Skelett framknä?

I

Isar

Hej!
Efter mycket Googlande utan nå bra resultat, så vänder jag mitt till buke :)
Vart på frambenet sitter knäet på en hund? Kan någon med en bra bild ringa in knäet o lägga upp och visa? För jag och min kompis är oense med vart det sitter!
Tusen tack på förhand!! :bow:
 
Sv: Skelett framknä?

Jag vet inte om jag förstått rätt, men knät sitter bak och fram är den motsvarande leden armbågsleden.
 
Sv: Skelett framknä?

Det finns inga knän på frambenen, de sitter på bakbenen. :)
Det ni dock tänker på är nog leden mitt på benet som i jämförelse med människa är handleden, carpus. Armbågen sitter upp mot bröstkorgen och sen kommer "knät" (som inte är något knä då), carpus och sen sitter falanglederna i tassen.
 
Sv: Skelett framknä?

Hundens skelett liknar till stor del vårat, hundens framben är våra armar och bakbenen är våra ben.

dog_skeleton.jpg


På bilden kan du se att mellan fibula och femur så sitter knäet på bakbenet. Jag undrar om inte du syftar till karpus på frambenen? För annars finns det bara armbågsbenet (ulna).

Ytterliggare en bild där patella (knäskålen) är illustrerad.

skeleton-of-a-dog-290660.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Skelett framknä?

Tack så super mycket alla 3 för så snabbt svar!! :bow:
Våran gemensamma kompis har en hund som har knäartros på vänster framben, så då blev jag fundersam vart knäet sitter på ett framben men hittade liksom inget på bilder jag tittade på ;) Är ingen hundmänniska så jag vet inte så mycket om hundenskropp :laugh:
Tack igen för alla svar!!!
 
Sv: Skelett framknä?

På belethiens nedre bild sitter framknät, märkt carpus, på nedre delen av frambenet. Framknät motsvarar vår handled och är alls inget knä. Den består egentligen av flera mindre leder som fungerar som en helhet.

Hundens knän finns på bakbenen och sitter där pilen pekar på patella (knäskålen) på belethiens bild.

Om du vill googla för fler bilder, prova bildsöka på carpus + dog och stifle + dog så får du bra träffar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
696
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 237
Senast: lilstar
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 152
Senast: Modest
·
Hästvård Hej! Jag vet inte om detta är rätt ”ämne” att lägga diskussionen i men chansar ändå och hoppas på många kloka och bra svar. Jag har ett...
Svar
0
· Visningar
550
Senast: Lovisa.E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp