Skelett som utvecklas sent, erfarenheter?

nexxa

Trådstartare
Köpte 2007 en 9 månader gammal korsningshingst vbl/nordsvensk som var grovt vanvårdad. Fick ingen mat (mer än mjölk från mamma och sen det lilla gräs som kom upp i hagen) hade fastvuxen grimma på huvudet, var extremt strykrädd. Dessutom ohanterad och aldrig "rörd".

När han kom hem till mig började jag såklart fodra upp honom sakta men säkert då han inte var van vid varken hö/silage eller kraftfoder. Han har växt massor men just detta året (3 år gammal) har han stått lite stilla. Jag har inte ridit in honom då det inte känts helt rätt och tog honom i stället till veterinären i september i år då vi röntgade spec benen på honom som visade sig att skelettet är väldigt outvecklat. Veterinären är helt säker på att detta kan vara en följd av dålig uppfödning men att jag lyckats "rädda" honom då han trots allt växt otroligt mycket sen han kom hem till mig. Hon tyckte det var kanon att jag inte ridit in honom och vi ska avvakta med det samt fodra med steeljoints mineralfoder som hjälp. Alla prover och värden var bra.

Nu undrar jag om någon annan har erfarenheter kring unghästar med sent utvecklat skelett? Hur lång tid tog det för dem att växa klart? Blev dem bra och fullt brukbara sedan?

Tack på förhand!

Sv: Skelett som utvecklas sent, erfarenheter?

Jag vet bara hästar som har brister i skelettet som inte blivit bättre, p.g.a. dålig foderstat som små. Jag vet inte om 'allt' går att fixa, med tanke på att det är olika faser för tillväxtzonernas förbening.

Föl som är dåligt uppfödda kan få en sämre hållbarhet som vuxna.
Det är så viktigt och frågan är om de kan "hämta ikapp" det som gått förlorat?

/J.

Dålig uppfödning är tyvärr svårt att göra något åt när hästen är färdigvuxen. Man får nog ha i åtanke att hästen inte klarar allt det en bra uppfödd häst klarar. Tar du det lugnt och ser till att hästen får det han behöver i foder och motion så kan det nog bli en trevlig häst som du kan ha mycket glädje av.

Förresten, angående Steel-Joint så är det bra mineraler men kom ihåg att det inte innehåller E-vitamin så se till att han får Tokosel.

Jag har tyvärr dåliga erfarenheter. Min förförra häst hade haft dåliga uppväxtförhållanden (köpte honom som 6-åring av hästhandlare) och det slutade tyvärr med att jag var tvungen att ta bort honom eftersom han knappt hade något brosk.
Enligt vetrinären var det en följd av dålig uppfödning, ej tillräckligt med mat.

Jag fick dock några bra år med honom (6 år), det var en underbar häst och jag önskar att jag hade fått ha honom längre!

Hur märkte du det? Höll han inte för ridning alls? Ofta skadad?

Tack för era svar, nu blev jag riktigt orolig :cry:

Min lilla pojke märker jag är "ständigt trött" och tung i kroppen, om det är rasen i sig eller att han växer vet jag inte. Jag fick rekommenderat promenad varannan dag 10 min åt gången. Funderar på att åka och röntga honom i det snaraste för att se om något förändrat sig, vill ju inte att han ska lida..

Liknande trådar

Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
3 117
Hästvård Hur påverkar det hästens hållbarhet ifall den vanvårdats under år 1-3? Alltså jag är inte så intresserad av att höra om att dålig...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: evis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix