Jag skelar. Ögonen opererades då jag var vuxen (på grund av andra hälsoproblem och operationer som prioriterades före under tonårstiden). Jag hade en riktigt grav skelning utåt-uppåt och har aldrig kunnat samordna ögonen.
Har gjort tre skelningsoperationer nu och det är inte perfekt, men enormt mycket bättre. Har dock inte samsyn och de gånger jag lyckas fokusera med båda ögonen samtidigt ser jag dubbelt. Min läkare vill inte operera ögonen igen pga hur all ärrvävnad som är kvar efter de tidigare operationerna, och han sa även att dubbelseendet kan bli ett större problem än nuvarande skelning som mest är estetisk.
Har specialslipade glas som görs om varannan år ungefär, med ny mätning och kontroll. Skelningen syns alltid, men blir mer extrem om jag är trött eller om jag slappnar av och inte aktivt fokuserar blicken. Jag blir snabbt trött i ögonen och får spänningshuvudvärk, inte migrän dock. Löser det vanligen med mörkare glas - det gör stor skillnad för mig. Samt övningar för att slappna av i nacke, axlar, käkar.
Som
@mandalaki skrev... har du frågor så gå till en ögonläkare och fråga. De har bättre koll än optikern.