter, eller någon som kan hjälpa till, som ni/vi här på BUKE / med råd o tips/osv...

En häst som drar "iväg behöver, enligt min mening, annat att tänka på...

Skog o mark/stock o sten/olika övningar:fantasin sätter gränser.
Umgås, lär känna varandra förutom att rida, bara rida.

Lägg ner dina försök för ett tag att rida/leda förbi, gör annat istället!

Se tiden an, arbeta upp ett nytt sätt att umgås med din häst/Se hästen bakom...

Senast ändrad av en moderator:

Jag har haft problemet med min häst att den hoppar åt sidan för allt o inget. Det tar tid att få dem pålitliga. Men det blri bättre med tålamod. Det här går över om du fokuserar dina tankar på hur du vill att hästen ska vara. Det kanske är en häst som gärna går på tå. Då får du acceptera lite av det beteendet. Träna då istället något som gör att hästen får utlopp för sitt trippande. Huvudsaken är att den lyder dig. Träna först att gå fram och att stanna. Ta korta sträckor. Vänd hem hästen då ni har klarat ett hinder - eller om man kan kalla det för "problemställe". Öka på med problemställen allt eftersom ni klarar dom. En häst som hoppar åt sidan o är rädd bör man inte rycka i munnen. Då förstärks rädslan. Om det känns tryggare kan du fästa en rem fram på sadeln. Håll i den hela tiden, eller så fort hästen börjar kännas rädd. Du kan hålla i remmen fast du har tygeln i handen, då är risken mindre att du rycker hästen i munnen då den hoppar till. Remmen ska vara så pass stor att du kan ha en följsam hand, fast inte för stor så du fastnar i den om du skulle falla av. Eftersträva att ha så långa tyglar som möjligt om hästen är rädd. Träna själv hemma, att korta tyglarna istället. (Det kan du också göra då du inte rider). Försök att hålla handen mot hästens hud då du rider, så kan det kännas lugnande för hästen. Om hästen hoppar åt sidan faller du inte av, ifall du håller i remmen. Du rycker inte heller hästen i munnen. Mota försiktigt på framåt. Ha på dig en säkerhetsväst. Med dessa anordningar känner du dig inte rädd. Om hästen vänder. Håll kvar tygeln. Mota tillbaka med motsatt skänkel. Om hästen drar iväg, eftersträva att göra en volt. Drar du i båda tyglarna samtidigt blir hästen för stark. Så fort hästen går fram i rätt färdriktning, så beröm. Ta fram hästen några steg. Gå hem igen. Träna mycket skritt på lång tygel. Obs. Kontrollera så att hästen inte tex har fått borrelia av fästingar. Kolla också att foderstaten stämmer. Lycka till.

hade visst redan svarat :angel: onödigt med samma svar 2 gr
Hur har det gått? har du kommit på vad som är fel?

Senast ändrad:

Nu har du fått massvis med hjälp redan men jag klämmer in ett inlägg jag med.

Vad jag kommer ihåg har du inte ägt henne så länge? Och vad jag minns så testade min fjording mig i nästan 1 år när jag hade köpt henne, och hon kan pröva sin lycka lite då och då även nu för att se om hon kan äta lite eller vägra göra något.

Därför är det kanske inte så konstigt att hon gör så med dig (ja även fast du säger att ni litar på varandra) så har ni inte känt varandra så fasligt länge andå.

Hoppas det löser sig och lycka till :)

Det är bara jag som känner igen det där som ett typiskt fjordingfenomen? :angel: Jag har stött på 2 fjordingar som har varit precis såhär. Den första häst jag red på var såhär i perioder, särskillt vid pälsfällning och pälssättning, och man kunde absolut inte ge henne havre, en näve havre och du hade en rodeotur dagen efter. Morsan sa att hon fick sätta henne på plats kraftigt några gånger innan hon blev snällare (a'la "hästen får kämpa mot sig själv"; vill den backa, backa den tills den är urled på det! Vill den gå hemåt, ta i samma tygel men säg "visst kan du få vända åt *vänster*, men då vänder vi så många varv som JAG säger" o.s.v.).

Jag tror att fjordingar kan vara av lite speciell natur :D Vet inte varför, men har hört om flera som kräver en otroligt fast och bestämd hand, något som de flesta hästmänniskor inte riktigt har. Vi brukar se hästarna som våra kompisar och vara lite snälla och "menlösa" när hästarna sköter sig - något som vissa hästar tolkar som underlägset.

Vår fjording skötte sig finfint när morsan hade satt henne på plats, men efter att ha stått ett tag hos en liten hästtjej som vi sålde henne till så vill jag minnas att hon gick från avslappnad skritt till att under ett ljudligt tjut komma med ett bocksprång på en hundradel av en sekund. Hörde om en annan fjording som la sig ner helt sonika under ridturer, för då slapp man ju gå :rofl: (de kunde göra vad som helst, de hade prövat piska upp hästen, tagit av sadel och allting, men de hade ingen som helst makt över honom när han låg ner; han reste sig när det passade honom).

Och själv red jag en gång en fjording som också hon kunde gå jättefint, men såg spöken överallt i saker hon egentligen inte var rädd för - och framskrittning på långa tyglar var bara att glömma (gjorde det misstaget att tro att jag hade visat henne vart skåpet skulle stå, när hon gick från avslappnad skritt till en serie krumsprång snabbare än jag hann ens uppfatta vad som hände :o ). Denna häst hade varit en otroligt lugn vagnshäst som lätt gick igenom tungt trafikerade vägar, småbarnen kunde rida henne - och numera skyggar hon för små, vanliga personbilar! (den senare hästen hade kanske däremot LITE anledning att vara såhär - från att ha stått i en flock med fjordingar till att stå ensam med sin avkomma, som hon fick lämna under ridturerna; hon var nog inte helt nöjd med sina levnadssituationer (fast hon kunde gå ensam på tur INNAN hon bytte stall och ägare)).

Fjordingar brukar vara underbart trygga hästar, men nog kräver de sin man tror jag. Visst finns det mildare exemplar inom rasen, och det känns elakt att generalisera. Men efter att ha varit med om 2 fjordingar som din, och hört talas om 1 (3, med de 2 i denna tråd), så drar man lätt en paralell att det har med rasens psyke att göra snarare än ett typiskt, vanligt hästproblem. Om ni inte har träffat fjordingar som dessa, så tror jag ni är lite ute och cyklar när ni dömer trådskaparen. Man kan vara duktig med vanliga hästar och ändå gå bet på en fjording, den här typen av häst har en väldigt speciell mentalitet.

Själv skulle jag nog som andra här, råda dig om att börja från marken, bygga upp relationen med ledarskapsövningar. För det handlar inte bara om tillit - vilket du säger att din häst verkar ha för dig, utan du behöver även ha respekt från henne för att förhindra att sådant här händer när du sitter upp. Tillit och respekt är inte samma sak - jag vet många hästar som litar på och älskar sina ägare för att de kan kliva rätt över dem, leda dem dit de vill och almännt tänja på gränserna. "Matte kan ju inte göra en fluga förnär (än mindre mig :devil: ), klart jag litar på henne". Och att din häst inte skyggar eller liknande från marken beror nog helt enkelt på att hon inte är rädd egentligen. Som sagt var så har de fjordingar jag stött på EGENTLIGEN varit bombsäkra hästar, de bara överrreagerar när det passar dem.

joneya skrev:
Det är bara jag som känner igen det där som ett typiskt fjordingfenomen? :angel: Jag har stött på 2 fjordingar som har varit precis såhär. Den första häst jag red på var såhär i perioder, särskillt vid pälsfällning och pälssättning, och man kunde absolut inte ge henne havre, en näve havre och du hade en rodeotur dagen efter. Morsan sa att hon fick sätta henne på plats kraftigt några gånger innan hon blev snällare (a'la "hästen får kämpa mot sig själv"; vill den backa, backa den tills den är urled på det! Vill den gå hemåt, ta i samma tygel men säg "visst kan du få vända åt *vänster*, men då vänder vi så många varv som JAG säger" o.s.v.).

Jag tror att fjordingar kan vara av lite speciell natur :D Vet inte varför, men har hört om flera som kräver en otroligt fast och bestämd hand, något som de flesta hästmänniskor inte riktigt har. Vi brukar se hästarna som våra kompisar och vara lite snälla och "menlösa" när hästarna sköter sig - något som vissa hästar tolkar som underlägset.

Vår fjording skötte sig finfint när morsan hade satt henne på plats, men efter att ha stått ett tag hos en liten hästtjej som vi sålde henne till så vill jag minnas att hon gick från avslappnad skritt till att under ett ljudligt tjut komma med ett bocksprång på en hundradel av en sekund. Hörde om en annan fjording som la sig ner helt sonika under ridturer, för då slapp man ju gå :rofl: (de kunde göra vad som helst, de hade prövat piska upp hästen, tagit av sadel och allting, men de hade ingen som helst makt över honom när han låg ner; han reste sig när det passade honom).

Och själv red jag en gång en fjording som också hon kunde gå jättefint, men såg spöken överallt i saker hon egentligen inte var rädd för - och framskrittning på långa tyglar var bara att glömma (gjorde det misstaget att tro att jag hade visat henne vart skåpet skulle stå, när hon gick från avslappnad skritt till en serie krumsprång snabbare än jag hann ens uppfatta vad som hände :o ). Denna häst hade varit en otroligt lugn vagnshäst som lätt gick igenom tungt trafikerade vägar, småbarnen kunde rida henne - och numera skyggar hon för små, vanliga personbilar! (den senare hästen hade kanske däremot LITE anledning att vara såhär - från att ha stått i en flock med fjordingar till att stå ensam med sin avkomma, som hon fick lämna under ridturerna; hon var nog inte helt nöjd med sina levnadssituationer (fast hon kunde gå ensam på tur INNAN hon bytte stall och ägare)).

Fjordingar brukar vara underbart trygga hästar, men nog kräver de sin man tror jag. Visst finns det mildare exemplar inom rasen, och det känns elakt att generalisera. Men efter att ha varit med om 2 fjordingar som din, och hört talas om 1 (3, med de 2 i denna tråd), så drar man lätt en paralell att det har med rasens psyke att göra snarare än ett typiskt, vanligt hästproblem. Om ni inte har träffat fjordingar som dessa, så tror jag ni är lite ute och cyklar när ni dömer trådskaparen. Man kan vara duktig med vanliga hästar och ändå gå bet på en fjording, den här typen av häst har en väldigt speciell mentalitet.

Själv skulle jag nog som andra här, råda dig om att börja från marken, bygga upp relationen med ledarskapsövningar. För det handlar inte bara om tillit - vilket du säger att din häst verkar ha för dig, utan du behöver även ha respekt från henne för att förhindra att sådant här händer när du sitter upp. Tillit och respekt är inte samma sak - jag vet många hästar som litar på och älskar sina ägare för att de kan kliva rätt över dem, leda dem dit de vill och almännt tänja på gränserna. "Matte kan ju inte göra en fluga förnär (än mindre mig :devil: ), klart jag litar på henne". Och att din häst inte skyggar eller liknande från marken beror nog helt enkelt på att hon inte är rädd egentligen. Som sagt var så har de fjordingar jag stött på EGENTLIGEN varit bombsäkra hästar, de bara överrreagerar när det passar dem.

Som den pinsamma fjordnörd jag är :D :bow:
Jag tror att du har mycket rätt i det du säger!
Det krävs lite att få dom med sig, men sen så...

Kan ju tillägga att jag tror att fjordingar behöver jobba jäkligt mycket för att bli nog stimulerade, mer än vd en riftur i skog/natur varje dag ger. Givetvis gäller det inte alla, men imågna fall så behöver dom verkligen få JOBBA för att bli mjuka milda och trevliga.
Ett av våran ston är det natt och dag skillnad på när hon jobbas mycket, då blir hon mjuk och fin ochinte alls SÅ hispig, kommer glatt i hagen och vill jobba mer. Får hon däremot för lite blir det lätt hopp och stuts, spöken i varje vrå. Allmänt stökig och full av en massa hyss, som i sig kan vara charmiga men ett tydligt tecken på att damens hjärna behöver mer.

Senast ändrad:

Hejsan! känner att jag måste svara. Jag har haft många olika hästar med olika sätt att "testa" o jag har fått masser av olika råd av kunnigare hästfolk, en del har funkat men en hel del har inte alls funkat, till slut så kände jag att jag blev passiv o slutade att tänka o känna själv vad som krävdes i just det läget. Det har gjort att jag många gånger plockar upp hästen o kräver lite lydnad så fort jag känner att nåt fjant är på gång.
Jag säger inte att det löser allt men för mig har det funkat.
Sen en annan sak som jag tror att många hyss kommer ifrån, överskottsenergi! de flesta är ju gjord för att arbeta flera timmar om dagen men hur mycket får våra hästar verkligen "jobba"?

Vänligen / Kattis

hej, orkar inte läsa allt.

Jag har haft en likadan häst som den du beskriver, hon var rädd för precis ALLT, sin egen skugga, grus, blad, träd, löv, bajs, bomspår, ja... rubbet!

Jag red på ett stall där jag inte hade möjlighet att rida ut med någon annan, och jag tycker det är mysigt att rida ut själv i bland, så jag red oftast själv. Ibörjan var jag helt förstörd efter varje tur i skogen som hästen höll på så här, jag ville ju ta en avkopplande tur i skogen bort från magengen och bara lunka och ha det bra, men nej! hästen hopppade från sida till sida, skulle vända, stegra. allt!
Men efter ca ett halv år så vande jag mig vid att hon gjorde så här. Jag satt djupt ner i sadeln och brydde mig inte om det! och vipps - så slutade hon gradvis med konstigheterna!!
När hon blev väldigt hoppig så sjöng jag sånger för henne! ibörjan så blev jag rädd när hon gjorde så, men efter ett tag så märkte jag att hon ville ju itne få av mig och skada mig hon var ju bara rädd och feg, så när jag sjöng så blev jag också lungnare och då blev hon lungnare och när hon blev lungnare så blev jag ännu lungnare och när hon blev ännu lungnare så var jag cool lugn sen! och så slutade hon!
så mitt tips är: sjung sånger hur fult det än låter, typ ekkorn satt i granen imse vimsespindel sånna låtar! hahha! tänk om det stod nån bärplockare i skogen som jag inte märkte! men jaja, jag bjuder på det! jag berättade även sagor, men sagorna hade oftast ingen handling och så lät det så fult så jag började oftast skratta åt mig själv!!! och då blev jag ju mer avslappnad.

gud vad jag saknar den hästen!
men ja, håll ut! ignorera hästen när den hoppar runt och sjung för den berätta sagor så kommer det blir bättre!

MVH anja

lär henne så hon kan ledande tygeltag ordentligt...för om dom kan d följer dom den tygln i alla situationer...även om dom blir skrämda...och då gäller det att du lär dig att första du gör när hästen kastar sig runt ät att ta ett ledande tygeltag så hon aldrig kommer runt.. utan möter faran. så länge hästen tittar på grejen och du håller den rak mot grejen den skyggar för kommer den inte springa nånstans...den skulle aldrig springa mot grejen den är rädd för. sen steg för steg gå fram och kolla på den.. till slut kommer du upptäcka att hästen vill gå och kolla på grejerna..den kanske skyggar, men den kommer av sig självt börja gå fram..

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: Happimess
·
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 256
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar