Sv: Sken

fast trots att den är bred så måste du fortfarande rida den med en pad eller filtar under, annars blir det som att lägga upp en planka på ryggen på hästen och rida på.

kul att det går bättre för er.
glöm bara inte att hon ska stanna på eftergiften när du gör en halt och inte när du tar i tygeln.

good luck!

ed; en stor anledning till att hon sticker är säkert för att hon är svag och då vill hon springa undan det jobbiga. gör många fattningar och korta galopper så sätter hon muskler :)

nu håller jag med dom andra om att det nog är mer att den sticker än skenar. jag har en ganska lätt stressad häst som skenar om han blir riktigt, riktigt rädd. under en period provade jag pelham med dubbla tyglar och lät den ena bara hänga med i handen löst eller knyta ihop den så den bara hängde över manken som en nödstopp om det råkade bli ett sken. för i sken funkar inga nödstoppar som dra i ena tygeln, och knappt pelham heller men man blir lite starkare och kan kanske begränsa blockeringen lite snabbare.
så det blir nog mitt råd också, pelham som bara används när det drar iväg och öva mycket avsaktningar och sånt såklart!

lycka till

Dressyr och lydighet är grunden! MEN om en häst ligger på ordentlig hårt kan man knappast stoppa den genom att bara dra i en eller båda tyglarna. Lås istället ena handen med kort tygel genom att hålla i manen eller i en halsrem och ta sedan snabba, korta och (tyvärr) skarpa tygeltag med den andra handen tills du har fått kontroll över hästen igen ... då kan du i regel volta och få stopp den igen. En hjälptygel som ofta glöms bort är den sk tidemantygel ( en slags förenklar graman ) som kan hjälpa ryttaren med att "få tag" i hästar som lägger sig på så att man orkar få igenom förhållande tygeltag och komma igång med dressyr och lydighet.

En häst som sticker från skritt gör det knappast för att den tycker att det är jobbigt?

Igår gjorde hon det igen, vi var ute och red jag och en kompis, gick jättefint med alltihopa, vi red väl i två timmar kan jag tro, mest skritt men även några galopper där underlaget tillät... Och nog var hon duktig allt, lyssnade så fint. Sen kommer vi in på en grusväg, riktning hemåt, grusväg ca tre km innan stallet. Kompisens häst tar tre ivriga travsteg, det var ju hemåt! insåg alldeles för sent att hon skulle sticka, så där satt jag som en idiot på långa tyglar, på en häst som kastar sig framåt som en annan cirkushäst samt sätter av i full kareta hemåt. Fick efter ca 2,5 km stopp på henne. Hade då rest mig, kortat tygeln till ca 1 dm längd , och satt mig tillbaka och tagit ett ordentligt tag så pållan nästan satte sig, men fortsatte dock i samma fart, då jag fick kramp i armarna och kände att jag aldrig skulle orka hålla henne. Ser då hur en bil precis ska till att svänga ut från en granngård (häck, skymd sikt, inte en suck att se en vilt framrusande häst från vänster)
Så jag sänkte tygeln och sågade ner henne. Då saktade hon av.

Nu behöver jag seriös hjälp. Någon som kan tänka sig varför hon gör såhär? Jäkligt obehagligt när hon bara sticker på det viset, i den farten på vägar som faktiskt är trafikerade. Utan förvarning dessutom. Det är klart, hon kanske vet att det är hemåt och att hon tycker att hon tjänar på att sticka. Men hur ska jag avhjälpa det? Hemåt är alltid hemåt, och det finns inte så många vägar att kombinera med...

du måste lära dig att få stopp på hästen, läs om one rain stop på western som jag sa för det där är farligt!!!

och safty first! rid inte på helt långa tyglar på en häst som skenar. och när du rider på längre tyglar så håll båda tyglarna som en öggla genom knytnäven. händer det något så kan du bara ta tag med andra handen i ögglan och dra så får du upp henne på kort tygel snabbt.

om du vill ha tips om one rain stop så pma så kan jag skriva lite där.

ed: varför hon gör så här är ju egentligen en omöjlig sak för oss att svara på. antingen har hon ont.. hon hade väll nå problem med benen och va tvungen att stå i box? eller så tycker hon det är sjukt roligt att äntligen få komma ut efter att ha stått så många år. men jag tror absolut att hon kan tycka det är jobbigt. du har inte ridit på henne länge och är redan ute i två timmar och rider vilket är mycket även om det mest skritt. och då vill väll hon tala om för dig att "nu ska vi hem"

Senast ändrad:

öööhm problem med benen...box? Var har du fått det ifrån? :confused:

Var ute tre timmar i enbart skritt för en vecka sen. Inga protester i form av sken då. Förklaring?
Var ute i en och en halv timme och växlade gångarter väldigt mycket igår. Då stack hon inte heller utan skötte sig jättefint.

Hur som helst: ska titta på one rein stop tråden.

men ni byggde väll en box åt henne för att hon inte fick stå i spilta för att hon va tvungen att röra på sig för att hon hade något problem med benen?

jag tror fortfarande att det är någon form av protest från henne och det är upp till dig att ta reda på vad det är hon protesterar mot. även om det är så att den bara testar.
om jag va du så hade jag bett en vet att kolla på henne och också bett någon kolla genom utrustningen för med tanke på att ni använt den sadeln till en nordsvensk så tror jag inte den passar, hur bred den än må vara. men man kan inte vara för försiktig när det kommer till ens älskling... eller haha jo det man man men du fattar vad jag menar!

lycka till :)

Nä det var inte den hästen. Det var en annan.
Sen undrar jag om och isåfall när jag berättat det för dig? :confused:

Tack! :bow:

Var det? :confused:

Du skrev och berättade att ni skulle bygga en box till hästen, att ni inte hunnit göra det under helgen och att det var därför den inte kom först som det var planerat... jag kanske minns fel...

Men men. Kolla upp att hon inte är dålig i benen, kolla sadeln och sedan kan du ta det för att hon testar dig och tills dess kan du öva på one rain stop, funkar toppen men kräver lite balans.

skarpa linor och bett är sällan en långsiktig lösning.
Skulle rekommendera att INTE rida ut utan hålla er till paddocken och träna just lydnad. Promenera eller tömkör då hellre i skog. Det kan bli farlig för er båda!

Konsten med 'heta' hästar är att INTE ta i tyglarna, utan sitta tillbaka med kroppen, lätta med skänklar men ändå bli tung i sadeln, volta eller sysselsätt med någon övning.

jag kännde en ponny som gjorde så.

Det är säkert bra att driva på ännu mer när de gör så, alltså när de vill sakta av får de ej göra det, men hur många ställen finns det man kan göra så. Här fanns det typ inte plats att trötta ut de på detta vis.
Vi var tvungen hitta en annan lösning. Först tränade vi på banan, där funkade allt utmärkt men så snart vi kom ut då fick den där lilla rackaren för sig att dra. Speciellt hemåt.:crazy:

Vi red mycket öppna och sluta sysselsatte hästen hela tiden, men så klart drog han i väg ibland ändå, men då gjorde vi så här att när det var åt hemåtvägen då fick han inte gå hem.
Vi vände och red tilbaka till detta ställe han drog iväg, då var han ju redan sur för det, sedan så klart när vi vände hemåt igen då satte hans sats. och då gjorde vi samma sak. Han fick inte gå hem!

Men vid andra gången då vände vi inte hemåt när vi kom till det stället han brukade dra i väg, vi lät han backa hem :devil:.

Så gjorde vi även på andra ställen där han fick för sig att dra, vi red tillbaka till stället han drog, och sedan fick han backa hela vägen han galopperade okontrollerat.
Efter 5 gånger tröttnade han på att dra för då visste han, gör jag det då får backa hela vägen.
Just ja efter han hade backat då red vi tillbaka igen och provade rida framåt, och vips då vart det inget mer att dra iväg!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 462
Senast: Woffe
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 856
Q
Träning Hej! Skrev för ett tag sedan att jag hade skaffat ny häst, som både drog iväg i galoppen och stegrade sig när man red ut (fullt frisk...
Svar
6
· Visningar
929
Senast: Queen_Of_Valhalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama