Maira

Trådstartare
Ofta när jag rider så får jag skavsår i "framstjärten". Främst av dressyrsadeln. :cry:

Försöker använda bra trosor men det brukar bli skav ändå.

Funderar på om det kan bli lite mjukare med rumpvärmare? Men det kan man ju inte ha jämt...

Någon som har några bra tips?

Sv: Skav...

Jag har två tips.

1. Köp vadderade cykelbyxor och ha under ridbyxorna. Jättebra.
2. Det finns gelepaddar att ha på sadeln mot skav. Fungerar ok.

Lycka till

Usch då!

Förmodligen passar inte dina sadlar, och då speciellt dressyrsadeln, din kroppsbyggnad. Har själv sådana problem i vissa av sadlarna på ridskolan, dock inga problem i min egen.

Du kan prova med att köpa en gelpad, som åtminstånde dämpar hårdheten. Tyvärr kan detta ibland förvärra problemet om orsaken är att sadeln är för liten för dig i sitsen.

Lycka till!

Min erfarenhet är att om man får ont så passar inte sadel. För liten och/eller fel form för ryttaren.

så brukar jag också få, men jag försöker använda bomullstrosor som jag vet att dom inte ger skav, eller så använder jag boxertrosor med långa ben. det är mkt skönare och man slipper det j**la skavet :p

Vissa sadlar, t ex Kieffer, får jag skav av "framtill". Prova en gelpad, som anadra har föreslagit. Man kan smörja in sig med salva typ idomin, det brukar minska skaven lite, plus att det inte gör så ont att duscha.

Antingen passar sadeln inte dig alt sitter du fel, sk hängsits. Jag hade tagit hjälp av en duktig dressyrtränare för att få lite bra tips på hur du kan förbättra balansen i sitsen samt kontrollera att sadeln verkligen passar dig.

Tack för alla tips!:banana:

Sadeln är inte för liten, kanske istället lite för stor? Är en 17,5
Kanske jag inte sitter riktigt stilla pga av det och får lite skav.

"hängsits" som någon skrev, är det att man sitter för mycket på "framstjärten"?

Får fundera på detta....

Du kanske sitter o gnider dej i sadeln, du får sko in muffen med en bit fårskinn. :angel:

Försök räta upp dig å sitt på rumpan å se om det funkar

Ja, precis, man hamnar i lätt framåtlutat läge och hänger i skrevet och då blir det AJ AJ! Det kan bero enbart på en illa tillpassad sadel, alltså illa tillpassad till dig då, inte hästen. Det kan vara en kombination av obalanserad sits OCH sadel eller enbart dålig balans i sits.

Jag har själv haft samma problem och det blev bättre när jag bytte sadel men jag behöver även jobba mycket på att förbättra min sits. Min första sadel var för djup och för smal i sätet, med högt bakvalv. När jag sedan bytte till dels en halv storlek större plus en sadel som inte var fullt så djup men också hade en bredare sits så kom jag i en mycket bättre position. Den förra sadeln gjorde även så att jag fick ont i insidan av knäna så i efterhand har jag ju förstått att den modellen var helt fel för mig!

När jag diskuterade problemet med sadelutprovaren så sa han att det absolut vanligaste problemet han stötte på var kvinnliga dressyrryttare som valde för små sadlar med för smala säten. Den kvinnliga kroppen ser liksom inte ut så, som regel:o

Som ett litet tillägg kan jag ju rekommendera att gå på en sitsclinic där du har chans att prova på den där nya "träningsstolen", vet inte namnet på den, som används av tränare och sjukgymnaster särskilt utprovad för ryttare! Hade den inte varit så himla dyr i inköp så skulle jag köpa en så att man kunde träna lite då och då för att hitta och bibehålla sin balans.

Intressant detta!

Det är ju hel vetenskap det här med sadlar, sitsar osv. En sadel kan ju kännas jätteskön när man sätter sig i den, men det är inte säkert att den är bra i längden för det.

Om man inte kommer intill bra med skänkeln märker man ju det på en gång. Men hur den är i sitsen är svårare tycker jag!

Jag är ganska liten, 162 över havet och "normaltjock". Tycker inte att jag drar så stor storlek. Gillar sadlar med smal midja. Men som du säger kanske det är helt fel för mitt säte? Kanske är större risk att såna skaver?

Som sista alternativ om det främst är på blygdläpparna du får skav, går det att operera bort lite av de inre blygdläpparna De kan hänga ut lite för mkt och orsakar skav vid ridning. Inte så roligt med operation kanske men det kan vara värt det.

Ja enligt sadelutprovaren så var det ofta de sadlarna med en för ryttaren för smal "midja" som gav skav. Sen ska man passa sig för att köpa en "soffa" också för de kan påverka bäckenet negativt och orsaka värk i höfterna, lagom är bäst. Och; man behöver inte vara ha en s k "jätter-v", som Itzaakh brukar säga, för att behöva t ex en 18 tums sadel! Jag har några trivselkilo på kroppen, inte värre än så, men fick höra av sadelutprovaren att de flesta svenska tjejer faktiskt bör ha en 17,5-18 tum och inte en 16-17 som verkar vara den vanligaste storleken som köps. Det kan ju vara en tröst ett höra när man känner sig som en elefant då man beställer en 18":)

Det ÄR en hel vetenskap men det är inte förrän nu på "äldre dar" som jag har börjat intresserad mig för det där. Förut har det alltid bara varit hästen som man har tänkt på när det gäller tillpassning av sadlar.

Jag fick upp ögonen för det här först när jag började träna dressyr för en riktigt bra tränare som krävde mer av mig som ryttare! Det gick liksom inte att sitta och småfuska eller "åka" häst då inte:crazy:

Jag har kvar min sadel men tyvärr lever inte min häst mer så nu hoppas jag att den kan passa min nästa ridhäst! Nu när jag äntligen hittat "min" sadel så kan man säkert ge sig t-san på att den inte kommer att passa pålle! Men jag säljer inte sadeln! - då får den hellre hänga i väntan på den rätta hästen istället:smirk:

Min erfarenhet är att om man får ont så passar inte sadel. För liten och/eller fel form för ryttaren.

:rofl::rofl:
...nu är det fredagkväll!
Jjag läste detta inlägg helt fel, jag läste:

"...om man får ont så passar inte sadel. För litenoch/eller fel form på ryttaren" :o

Som sista alternativ om det främst är på blygdläpparna du får skav, går det att operera bort lite av de inre blygdläpparna De kan hänga ut lite för mkt och orsakar skav vid ridning. Inte så roligt med operation kanske men det kan vara värt det.

Hur gör man för att få en sådan operation? Vem kontaktar man?

*Liten uppdatering*

Tänkte noga på hur jag satt idag. Tror det blev lite bättre. Försökte komma bak lite bättre på sittknölarna så att säga. och räta upp mig ordentligt.

Tyckte det kändes bättre. Dessutom tyckte jag att jag sköt hästen framåt in i handen ytterligare då! (Bättre drivning med sätet) :banana:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har kommit till en punkt där jag känner att jag behöver shapingtrosor att ha under klänningar. Jag fullkomligt hatar när...
Svar
2
· Visningar
514
Senast: pepp
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 973
Senast: super
·
Hemmet Funderar på en skaftdammsugare. Främst till mattor, speciellt om någon månad när sonen börjat krypa. Vi har bara två mattor, så det...
Svar
4
· Visningar
286
Senast: sthu
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
386
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama