Filifjonkan_

Trådstartare
Vad gör man med en hät som bara drar iväg i full kareta utan nån somhelst koll?

Den lilla tjejen tycker att det är sjukt roligt att galoppera- och det är ju fruktansvärt onödigt att stanna. Rider på vanligt tvådelat tränsbett, utan nosgrimma. Hon har funkat väldigt bra hittills, men nu har hon börjat dra iväg- senast genom ett hyfsat djupt dike med taggtråd i, det var bara tur att hon hann snubbla/hoppa över det.
känner mig som en riktig jävla skurk när jag drar i henne, har tidigare enbart ridit hästar på vikt och skänkel, även sådana som dragit iväg och inte velat stanna... Men de har alltid gått att få dem att inse att sken inte är smart.

Den här damen bara sticker, och sen är det bara att hålla i sig och hoppas på det bästa, köra in i rumpan på kompisens väldigt stabila nordis eller helt enkelt ta ett stadigt tag om ena tygeln och formligen SLITA ner huvudet på henne åt andra hållet. Enbart för att förhindra skador på både häst och mig...:crazy: Är verkligen inte rädd för henne, men jag är rädd för vad som kan hända om det här fortätter. har rådfrågat den jag har hästen står hos, men jag tror att hennes kunskap i fråga om "skenhästar" är bristande, dåhon föreslog nosgrimma och martingal. Nosgrimma köper jag, för då kan hon i alla fall inte öppna munnen och formligen svälja bettet. Men martingal?

Hjälp nu, bara kloka, snälla och pedagogiska svar tack...

Sv: Sken

Jag har också ett stort problem med en skenande häst. Jag har en stor kille på 1 ton som totalt skiter i mig när han drar iväg:mad:. det enda som har funkat hitills, tyvärr:angel:, är att dra i ena tygeln så långt bak man kan eller som behövs.
Jag brukar dra tygeln så långt som bakom sadeln och bara hålla kvar där tills han stannar. Men då måste man ta det väldans lugnt när man är ute och rider i skogn på småvägar så hästen inte svänger ut i diken eller bland träd.

Det där lät bekant... :angel:
Jag provade först med nosgrimma, utan någonsomhelst effekt. Martingal lär knappast hjälpa. Jag betslade upp, satte på henne ett pelhambett med två tyglar och minskade bromssträckan från 400 m till ca 4 m. :banana: Jag har ofta stångtygeln hängande helt lös, och om jag behöver den så kan jag korta upp den då.

Igår lyckades hon iofs dra iväg på pelhamet också, men även om hon inte stannar helt på det så kan jag iaf få ner farten till kort galopp, och finns det ingen speciell anledning till att inte galoppera så brukar hon få göra det (hon drar bara iväg när jag redan har fattat galopp, skulle hon försöka från trav utan galoppkommando så sätter jag henne på rumpan.)

Jag hade gjort som Marvin, pelham med två tyglar. Inte skaroare än tränsbett förrens man behöver sätta hästen på arslet.

mmh kanske kan vara en lösning. Ska se vad som finns i sadelkammaren. Något borde ju funka. Vill hellre ta ETT ordentligt tygeltag så att hon stannar, än att sitta och pumpa fram och tillbaka utan effekt.

några andra bra tips? Har iofs inte ridit hästen mer än en månad, men det känns ändå som om jag vill ha stopp för de här konsterna innan det blir ett invant beteende. Såna kan ju vara lite svåra att bli av med...

Min häst var likadan när jag precis köpt henne. Jag kan fortfarande inte galoppera henne utan att hon blir för stark, men nu kan jag åtminstone få stopp på henne på max 10 m till skillnad från 500 m förr :p Jag har inte bytt bett och jag sliter oftast inte i henne heller. Jag har helt enkelt lärt henne att när jag tar i ena tygeln så hon får böja halsen 90 grader så ska hon stanna. I början fick jag slita som fan för att det skulle funka, men nu tar jag bara ett väldigt ledande tygeltag så tvärstannar hon :) Det är inget jag tänker fortsätta med i längden, men det är en nödlösning som funkar. Åtminstone på min häst ;)

Jag har bara ett ganska trist råd att ge :angel:
men pedagogiskt!
Galoppera endast korta intervaller. Ge henne aldrig chansen att lägga in racerväxeln. Lär henne känna era ridvägar, vart svängar och korsningar kommer, i skritt o trav.
Galoppera bara sista biten på en härlig rakstäcka. Uppförbackar är bra. Öka galoppsträckorna efter hand. Det tar tid!
Använd lugnande röst när det är dags att sakt av. När hon bromsar ge genast överdriven slapp tygel. Och beröm! Varav ner med skritt intervaller mellan galopperna.

Galoppera på volt i paddock och ge efter på tygeln. Hjälp henne hitta en lugn rytm, fastän hon går i arbetsgalopp. Känner du att hon vill dra på även i en volt kan du byta volt. Åttor och vända igenom volten. Gå skänkelvikning på öppna delen av volten i trav och galopp på andra halvan.
"Smyg" ut på rakt spår när hon är lugn och lätt i handen.

Har man bett om stopp så är det stopp som gäller. Det är både obehagligt och farligt med hästar som inte lyssnar.

Jag ser det mest som en dressyr-fråga. En tillräckligt lydig och skolad häst är trevlig och lydig även när man rider ut, men just för att få slut på det innan det blir en befäst vana är just pelhamet bra eftersom man slipper rida med handbromsen dragen dvs uppbetslat konstant.

precis, där har du min metod också. vet man att hästen sticker så får man låta bli att galoppera långa sträckor!!

jag galopperar sällan mer än typ 20 meter ute, sen bryter jag av och fattar ny. inte för att hästen sticker men han börjar bocka om han blir för upphetsad.

min gammla häst brukade sticka. då red jag massa dressyr och gjorde ett stort poäng av att bara skritta på såna ställen vi brukade galoppera på. sen korta galoppsträckor, viktigt att stanna innan man förlorar kontrollen.

Håller med, om man vet att hästen sticker så ska man jobba på det och inte utsätta sig för situationer där hästen kan få övertaget. Nosgrimma och martingal i all ära. De hjälper på vissa hästar (även martingal) pelhambett hjälper också på vissa hästar, på andra hästar kvittar det vilket. Lyssna på ponytails och centaur, de ger bra råd.

(Om jag får vara ordmärkare så är det knappast sken det är frågan om heller)

det är sken, då jag inte gör fattningar, och hästen drar iväg ändå. Hon kan alltså seatt hästen framför tar tre travsteg, så drar hon iväg i galopp och går inte att stanna. Farten ökar hela tiden, och det GÅR inte att stoppa henne.

Annars fick jag fina råd av alla,så tack :D :bow:

jag skulle råda dig att kolla till din utrustning. eftersom att hästen förhoppningsvis musklat på sig endel sedan du började rida henne så har hon säkert förändrats så pass i kroppen att utrustningen kanske inte passar längre? du red med nordsvenskens manskapssadel va? du har inte glömt tredubblar filtar hoppas jag? (det ska man ju ha under en sådan, precis som på westernsadlar eftersom de är så hårda, en w.pad går precis lika bra)
annars här jag kollat att hon var hel så hade jag nog heldre gått på centaurs spår och få henne lyhörd ist för att sätta på ett annat bett. one rain stop är annars en bra grej, det är ett nödstopp och någon här i tråden beskrev något liknande. sök på one rain stop på western så kan du läsa med om den nödbromsen.
lycka till och glöm inte att uppdatera oss :)

det ar inte ett latt problem,

Att betsla upp och att satta pa en matingal ar en losning och jag hade absolut gjort det om jag var i din sits, fast jag hade inte anvant en vanlig martingal utan en martingal i polo stil som siter fast i nosgrimman istallet.

Men enbart att betsla upp och satta pa inspanningar for att halla kontrolen tycker inte jag ar nog,

Hur ar din hast nar du rider pa bannan,, en liten parla? Dar ar var problemlosningen borde borja, fa din hast att respektera forhalningar och lyssna och kanske trana nagra "one rein stop" :angel:

Om du har henne under kontroll pa bannan sa borde det vara lattare ute. Ibland sa kanman losa problem genom att inte arbeta med problemet i sig utan att arbeta med den skolningen som skulle varit gjord innan problemet. Hoppas du forstar hur jag menar

det är sken, då jag inte gör fattningar, och hästen drar iväg ändå. Hon kan alltså seatt hästen framför tar tre travsteg, så drar hon iväg i galopp och går inte att stanna. Farten ökar hela tiden, och det GÅR inte att stoppa henne.

Det är fortfarand einte sken. De heter att hästen sticker.

Jag har också ett stort problem med en skenande häst. Jag har en stor kille på 1 ton som totalt skiter i mig när han drar iväg:mad:. det enda som har funkat hitills, tyvärr:angel:, är att dra i ena tygeln så långt bak man kan eller som behövs.
Jag brukar dra tygeln så långt som bakom sadeln och bara hålla kvar där tills han stannar. Men då måste man ta det väldans lugnt när man är ute och rider i skogn på småvägar så hästen inte svänger ut i diken eller bland träd.

Varför har man en så stor häst?:confused: :cool:

Det är fortfarand einte sken. De heter att hästen sticker.

Håller med!

Det är i högsta grad en lydnadsfråga och hästar som "sticker" är olydiga och behöver mer dressyr/markarbete och att ryttaren inte ger dem tillfälle, som flera skrivit. Det är farligt för både häst och ryttare, även för andra som kan råka komma ivägen:crazy:

Martingal kan förhindra att de slår upp huvudet alltför högt för att komma undan bettet, och jag skulle sätta på det i alla fall, det skadar inte. Nosgrimma också. Men grunden är lydnad, det är där det främst brister.

Sen ska man tänka på att i en dressyrsadel med långa läder kommer man åt hästen bra, men INTE om den sticker, då kommer man åt bättre i en sadel med kortare läder där man kan stå och inverka mer kraftfullt med sin egen vikt bakåt, bla.

Många gör misstaget att försöka sätta sej ner för de har lärt sej att man ska bromsa genom att sitta ner, men det fungerar inte om hästen ökat farten
Jag har bla sett fblhästar som "sticker" och ryttaren sätter sej tungt och tror att det bromsar men hästen bara ökar:crazy:

Nått som funkade med min häst precis när jag köpt henne och hon började dra iväg ute var att DRIVA, alltså istället för att bromsa, driva henne tills hon inte orkade galoppera längre. Det funkade rätt bra eftersom vi hade långa oändliga grusvägar att rida på, det kanske inte funkar lika bra i skogen,. dessutom hade hon rätt usel kondis.. Men hon fattade rätt snabbt att det där med att galoppera var mera roligt under kontrollerade former.

Sken blir det när hästen blir rädd för något och flyr, när hästen i flykten blir okontaktbar och bara springer/flyr.

Det låter som om din häst sticker med dig, skiter i vad du har att säga. Jag skulle överhuvudtaget inte ge mig ut på en häst som gör så. Rid på ridbana tills du får lydnad i henne.

Har haft liknande bekymmer på en del hästar, och min lösning har varit att rida inhängnat och skaffa bättre lydnad i hästen/träna mkt dressyr för instruktör innan jag ger mig ut. Och vid uteritter så har jag jobbat ganska mkt dressyrmässigt med hästen ändå. Flyttat lite för skänklar, lagt in halter, ändrat gångarter osv ... Avslappnad trevlig ridning har vi ägnat hos åt när hästen är lite trött, och ibland inte alls beroende på hästen och hur det känns.

manskapssadlar är breda och ligger alltså väldigt jämnt över ryggen på hästen, plus att det är en bladsadel=inga obekväma bossor som trycker och inga andra saker som kan "nypa" över ryggraden.´Sadeln passar henne jättebra fortfarande, och det märks att hon tycker om den.

AngelaL: Hm, en sån polomartingal, är inte det en sk. fast martingal? har för mig att de är förbudna i detta land :angel:

Tyvärr har jag ingen bana att rida på, utan rider på vallar, i skog och mark och på grusvägar. När jag rider henne i volter (för det går ju även utan staket :angel: ) så går det finfint i skritten, då jag lägger an skänkeln så hoppar hon iväg likt en bil som startar på tändning. Alltså tror jag att jag behöver gå ut och bygga mig en bana, så hon inte bara skuttar iväg.

Vad jag gjort sedan sist är följande:
*Satt på en martingal
*satt på en nosgrimma
*Tränat lydnad

Vi har alltså skrittar runt och övat på att stanna på ett tygeltag och ett "prrr". Först var det lite segt, men efter lite pyssel så tvärstannade hon när jag krökte lillfingret lite och gav röstkommandot. Arbetat i enbart skritt och väldigt samlad trav hela veckan, och när hon i förrgår faktiskt gjorde halt från trav provade jag på att galoppera. Valde en riktigt brant backe och mycket riktigt körde hon järnet (dock med begränsning, det var ju jobbigt uppför :eek: ) men när vi kom upp så var det dags för eldprov: Tygeltag+prrr= avsaktning till trav och sen skritt, nytt tygeltag och prr=Halt.

Behöver jag nämna att jag har en duktig häst? ;)

Mycket tack till er med era bra råd, hade nog inte lyckats tänka till alltihopa helt själv :D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 856
Q
Träning Hej! Skrev för ett tag sedan att jag hade skaffat ny häst, som både drog iväg i galoppen och stegrade sig när man red ut (fullt frisk...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Queen_Of_Valhalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama