Skavsår på händerna

U

Unica

Nån som vet hur man får skavsår på händerna att läka fortast möjligt. Brukar aldrig rida utan handskar men idag så var jag tvungen å ajajaj....

Sv: Skavsår på händerna

Inte läka kanske men hindra från att göra ont vet jag hur man kan göra.

Ta en bit häftplåster eller klisterbinda sätt den över skavet med klistret mot det. Alltså inget emellan skavet och klistret. Det kommer då att fungera som ny hud och det gör inte ont längre. Man gör så i försvaret vid skoskav. Klister mot skavet på med skon så kan man gå igen utan att det känns.

Du har inte funderat på att förstärka de andra hjälperna...;)

Rolle som inte kunde låta bli, sorry...

Idomin använder jag både till pållar och mig själv.
Bra plåster finns på apoteket - exvis compeed small (men då gäller att skavsåret sitter "bra till" eftersom det ska sitta på några dagar. Skyddar iaf bra under tiden det läker.
Stackars du!

Compeed Skavsårsplåster är jätte bra :bow::bow:

Linder tryck, hjälper till att läka är vattenfast :)

Om det är en blåsa så måste du få skinnet att "sitta still". Bäst är nog att låta bli sådant som gör att det trycker mot skavet och låta det vara. Sitter blåsan mellan fingrarna kan man då klippa till något som är mjukt och lite tjockt (oanvänd disktrasa, svamp, kompresser, bomull...) och tejpa fast på båda sidor om skavet, så att fingrarna hålls isär lite.

Funkar det inte att låta skavet vila från tryck använder du Masses metod med sårtejp typ micropor eller liknande, det är billigast och funkar lika bra som det dyrare Compeed. Detta kan man faktiskt göra i förebyggande syfte också, t.ex. om man vet att man får skav av att rida utan handskar så kan man tejpa huden innan och slipper då få ont!

Är det ett öppet skavsår kan man klippa ett hål i en svamp, ett par kompresser eller liknande så att man får en ring att sätta runt såret och sedan täcker man hålet med något så det inte kommer smuts i såret (spola först med koksaltlösning så det blir rent!). Så mycket man kan ska man sedan lufta såret och hålla det mjukt med någon salva - aloe vera dämpar svedan och är lite antibakteriellt, vanligt vaselin funkar också, helosan finns väl i de flesta stall...

Har blåsan gått sönder är det oftast bäst att ta bort det lösa skinnet, om det inte är så att den bara "läckt" ut vattnet och skinnet sitter så att det fortfarande skyddar huden under, annars är det bästa att låta blåsan vara hel!

Du har inte funderat på att förstärka de andra hjälperna...;)

Rolle som inte kunde låta bli, sorry...

Jo det hade säkert gått bra men fick sitta upp på en av stallkompisarnas hästar som råkar vara som en ångvält... f:grin:

Liknande trådar

Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 058
Senast: cili
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 448
Senast: Häst_
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV