Sv: Skav !!

Använder du täcke med bogväck? Många hästar får skav annars, (men det kanske du redan tänkt på) :)
 
Sv: Skav !!

Haha jaa precis men det är det att hon får bara skav på bogen och på ryggen, men ska försöka med en sådan padd som en kompis hade på sin häst å se om det fnkar. Jag har med fårskinn undersadeln men det hjälper itne när schabraket soml igger under skaver ;)

Men har du ett fårskinnsschabrak så ska fårskinnet ligga mot hästen. Att sätta in en padd (oavsett material) gör oftast att att det blir ännu trängre i sadelns kanal och det finns ännu mindre plats att bygga muskler.
Välanpassade sadlar och täcken är a och o för att undvika skav. Jag har själv aldrig haft problem med Horsewares Rambotäcken (både patenterad knäppning och bogveck) medan bucas har varit förödande.
Renskinn under sadeln kan förebygga skav på extremt känsliga hsätar som får skav även av den mest välsittande utrustningen.
 
Sv: Skav !!

Sy ihop täcket lite i halsen o sen även bogvecket nertill.

Ren eller rådjurskinn under sadeln.
 
Sv: Skav !!

Skav på ryggen låter allvarligt! Har du textilsadel nu? Bara skit som glider omkring på ryggen! Skaffa en utprovad sadel som ligger still och ett ordentligt shabrak eller fårskinnspad/renskav att ha under.
bogarna ? har du ett rejält tilltaget i storleken? Låt täcket hänga löst i fram ,dra /ej bak täcket. Det brukar hjälpa! Har aldrig haft problem med skav oc har haft hästar i många år!
lycka ill
 
Sv: Skav !!

inte pälsglans!!
det funkar inte på alla hästar! min häst fick stora valbölder på kroppen där jag sprayat päls glans..
han fick gå utan täcke..hel rakad..mitt i vintern förra året pga detta.. :(

aldrig mera!!

jag köpte fårskin och sydde fast på insidan av bogskyddet och det har funkat super!

och ruben är inte lika känslig som chippan eftersom hon är skimmel..så jag skulle varit väääligt försiktig..

kram på dig Gumman!
 
Sv: Skav !!

Vi har sytt fast fårskinns nosludd på insidan där hästen fick skav, funkade kalas bra.

annars leta efter en fårskinns pläd utav lamm (ej får hårstråna är annorlunda i fällen...) och sy fast i hela bogpartiet.
 
Sv: Skav !!

Nästa gång du funderar på att köpa täcke- spar hellre till ett Horseware med deras patenterade frontknäppning- passar alla:bow:
 
Sv: Skav !!

Gå in på deras hemsida o titta.
finns INGEN som får bogskav av dessa täcken.

rent generellt bör man ha ett täcke med nyloninsida- hela täcket.
 
Sv: Skav !!

inte pälsglans!!
det funkar inte på alla hästar! min häst fick stora valbölder på kroppen där jag sprayat päls glans..
han fick gå utan täcke..hel rakad..mitt i vintern förra året pga detta.. :(

aldrig mera!!

jag köpte fårskin och sydde fast på insidan av bogskyddet och det har funkat super!

och ruben är inte lika känslig som chippan eftersom hon är skimmel..så jag skulle varit väääligt försiktig..

kram på dig Gumman!


Tack Lene för tipsen :)

Ska åkta till Tre Hästar eller Svensk Ridsport någon dag nu och prova sadel å sedan ska jag nog köpa en begagnad jaf får se men jag har bara 9000 och jag hade helst tänkt att köpa både hopp pch dressyr har hittat en dressyr för 3000 men annars får jag vänta med den hopp är ju viktigare för oss!

Nej ingen mer pälsglans för min del men fick tipset att trockla fast nylonstrumpor på insidan bogen av anna m. maggie så ska nog kolla det :D

Kram på dig <3
 
Sv: Skav !!

Skav på ryggen låter allvarligt! Har du textilsadel nu? Bara skit som glider omkring på ryggen! Skaffa en utprovad sadel som ligger still och ett ordentligt shabrak eller fårskinnspad/renskav att ha under.
bogarna ? har du ett rejält tilltaget i storleken? Låt täcket hänga löst i fram ,dra /ej bak täcket. Det brukar hjälpa! Har aldrig haft problem med skav oc har haft hästar i många år!
lycka ill

Hej jag har en skimmel som jag bara heft i ett år så jag antar att hon är extra känslig på vintern plus att hon är ju skimmel med. Men jag funderar på att sy fast nylonstrumpor som jag skrev tidigare ochs e om det hjälper!

Ska prova ny sadel nu de närmsta veckorna ochs e om jag hittar något intressant!

Tack för tipsen:D
 
Sv: Skav !!

Då lånar jag tråden lite...
Min B-ponny är en liten känslig häst som lätt får skav. Dock måste hon vara klippt eftersom hon svettas rätt mkt och tränas aktivt. Bogskydd hjälpte rätt bra, men nu har hon fått skavsår på manken av själva bogskyddet :crazy: Vi tog bort bogskyddet och såren läkte, men då fick hon skav på bogarna istället. Vad göra?

Min häst fick också så, klippte till en fårskinns bit typ 10*20 cm o sydde fast på bogskyddet vid manken o även på innetäcket.

Pälsglansar på bogen och försöker hitta täcken med nylon på insidan så det inte skaver.
Köpte även en fårskinnsvojlock som jag red med då hon fick skav på ryggen.
 
Sv: Skav !!

sy INTE på nylon strumpor under vojlocken att använda mot sadelskavet.
det kommer bränna ngt enormt, om sadeln rör sig.
 
Sv: Skav !!

Jag använder en Akton gelpad och har den närmast hästen när han börjar få skav, det funkar alldeles utmärkt! Får inte skav alls. :)

Några andra i stallet använder renskinn som funkar, många som får skav i denna period.. :p

Pälsglans brukar funka ganska bra mot bogskav.
 
Sv: Skav !!

Använder vojlock istället för schabrak på "klippt skavhäst". Slipper då schabrakkantsskav (flanker & höftbensknölar). Nästa år blir det filtklippning istället! Vojlocken ligger inte an mot ngn "rörlig" del av hästen så det blir friktion. Blankt foder - ja! Finns de som inte är SÅ dyra.....
 

Liknande trådar

Hästvård Jahapp det tar minsann aldrig slut 😣 Haft problem med mugg på ett ben sen i somras och nu börjar det äntligen se ut som att det släppt...
2
Svar
31
· Visningar
3 415
Utrustning Hur gör ni? Min häst är ganska känslig för skav och är dessutom helklippt. Bogen löses enkelt med pälsglans och variation mellan två...
2
Svar
20
· Visningar
2 239
Senast: Cilva
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 288
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp