Skavsår av betesbegränsare

Sar24BB66

Trådstartare
Hejsan! Mitt sto har fått skavsår på mulen av sin betesbegränsare. Hon kan inte vara utan den (har haft fång och har en metabolismstörning = hon äter hur mycket som helst om hon får, vilket hos tidigare ägare ledde till grav övervikt som ledde till fång) men skavsår är inte trevligt heller. Finns det något jag kan sätta på för att förhindra/underlätta skavsåren? Har testat Helosan, Bepanthen och zinkpasta, men det hjälper inte...

Hejsan! Mitt sto har fått skavsår på mulen av sin betesbegränsare. Hon kan inte vara utan den (har haft fång och har en metabolismstörning = hon äter hur mycket som helst om hon får, vilket hos tidigare ägare ledde till grav övervikt som ledde till fång) men skavsår är inte trevligt heller. Finns det något jag kan sätta på för att förhindra/underlätta skavsåren? Har testat Helosan, Bepanthen och zinkpasta, men det hjälper inte...

Om den redan fått så stora skav är det svårt att få bukt med det utan att ge paus från munkorgen.
Varför måste den gå på gräs öht? Ha den i en hage utan gräs, eller bara lite ogräs och stödfodra med stråfoder om den nu fått skav eller är så hög i hull att den måste ha reducerare på för att gå på det betet du har den på i dagsläget?

Är det möjligt att polstra om betesbegränsaren med ludd eller dyl ? Säkert svårt när skavsåren redan är där, bästa är ju vila från den skulle jag tro.

Vilken typ av betes begränsade använder du? Det finns ju flera olika typer och de passar olika hästar. Jag använder hink modellen till min b-ponny men jag måste ha storlek cob till honom för att den ska passa optimalt, sen är det stor skillnad på passformen på olika märken. Man måste helt enkelt prova sig fram. Du kanske kan avlasta området med skavet med tex fårull och ha ute henne kortare tid och ställa henne på box resten av dygnet så skavet läker.

Jag har fårskinn på sidostyckena, det håller ut korgen och minskar skavrisken, ser skitfult ut, men fungerar fint. (Sitter på telefonen så kan inte länka till bild.)

Har hon den på dygnet runt?
Om hästen redan har rejäla skavsår så tror inte jag heller att den blir av med dem utan att vara helt utan munkorgen tills de har läkt. Om det bara är början till skavsår så går det kanske att begränsa tiden som den har den på. I så fall bör den inte gå på gräs när den är utan.

Min häst får rätt rejäla skav av både Greenguard och "munkorg"/hink-modell av betesreducerare. Av "hinken" fick han skav över hela ansiktet, av GG fick han lätta skav i lite varstans samt ett rejält på underläppen. GG överlistar han dessutom, eller har sönder remmarna. Om han har den dygnet runt eller halva dygnet gör ingen skillnad alls. Han har inte haft fång, men dras med en fettnacke och blir fet på gräs (även när han, som förra sommaren, stod uppstallad istället för att gå på dygnet runt-bete). Jag har gett upp - i år går han istället i en gräsfri hage och äter hö, och går in i boxen på nätterna (eller som när det är galet mycket broms - på dagarna).

Helosan och Bepanthen har jag aldrig upplevt hjälper mot skav mer än korta stunder, utan de är snarare mjukgörande och återfettande. Jag skulle provat något som ger bättre glid, t.ex. vaselin. Och fårskinn eller liknande.
Men är det redan sår, så håller jag med övriga om att de behöver få läka i lugn och ro (vilket de inte kan göra om det som orsakat dem fortfarande är kvar).

Min häst har fått skav på underläppen av Greenguarden men det gick att åtgärda med silvertejp på insidan av korgen.

Ett alternativ är att beta hästen ett par timmar per dygn. Betesreducerare är ok i vissa fall men många hästar får skav eller lär sig beta vid sidan av munkorgen. Sår så här på sommaren innebär en ganska stor infektionsrisk.

När det har läkt se till att den är stor så den kan pula runt i hinken samt att den inte sitter för högt så den tar emot när den inte betar. Den ska sitta ganska löst m a o.

Var sitter skavet? Kan du lägga in en bild? Vilken typ av betesreducerare har du? Kan du kanske byta sort? Det är viktigt att hinkmodellen är tillräckligt stor och att den inte sitter för hårt. En och en halv- två fingrar bör man kunna få emellan mulen och botten på korgen och den ska vara så stor att hästen kan gäspa utan problem. Kanske är den helt enkelt för liten? Det kan också hjälpa att göra hålet lite lite större om du har hinkmodellen. Vi skär bort upphöjningen som är i botten för jag upplever att det är den de får skav utav.

Jag har suttit på en bit av en fleecelinda över den delen där skaver kommer ifrån =inget skav :)

Tack för alla svar! Jag har Green Guards betesbegränsare som är en ganska luftig, stel grej. Den är tillräckligt stor och sitter lagom löst, den tar inte i henne när hon inte äter och hon kan gäspa i den. :) problemet har varit att vi inte har för tillfället gräsfria hagar alls, så om hon ska vara utan betesbegränsare måste hon stå inne. Så för att skaven skulle läka men så hon ändå inte behövde stå inne hela tiden tog vi in dem för halva dagen och lät dem vara halva dagen ute (blev rätt passande samtidigt värmebölja så vi var ändå tvungna att ta in dem över dagen). Sedan kom vi på idén att använda oss av Compeed, som finns i "läppstiftformat", som man stryker på så bildar det en skyddande hinna över såren, som ett plåster, vilket har gjort att hennes skavsår försvunnit! :D idén med bomull funderade vi på, men tänkte ifall det blir för varmt/tätt? :)
Men, problemet är löst, tusen tack igen för alla era svar! :)

Tack för alla svar! Jag har Green Guards betesbegränsare som är en ganska luftig, stel grej. Den är tillräckligt stor och sitter lagom löst, den tar inte i henne när hon inte äter och hon kan gäspa i den. :) problemet har varit att vi inte har för tillfället gräsfria hagar alls, så om hon ska vara utan betesbegränsare måste hon stå inne. Så för att skaven skulle läka men så hon ändå inte behövde stå inne hela tiden tog vi in dem för halva dagen och lät dem vara halva dagen ute (blev rätt passande samtidigt värmebölja så vi var ändå tvungna att ta in dem över dagen). Sedan kom vi på idén att använda oss av Compeed, som finns i "läppstiftformat", som man stryker på så bildar det en skyddande hinna över såren, som ett plåster, vilket har gjort att hennes skavsår försvunnit! :D idén med bomull funderade vi på, men tänkte ifall det blir för varmt/tätt? :)
Men, problemet är löst, tusen tack igen för alla era svar! :)
Compreed som man stryker på ?Skulle vilja veta vad du använt bild eller fullständigt namn på compeeden skulle vara super

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 568
Senast: Hajfisk
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 319
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka