(Sken)dräktig!

Mysaan

Trådstartare
Mitt sto visar alla tecken på dräktighet och blodprov har tagits men svaret har inte kommit ännu.

Nu upptäckte jag i går att hon blivit skrynklig runt vaginan och i dag har blygdläpparna (heter det så) börjat vika sig ut.

Lade en tråd på gnägg först.Men hur som helst om man ska tro då att det är ligamenten som börjar slappa (tänkte på rynkigheten) kan detta ske även om de bara är skendräktiga?

Länk till den tråden där alla symtom står!

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=920840

Jag undrar nu alltså kan alla dessa symtom uppstå på ett skendräktigs sto. Inkl slappare ligament?

Om det nu visar sig när provsvaret kommer att hon är dräktig vad ska jag då tänka på här framöver?
Hur ska jag göra med fölplats? Vi har ingen fölbox och mitt sto går egentligen på lösdrift. Det vi har funderat på är om vi kan dela av ligghallen och hagen så hon ändå kan fortsätta på lösdrift men får vara lite mer i fred. Hon blir väldigt orolig av att stå installad eftersom hon gått på lösdrift i 3 år nu.
Märkte i dag när jag skulle ha in henne att hon är väldigt ovillig till att lämna hagen. Alla tips och råd mottages tacksamt. (även ni som kommer skrika att hon bara är fet :laugh:)

Sv: (Sken)dräktig!

ingen som har kloka ord att komma med och gärna lite råd?

Någon som vet detta om ligamenten?

Jag kollade din andra tråd, och jag tycker inte magen ser ut som en dräktighetsmage.
Jag tycker inte hon är fet, men en sån där uppsvullen mage kan de få när de har tarmarna fulla med käk.

Jag kollade din andra tråd, och jag tycker inte magen ser ut som en dräktighetsmage.
Jag tycker inte hon är fet, men en sån där uppsvullen mage kan de få när de har tarmarna fulla med käk.

Men hon bajsar normal mycket tycker jag. Och med tanke på att de har fri tillgång så borde hon väl alltid ha mat i tarmarna eller hur menar du? Om magen svullnat för att hon är alldeles typ proppmätt då borde hon väl inte kasta sig över sitt kraftfoder när hon får det kan jag tycka?

Humörsvängningarna kan jag förstå om hon har svullen magen men de andra grejerna? Alltså att hon börjat fylla mjölk osv?

Du får gärna utveckla dig lite.

Senast ändrad:

Tycker det ser ut som om hon har gått upp i vikt rent generellt, hon ser rundare ut om rumpan också... Jag fick själv ett litet hingstföl förra veckan och det är onekligen en massa extra jobb i och med vädret. Men allt går! Lycka till i alla fall!

hej! Har nu läst den andra tråden..
Jag tycker hon ser dräktig ut.
Har själv fått 10 föl.
Och det varierar från sto till sto.. det med skendräktighet kan jag inte hjälpa dig så mycket med..
Men det med att hon börjat fylla juver och fölningen borde ske inom 4 veckor, kan lika gärna vara 4 månader..
Jag har haft ston som börjat fylla juver ca 4 månader innan fölning.
Så jag tycker att du ska avvakta till blodprovet.
Och visar det sig sedan att hon är dräktig kanske man kan ge henne lite lugnande för att sedan göra ett ultraljud för att ev kunna se hur nära hon kan vara fölning.. om det handlar om nån vecka eller kanske flera månader..

Det med att dela av lösdriften ifall om.. tycker jag låter som en jätte bra ide.. kommer fölungen vintertid så har den säkert massor av vinterpäls, det brukar dom ha, annars så finns det föltäcke om man ser att det skulle bli för kallt..

Hur det än går så hoppas jag att det slutar bra!!
;)

Tycker det ser ut som om hon har gått upp i vikt rent generellt, hon ser rundare ut om rumpan också... Jag fick själv ett litet hingstföl förra veckan och det är onekligen en massa extra jobb i och med vädret. Men allt går! Lycka till i alla fall!

Nja! Enligt viktmåttbandet har hon inte gått upp alls. Nu vet jag att man inte ska lita på viktmåttbandet men man får ändå en fingervisning om hurvida de går upp eller ner.

Anledningen till att hon är rundare om rumpan kan bero på att hon satt lite mer muskler. Men jag vet inte. Veterinären tyckte ju att hon såg dräktig ut. Jag misstänker en skendräktighet men undrar ju hurmycket av dräktighets och nära fölnings symtom de får då.

hej! Har nu läst den andra tråden..
Jag tycker hon ser dräktig ut.
Har själv fått 10 föl.
Och det varierar från sto till sto.. det med skendräktighet kan jag inte hjälpa dig så mycket med..
Men det med att hon börjat fylla juver och fölningen borde ske inom 4 veckor, kan lika gärna vara 4 månader..
Jag har haft ston som börjat fylla juver ca 4 månader innan fölning.
Så jag tycker att du ska avvakta till blodprovet.
Och visar det sig sedan att hon är dräktig kanske man kan ge henne lite lugnande för att sedan göra ett ultraljud för att ev kunna se hur nära hon kan vara fölning.. om det handlar om nån vecka eller kanske flera månader..

Det med att dela av lösdriften ifall om.. tycker jag låter som en jätte bra ide.. kommer fölungen vintertid så har den säkert massor av vinterpäls, det brukar dom ha, annars så finns det föltäcke om man ser att det skulle bli för kallt..

Hur det än går så hoppas jag att det slutar bra!!
;)

Hon har börjat rynka sig i rumpan. Hur sent/titdigt brukar förstagångare göra det? Alltså det är svårt att förklara men i förrgår var hon helt slät och sluten (liten skåra bara) vid vaginan. I går var kanterna in till vaginan rynkiga.I dag var de lite rynkigare ändå och hade dessutom rynkat sig upp från svansroten och snett nermot vaginan. Är detta ett tecken?

Veterinären som såg henne trodde att det var max 2 månader kvar men kunde vara mindre. Hon sa att madienston (förstföderskor?) kunde vara luriga.

Senast ändrad:

om hon nu är dräktigt, och det är hennes första är det som veterinären säger väldigt svårt att säga, jag köpte ett sto som hade gått på fribetäckning hela sommarn/hösten.. det var hennes första gång..
Hon började fylla juver 4 månader innan, jag tyckte hon var slapp till och från i svansroten och slidan i samma veva.. så jag gick hela tiden och väntade , men som sagt så höll hon på i 4 månader, inte förens det var 2-3 dagar kvar så kunde man verklige´n se att nu kommer det..!!!
Men som sagt jag gick 4 månader och vaka lite extra över henne..

:eek: Så det kan i princip vara allt från 1-4 månader kvar i så fall? Jag kommer ha magsår och vara helt gråhårig och ett vandrandelik innan detta är över. :crazy:

nu vet jag bara att hästar kan vara skendräktiga, ej hur "långt" det kan gå.
men hundar där emot kan till och med ha värkar av skendräktighet!!(vet av egen erfarenhet, har där emot dock aldrig haft ett sken dräktigt sto (bara dräktiga)..
men men hursom Lycka till om hon nu är dräktig, och skriv här hur det gick med provsvaren, och eventuell fölning.
ducell

Fast att hästar blir skendräktiga är mycket ovanligt.
Jag tror aldrig jag hört om nån som varit det på riktigt, och jag är ändå i stuteribranchen.
Däremot tror oerfaret folk ofta att stona är skendräktiga när de är runda om magen. Att en fet häst får påsar framför juvren är också vanligt, och har inget med skendräktighet att göra.

Några följdfrågor till dig då!

Feta hästar brukar man kunna peta in fingrarna i fettet på. Detta går inte påmin häst.

Om svullnaden framför tuttarna inte beror på mjölk utan fett borde hon verkligen vara så öm där då?

Sedan har jag fortfarande inte fått svar på mina frågor till dig i inlägg fyra.

Om hon bara är fet varför har hon inte mer hull på övriga kroppen då?
Om det nu skulle vara som du skrev i ett tidigare inlägg i denna tråd att hon var uppsvälld pga förmycket mat borde magen röra sig såmycket och borde hon verkligen vara så pigg på att äta?

Utveckla gärna din teori om uppsvälld pga för mycket mat.

Det kanske är bättre att vänta tills du fått svar på om hon verkligen är dräktig.

Onödigt att stressa upp sig över vad som kanske inte alls är en dräktighet :crazy:

Hur långt gången skulle hon vara? Är det dags för föl nu?

Mitt sto är dräktigt på 182 dagar och hon har varken tuttar eller släppta bäckenband. Bryr sig inte att man tar henne på magen.
Inget onormalt beteende förrutom att hon är över kelig..
Men alla individer är ju olika

Sant men om hon inte är dräktig så har jag ett gigantisk problem. Nämligen vad är det för fel på henne.

Ja, och det är väl ingen mening att stressa upp sig över varesig bu eller bä, innan du ens vet om hon är dräktig.

Det är ju inte många dagar kvar innan du får besked hur det ligger till. Bara för att hon kanske inte är dräktig innebär ju inte det automatiskt att det är andra större fel på henne.

Av bilden jag såg kan jag inte avgöra om hon är dräktig eller inte. Men mitt sto som knappt gått halva tiden ser långt mycket dräktigare ut än så iaf.. Det är hennes första föl och hon är alltid annars en väldigt smäcker häst..

Ja, ta det lugnt!! Men vet du inte om hon blivit betäckt eller inte? Om det är nära borde du se sparkar i magen om du håller koll...!!

Lugn du tills du fått blodprovssvaren.

Du vill så himla mycket att det ska finnas ett föl där inne så minsta lilla som är onormalt försöker du hitta en anknutning till att det skulle finnas ett föl där inne.

Det är 50/50 och jag hoppas det går bra vilket som... Men ska du få ut något av dina svar på frågorna måste du bli mer objektiv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka