Skavsår utav gjorden

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare sarre_hall
  • Startdatum Startdatum
S

sarre_hall

Min häst har fått skavsår utav gjorden. Jag har testat lite olika sorters gjordar, men i9nte funnit ngn som det inte blir skav utav. Finns det ngt skavskydd eller mjukare tex teddy att sätta runt gjorden??

Mvh sarre

Sv: Skavsår utav gjorden

Ja smörj och sätt selunderlägg under magen. Lägg selen långt bak också! Hade jättevanligt ett tag att unghästarna fick skav eftersom selen halkade framåt (långt ryggstycke dessutom). Gummigjord är också riskabel ur skavsynvinkel...

Bästa sättet att minska skav = lägga sele långt bak. Bra också för bogrörelsen och manken blir ju utan tryck. Många (vet ej hur det är med dig så klart) lägger selen väldigt långt fram. Varför? :)

Min häst blev klämd av gjorden, i den där lilla skarven mellan gjorden och spännet på gjorden. Jag sydde en egen gjordtunnel av ett trasigt termotäcke. Busenkelt! Funkar iaf för mig, eftersom jag inte behöver använda ringen på gjorden. Annars skulle jag sätta på ett sånt där kortare selunderlag, i exempelvis teddy. Det hade vi på en ponny som lätt fick skav:).

taskigt av er att låta dom dra den i jorden, inte undra på skavsår:D

taskigt av er att låta dom dra den i jorden, inte undra på skavsår:D

Jag undrar vem som drar vad i jorden? :devil:

För de övriga här verkar diskutera gjordar och skav av såna.

TS: Jag använder korta selunderlägg på mina "köttbullar" som har hopplösa gjordlägen.

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 061
Senast: Fille
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 064
Senast: super
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024