F

Frida1

ÄHar en liten fundering över mitt 16:åriga halvblod. Hon har otroligt lätt att få skavsår framför sadelgjorden vid armbågsvecket... tänkte om någon hade något bra tips på någon ny sadelgjord eller nått...? :bow:

Sv: Skavsår

Sadelgjordstunnel i fårskinn brukar min kompis använda och det fungerar då på hennes häst som lätt får skav :)

Det som har fungerat på min häst som också lätt får skavsår i armbågsvecket, var anatomiskt formade gjordar alltså dom som är utskurna vid just armbågen.
En del hästar räcker det att man sträcker frambenet framåt efter man spänt gjorden, så att det inte finns några veck kvar.

/Camilla

Om hästen får skavsår är det i många fall för att sadelgjorden ligger för nära armbågen (många hästar är byggda så att det är svårt att få sadelgjorden att ligga bra). I vissa fall är det gamla skador, framförallt på ridskolehästar har jag sett gamla förhårdnader som gärna går upp och blir nya skav. Sadelgjordstunnlar i fårskinn verkar inte hjälpa så ofta, de i neopren tror jag är bättre. Annars har jag bäst erfarenhet av lädergjordar. En häst som ofta fick skav på vintern hjälpte det faktiskt att raka(!) vid sadelgjorden. Det verkade vara hans vinterpäls (han var inte klippt då han var jättesjåpig för allt och inte fick så lång vinterpäls) i kombination med en snörgjord som gjorde att han lätt fick skav.

Vår ponny har haft samma problem nu i sommar då jag tror att magen blivit så bukig av betet att gjorden glider ända fram till armvecket.
Han rids alltid med en tunnel i något plastliknande material (hängde med från förre ägaren) och har inte haft några problem alls i vintras.

Hans hud blir hård och torr i armvecket och fortsätter man då att rida med sadel skavs detta upp och blir sårigt. Vi smörjer in honom för att hålla huden mjuk och elastisk men det hjälper inte.

Jag har varit på jakt efter en tunnel i fårskinn men det har varit slut överallt. Hittade en i ludd som jag köpte men det det var att kasta pengarna i sjön. Det blev nästan bara värre. Jag har nu beställt en tunnel i fårskinn och hoppas att det ska hjälpa.

Jag har tyvärr inte så mycket råd och tips att ge utan är snarare ute efter hjälp jag med.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig riktigt trott på olika tillskott för en bättre prestation, utan har mer varit en sådan som förespråkat ett bra grovfoder...
Svar
8
· Visningar
485
Senast: Sirap
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
303
Senast: skiesabove
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 088
Senast: cili
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka