timme

Trådstartare
hej!

börjar gå riktigt bra med travarherren nu och han bär sig jättefint i traven och skritten nu(rusar inte och drar inte)
men i galoppen är han inte riktigt stark än eftersom han älgar iväg vis fattningen och sen blir det till sken och jag får inte stopp på honom.

jag rider på vanligt tvådelat och tredelat eggbett och han går bäst på dom betten.

hur ska jag göra för att inte sitta och dra honom i munnen när jag ska stanna honom från sken!!så att säga.menar dte kan ju bli farligt då vi oxå har tågräls ner till skogen...
ska jag skita i galoppen?hur länge?

tacksam!!:p

Sv: sken!!

har en tränare hon är inte utbidad inom travare och hon säger abra att vi väntar med galoppen i paddocken så jag ska galoppera ute i skogen det är i skogen han gör såhär går bättre i paddocken...

Borde det inte då vara bättre att börja träna i paddocken tills hästen kan bära sig såpass i fattningen att h*n inte drar iväg? :crazy:

skit i galoppen så länge, träna styrka ute och i paddock, ta sen itu med FATTNINGEN! sitter den, så är det mycket lättare för dig att bygga styrka i resten av stegen. träna på kort och bärig trav, när den sitter, kan du börja träna galoppfattningen.
förvänta dig dock inte att hästen ska klara mer än något steg i början, men varje litet framsteg är ett steg i rätt riktning!

"såsom fattningen är, så är galoppen." mycket bra att ha i bakhuvudet!! :banana:

okej tack för svar!
jag jobbar mycket med att klättra och mycket offroads.
men jag skippar galoppen tills vidare:)

Jag skulle vänta med galoppen ett tag. Rid i skritt och trav och stärk hästen där.
Lär hästen skolorna, framför allt sluta som stärker galoppmuskulaturen, och rid dem i skritt först och sedan trav. Du kan också rygga hästen en del för att stärka bakdelen och hjälpa den att få under sig bakdel.
Skänkelvikning och att flytta bakdelen ut och bogen in på böjt spår är också bra förberedande arbete för hästar som inte böjer och bär bak.

Nu vet jag inte hur just den här travhästen är byggd. Men många av dem har svårt att samla sig pga vinklarna de har i bakldelen. Och galoppen blir lättare obalanserad för sånna hästar. De ramlar framåt iom att de inte kan vinkla sig nog i lederna bak. Och då rusar de.
Om du jobbar med att lära hästen att böja i alla leder i bakdelen så kommer du hjälpa den att kunna bära sig i galoppen. Det kräver mer styrka än hos en häst med bättre ridvinklar. Men det går. Så kämpa vidare!:)

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 741
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 806
Senast: Bri
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama