Skenande häst, HJÄLP!

Sv: Skenande häst, HJÄLP!

(Jag hade skrivit ett långt beskrivande svar, när plötsligt min dator stänger av sig, och jag orkar inte skriva om )

Sammanfattning av det jag skrev:
Jag är en duktig men ringrostig ryttare, med en fnurra på tråden ;)
Stor unghästvana och sådana här saker brukar inte skrämma mig, men då hade jag alltid min pappa eller syster (Pappa har haft mycket hästar å syster är utbildad hästskötare) med mig och de stöttade mig till 110%.
Jag tror jag blir nojig pga ringrostigheten och just för att hon är så hetsig ibland. (Hon är inte konstig hela tiden utan de går i intervaller. Även under nojigheten har jag kontroll över henne, Men det är obehagligt och onödigt beteende, och jag vill ha bort det)

Ja, ditt inlägg var väldigt negativt och jag tyckte mest det var att dra förhastade slutsatser, när du inte har sett varken mig rida eller hästen reagera.

Jag har tränat tidigare för väldigt skickliga tränare och blivit relativt duktig. ( ridit i 10 år)

Jag ska fortsätta försöka, små stunder varje dag.

Hon går helt på bete nu.
Och jag skulle inte ens komma på tanken att ge en fjording havre :crazy:

Varför aldrig komma på tanken att ge havre till en fjording?

Bara tänkte på det du sa om att du aldrig visar henne att du blir rädd. Jag tror hon vet det ändå. Hästar är så smarta, de läser av något OTROLIGT. Även om man inte tror att man visar att man exempelvis är rädd så vet de att man är det. Och ibland vet de redan innan man vet själv ;)
Jag tror jag också att det är lite test från hennes sida. Klarar du det här, klarar du det där, liksom. Det går nog över snart när ni känner varandra bättre, för du har tagit hem henne ganska nyligen va?

Hade förut en ponny som låter lite som din, däremot så finns det inga trafikerade vägar och likande så det var aldrig någon fara på så sätt. Man kunde komma i full galopp och helt plötsligt kastade han sig åt sidan. Eller så kunde man skritta på lång tyglar och helt plötsligt fick han fnatt och tog några galoppsprång, men han stack bara iväg en gång... Han var visseligen bara 5-7år under den tiden jag hade honom... Jag la inte ner speceillt mycket energi fötutom att han alltid fick gå fram till det han blev rädd för och jag gav mig ALDRIG, dock kan jag inte säga att min ponny blev bättre med tiden...

Låt henne altid gå fram och titta på saker som är läskiga, om du misstänker att något kan vara farligt så ställ henne från den farliga saken och förök aktivera henne med annat typ några små tempoväxlingar eller likande. För mig fungerade det också att lägga tyngden i stigbygel åt samma håll com faran var mot, då får de inte samma möjlighet att skygga för saker och ting.... Annars är det bara att träna på farliga saker träna gå över plastpåsar, presseningar och vänj henne vid andra falriga saker... Hoppas det ordnar sig, för din fjord flicka är ju så :love:

Du är säkert jätteduktig mer hästar och har stor erfarenhet (iaf för din ålder). Men känner du att du har kontroll över situationen? Du låter lite rådvill i dina, ffa första, inlägg.
Känner du att det är ett stort problem? Om du finner situationen som problematisk, hur har du tänkt att lösa den då?
Du säger att du känner dig lite ringrostig. Kan du försöka tänka dig in i situationen som om det gällde någon annan? Vad hade du rått denne att göra? Kanske kan hjälpa dig att komma på en lösning.
Uppdatera oss gärna med hur det går!
MVH Z

Hej.
Visst är det tråkigt med sådana här problem.Jag har haft liknande trots att jag ridit sedan jag var 7 och nu är 26. man tror att man faktiskt börjar bli säker och tuff. men jag har märkt att när sådant här börjar hända och man tränker för mycket på orsaken och hur man på bästa hästmänniskosätt ska lösa det blir man osäker och faktiskt livrädd. man vill ju inte kastas av och få hästen påkörd när den springer hem.. Något jag skulle testa för att du ska känna dig säker är att välja vägar som inte är långt hemifrån. Antagligen är din häst inte rädd utan vill göra dig osäker. Det vi vill är ju bara att ha kul med hästen och det är så tråkigt när det bra blir en kamp. Försök att få hjälp, det är nog det bästa, för när man har någon med sig som man litar på blir självförtroendet på topp! Och det tror jag man måste behålla till varje pris.

Om hon är RÄDD är det som funkade på min övernervösa lilla fullblodsdam iallafall att bara sitta. Titta på allt utom det hon tittar på, slappna av, ANDAS, kanske nynna lite, klappa henne. Eftersom du är flockledaren lyssnar hon på hur du reagerar på "faran", om du ignorerar det helt gör hon det också, iallafall efter lite övertygelse. ;)

Jag var lite slarvig att förklara situationen ordentligt i första inlägget, det skällde min syrra också på mig lite att hon inte fattade riktigt vad jag menade ;)

Så jag tar det en gång till, lite noggrannare, se om det kan klara upp litegrann :)

Alltså, jag tycker det är obehagligt när hon sätter iväg å kastar bakut, DÅ är jag rädd, men jag har fortfarande kontroll över henne (peppar peppar ta i trä) och lyckas alltid lugna ner henne och vända henne om så hon får kika på det "farliga"

Och den här obehagskänslan (rädslan) växer ju snäppet högre varje gång hon sticker iväg med mig, eftersom jag blir rädd att det ska hända oss båda något. Men direkt jag lugnat ner henne blir jag lika lugn igen.

Och jag vet att hon inte gör det för att jävlas, såpass bra känner jag hästen (och hästar överhuvudtaget) att jag kan känna skillnad på rädsla och jävlighet.

En sak jag kom å tänka på, hon har tidigare stått i hagen ett år utan vidare aktivitet. Undrar om det kan spela in mycket? Att hon får se världen lite mer nu?

Och varför jag inte vill ge havre till en fjording är ju anledningen den att de kan vara fångkänsliga, och jag tycker då havre är lite onödigt, det känns som man spär på känsligheten då.

Hursomhelst, igår miljötränade jag Fiona.
Jag och en kompis red ut tillsammans ( hon på sin häst som aldrig hälsat på FIona), och klättrade lite på ett kalhygge (Som ligger i nedförsbacke)
Och iomed att hon hela tiden höll sig sysselsatt så gick hon även som en klocka!
Idag ska vi gå till paddocken och arbeta lite från marken.

Mitt första inlägg erkänner jag var lite hetsigt :crazy:
Men jag hade precis kommit in från stallet då och var lite uppskruvad, och orolig att det kunde vara något fel!
Och efter jag skrev inlägget satt jag å tog mig en funderare.

Hursomhelst, hoppas ni förstår lite tydligare vad jag vill ha sagt nu! :o :D

Jag tror inte hon vill göra mig osäker.

Fasiken, alla bukare får väll komma hit å rida, så förstår ni vad jag menar.

Jag brukar skratta åt henne och prata lugnt. Haha, jag får börja sjunga! :)

Det låter verkligen jobbigt att ha det så som du har det. Jag läste någonstans att vissa hästar kan bli så tramsiga för att dem är uttråkade. De tycker kanske ridningen är enformig så dem gör det mer spännande. Mitt tips är att du ska testa nya saker för att se vad din häst tycker om att göra. Variation är viktigt. Det verkar som hon har överskottsenergi och inte vet riktigt vad hon ska göra med den.
Ledarskapsövningar och longering innan du rider ut för att trötta ut henne lite kanske hjälper. Ryggproblem kunde man ju tänka sig också, men då borde hon bli sådan direkt. Kanske blir värre när hon stressar upp sig. Eliminera detta först tycker jag. Det gäller även problem i munnen. Ju mer du drar desto mer ont kanske det gör i henne. Hon kanske flyr undan smärta.
Om allt är felfritt så kan du ju göra som ovan. Lycka till!

Hon flyr inte undan smärta eftersom dessa problem inte uppstår hela tiden, utan ibland, mest när hon rids ensam.
Vi rider alltid i skog å mark (Skogsvägar blandat med rakt ut i skogen) så variationen är stor!

Jag testar vidare. Hon ska longeras idag bla.

Synd att du bor en bra bit ifrån mig, annars har jag en supertränare.

Hon låter lite grann som min häst, fast min häst skenar inte och så men hon kan vara förbannat jobbig när hon vet att hon kan låtsas bli rädd för saker och komma undan med det. Man måste visa vart man sätter gränsen.
När hon försökte detta med mig struntade jag oftast bara i vad hon höll på med, för att visa att jag inte var rädd för det. Var det mycket farligt var hon tvungen att vara kvar där tills hon slutade fjanta.
Hon -kan- ju sätta av som din häst verkar göra, men det gäller att ligga steget före. Oftast kan man märka att något kommer att hända, och då brukar jag vara snabb med att vända henne mot det farliga, så länge hon ser vad det är så sticker hon inte ifrån det. Man måste hinna vända henne om innan hon blir rädd för att hon blivit rädd och sticker iväg, så att säga. :smirk:
Sen så pratar jag mycket med min häst när jag är ute. Försöker hitta på saker åt henne att göra, för ofta gör hon bara såna där saker när hon är uttråkad. :p
Nu vet jag ju inte om det funkar på din häst, men visa att du går att lita på och att du vet bättre så kommer det nog gå bra! Du har ju fått många bra förslag här på vad du kan göra, så det kommer säkert lösa sig! :banana:

Senast ändrad:

Du får köra superlim i sadeln, säkerhetsbälte som Christoffer Reeves uppfann, fallskärmsutlösare ifall ni skulle gå omkull och handbroms modell extra kraftig:
ankare_big.jpg

Om det inte är så så är det ju bra. Du känner ju hästen bäst själv och då behöver du inte bry dig om vad jag skrev. :smirk:

Kom och tänka på dig när jag läste en bok igår. Den handlade bland annat om en häst som skyggade och blev rädd för allt. Det verkade som om den bara ville ha lite spänning i livet. Det som hjälpte den var att stå i en box där den kunde titta ut istället för att stå inne i ett stall. Nu går ju din häst på bete, men är där mycket och titta på och mycket som händer?

Du säger att du inte visar henne att du är rädd....trots det säger du att du är rädd för att rida henne. Hästar känner och uppfattar mer än vad vi tror...att du ryter i åt henne kan visa din rädlsa. Kanske ska du bara ignorera beteendet...att du ryter i åt henne kanske förvärrar saken? är det så att hästen kommit framt illatt den kan skrämma dig genom att betee sig som den gör nu så förstårker du beteendet genom att bestraffa det. Ignorera beteendet och beröm önskat beteende

Jag är somsagt INTE rädd för att rida henne, men jag är RÄDD när hon sätter iväg med mig. Och vad som oroar mig är att problemen ska börja skrämma mig riktigt ordentligt, och jag inte ska våga rida henne mer.

Zenith
:rofl:

Jag brukar också vända henne imot faran!
Men, haha, då gör hon bara en tvärsväng tillbaka (efter att hon kikat på det läskiga i en stund) och sätter iväg

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag behöver verkligen hjälp😣 Fick hem en ny häst här för några dagar sedan dom skulle vara guda snäll och trygg, tanken var att han...
Svar
8
· Visningar
1 867
Senast: Happimess
·
Ridning Hej. Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med. När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 256
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar