P

pooutinoouti

Någon som har något bra tips på vad man kan göra för att förhindra skav. Min häst har fått skav på bogen efter täcken och på ryggen efter sadeln/schabraket.

Jag använder bogskydd men det hjälper inte så mycket så funderar på finns det någon padd eller nåot man kan lägga innanför täcket vid bogen?

Jag ska även skaffa mig en ny sadel som passar bättre för det känns som att det är därför, den jag har nu har hon växt ifrån. Jag tänkte då att man kan rida med sånt mjukt schabrak eller mer liknande en padd i början för att få bort skavet.

ANDRA IDEÉR !? :D

// pooutinoouti
 
Sv: Skav !!

Jag har oxå en häst som får skav av det mesta, täcken, sadelgjord nosgrimma, grimma, sporrar m.m. Det enda jag vet som funkar lite bättre på honom är täcken med bogfrihet som har nylonfoder vid bogarna. Annars för att förhindra övrig skav så har jag fårskinn på sadelgjord, under sadeln och på tränset, i hagen går han utan grimma eller med luddgrimma. Han ser med andra ord ut som ett får hela han men det hjälper för att förhindra skav. :bump:
 
Sv: Skav !!

Haha jaa precis men det är det att hon får bara skav på bogen och på ryggen, men ska försöka med en sådan padd som en kompis hade på sin häst å se om det fnkar. Jag har med fårskinn undersadeln men det hjälper itne när schabraket soml igger under skaver ;)
 
Sv: Skav !!

Renskinn sägs vara bra att ha som schabrak när det har blivit skav. Annars är fårskinn bra det med, men det måste ligga mot hästen, du kan ju inte ha ett schabrak mellan.
 
Sv: Skav !!

Min häst får också ganska enkelt skav. Jag låter honom gå utan grimma i hagen och har bara täcken som är nylonfodrade och bra passform. Om ett schabrak skaver så lägger jag bort det.. Skav från skänklar/sporrar går ju inte göra så mkt åt... Jag rider alltid i läderstövlar och försöker vara så stadig som möjligt. Dock kan jag ju inte ha fårskinn på hela skänklarna :p Hade det funnits en sådant alternativ hade jag gärna använt dom :D En fårskinnsvojlock ska jag köpa ngn gång... När pengarna finns till det
 
Sv: Skav !!

Det finns flera trådar om detta. Min häst får också lätt skav av allt, men det har funkat med pälsglans på bogen (ej under sadeln), täcker med glatt insida och som passar bra, inte för tungt (Horseware använder jag).

Om hästen får skav av sadeln så är det nog risk att sadeln inte passar tillräckligt bra. Renskinn underst mot hästens päls funkar bäst, fårskinn är bättre än inget men inte lika bra som renskinn. Obs att fårskinspaddar tar en del plats, så sadeln kan bli för trång över manken om den var lagom innan.

Min häst får numera ca 3 dl linfröpellets om dagen, och det har gett bättre pälskvalitet. Tidigare var hans vinterpäls av mycket sämre kvalitet än sommarpälsen.
 
Sv: Skav !!

Pälsglans.

Spraya ordentligt på utsatta områden och låt torka innan du lägger något över.

Men om den får skav av sadeln bör du nog se till att den verkligen ligger bra?
 
Sv: Skav !!

Ibland kan bogskydd skapa mer skav. Många gånger ser jag hästar med bogskav där ägarna INTE dragit åt ordentligt runt bogen. Täcket liksom glider fram å tillbaka. Dessutom har många täcken som alls inte passar deras kroppsform. Tex min fd gamling fick hemska skav av Bucas täcken..och ändå sägs dessa vara så bra tillpassade. enda som funkade bra för henne var ett billigt täcke från Börjes som då hette Igloo...med bogveck och rjält rymlig i bogen. Då hade jag gått igenom ganska så många täcken före detta.
 
Sv: Skav !!

Min häst får också skav, just den här årstiden. Mest blir det skav av kanten på schabraket.
Tror att det beror på att vinterpälsen är så skör den här tiden på året. Jag brukar spraya lite pälsglans, men jag vet inte riktigt om det hjälper så mycket...
 
Sv: Skav !!

Pälsglans.

Spraya ordentligt på utsatta områden och låt torka innan du lägger något över.

Men om den får skav av sadeln bör du nog se till att den verkligen ligger bra?

Använd inte pälsglans på hästen om den har känslig hud,tex eksem! Du kan få eksem som heter duga då!
 
Sv: Skav !!

Okej jag ska prova med pälsglans nu eftersom hon aldrig haft eksem elelr speciellt känslig hud så får vi se hur det fungerar då.

till er som skrev att sadeln nog inte passar så vet jag redan att det kan vara det och skrev även att jag skall köpa ny!
 
Sv: Skav !!

Ibland kan bogskydd skapa mer skav. Många gånger ser jag hästar med bogskav där ägarna INTE dragit åt ordentligt runt bogen. Täcket liksom glider fram å tillbaka. Dessutom har många täcken som alls inte passar deras kroppsform. Tex min fd gamling fick hemska skav av Bucas täcken..och ändå sägs dessa vara så bra tillpassade. enda som funkade bra för henne var ett billigt täcke från Börjes som då hette Igloo...med bogveck och rjält rymlig i bogen. Då hade jag gått igenom ganska så många täcken före detta.

Håller med.
i övrigt är ett bra recept att ha flera täcken man växlar med så att hästen inte går i samma täcke flera dagar i rad utan har olika, som ligger och trycker olika.

ang. sadelskavet: först och främst ska man vara säker på att sadeln ligger bra. är man det, så hjälper renskinn. Man lägger skinnet med fällen nedåt mot hästen, och hårstråna på fällen skall gå åt samma riktning som hästens hårstrån. då skapar man en situation där håren rör sig MED hästens hår, dvs det går inte att skava ngnstans utan fällen "flyter med". renskinnet är därför oslagbart, alla andra material skapar ändå ngn slags friktion.
om man bara får skav vintertid, men ej vår sommar och höst, av samma utrustning som vintertid skapar skavet, är det oftast sk "vinterskav" dvs många hästar är känsliga den perioden och längre päls skapar mer friktion. Inget att ignorera dock, även om man vet att det är säsongs betonat så måste man åtgärda, annars blir det självklart problem.
 
Sv: Skav !!

Jag har lärt mig att det bästa på täckesfronten för skavhästar är täcken med nylonfoder i bogen då får de aldrig skav. Annars pälsglans och ett bogskydd(gärna av tjockare variant).
Sen tycker jag för det mesta att klippta hästar har lättare att få skav.
Schabraken ska väl vara tjockare och mjukt foder på insidan.
Hoppas du hittar något som passar dig och din häst!:)
 
Sv: Skav !!

fast bogskyddet dämpar ju liksom bara symptomet, det tar inte bort problemet -som oftast är passformen på själva täcket.
därför bra som sagt att a) vara noga med passform och kassera täcket om det uppenbart inte ligger bra (drar bakåt osv), och b) variera med flera olika täcken från dag till dag.
 
Sv: Skav !!

Då lånar jag tråden lite...
Min B-ponny är en liten känslig häst som lätt får skav. Dock måste hon vara klippt eftersom hon svettas rätt mkt och tränas aktivt. Bogskydd hjälpte rätt bra, men nu har hon fått skavsår på manken av själva bogskyddet :crazy: Vi tog bort bogskyddet och såren läkte, men då fick hon skav på bogarna istället. Vad göra?
 
Sv: Skav !!

Kan man köpa typ en renfäll och klippa ut "schabrak" som man har under schabraken?

ang. sadelskavet: först och främst ska man vara säker på att sadeln ligger bra. är man det, så hjälper renskinn. Man lägger skinnet med fällen nedåt mot hästen, och hårstråna på fällen skall gå åt samma riktning som hästens hårstrån. då skapar man en situation där håren rör sig MED hästens hår, dvs det går inte att skava ngnstans utan fällen "flyter med". renskinnet är därför oslagbart, alla andra material skapar ändå ngn slags friktion.
 
Sv: Skav !!

Kan man köpa typ en renfäll och klippa ut "schabrak" som man har under schabraken?

japp.
fast renskinnet i sig blir ganska tjockt. så det blir ganska bysligt under ett schabrak.
det bästa om man tycker det är fult, är att klippa vojlock form, precis längsmed sadeln, och inte ha ngt annat en period. inte uber snyggt, men det FUNGERAR och skavet läker ut.
om man ska träna eller vara fin kan man sadla som vanligt, om det innebär att man använder skinnet ca 80% av veckan och vanliga utrustningen resten.
 
Sv: Skav !!

Håller med Movi. Var försiktig med pälsglansen om hästen är känslig (och det vet man kanske inte förrän man provat)! Trodde själv att jag var smart och hade på pälsglans där pållan blev skavd. Det resulterade i att hon fick upphöjda irriterade svullnader istället och jag kunde inte lägga sadel på henne på en dryg vecka och fick ställa in dressyrkursen och jag kände mig som en idiot:smirk:
 

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 415
Utrustning Hur gör ni? Min häst är ganska känslig för skav och är dessutom helklippt. Bogen löses enkelt med pälsglans och variation mellan två...
2
Svar
20
· Visningar
2 239
Senast: Cilva
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 288
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp