• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Lamicell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 698
L

Lamicell

Heej alla!

Min häst har börjat få skav på nosryggen där nosgrimman sitter, och jag undrar eller vill ha lite tips om hur/vad man ska göra?

Ska man rida utan nosgrimman ett tag? eller skall man rida med sån fårskinn där på ? eller har ni andra tips?

Tusen tack! :bow::love::rofl::banana:

Sv: Skav!

Eller så kan du ju byta nosgrimma, använda en annan sort om du gärna vill ha nosgrimma..

Klart du kan ha lite fårskinn som skydd vid nosgrimma! Om du verkligen vill ha kvar den nosgrimman du har nu så använd fårskinn.. Annars är ett bra förslag som någon annan skrev att byta nosgrimma en period medans nosryggen läker. Det kan räcka med en i samma modell med som har trycket på ett annat sätt. Annars om du tex har achen så är en remont något du kan byta till osv..

Och tänk på att inte spänna den så hårt om det är därför hästen har fått skav.. Se även till att både hästen och nosgrimman alltid är ren! Det blir lätt skav om det blir gammalt svett och smuts kvar..

Magini

Klart du kan ha lite fårskinn som skydd vid nosgrimma! Om du verkligen vill ha kvar den nosgrimman du har nu så använd fårskinn.. Annars är ett bra förslag som någon annan skrev att byta nosgrimma en period medans nosryggen läker. Det kan räcka med en i samma modell med som har trycket på ett annat sätt. Annars om du tex har achen så är en remont något du kan byta till osv..

Och tänk på att inte spänna den så hårt om det är därför hästen har fått skav.. Se även till att både hästen och nosgrimman alltid är ren! Det blir lätt skav om det blir gammalt svett och smuts kvar..

Magini

Okej...skall prova detta

Jag snvänder inte nosgrimma så ofta, men fårskinn borde ju funka. Men jag skulle nog ridit utan ett tag, tills skavet läkt.

Man skulle ju kunna rida utan ett tag tills man ser att de läkt och sedan ett litet tag efter med fårskinn så man verkligen är säker:p

Tack för bra tips:)

Som andra skrivit, testa att ha fårskinn under en period, ifall hästen inte "går" att rida utan nosgrimma.
Och sen är det viktigt att hålla den ren. Smörj efter varje användning.

Lycka till!

Alltså jag menar att det finns ju olika soretrs nosgrimmor, pullargrimma, engelsk, remont etc.. De sitter på olika sätt och hamnar då kanske inte just på skavet.

Hoppas du fattar vad jag menar ;)

Alltså jag menar att det finns ju olika soretrs nosgrimmor, pullargrimma, engelsk, remont etc.. De sitter på olika sätt och hamnar då kanske inte just på skavet.

Hoppas du fattar vad jag menar ;)

Japp jag fattar:p hehe och tack så mkt för tipset:D

Magini

fårskinn funkar ju bra ja!!!!;)

Okeej okeej..Jag skall prova med allt ni har sagt..

men vissa av er säger att ja ska byta nosgrimman...men ska ja inte låta de läka först innan ja börjar med de igen??

Absolut, jag menar att den nosgrimma du har nu, kan inte vara så bra för hästen. Men det är klart att du måste låta det läka, finns ju träns med olika nosgrimmor som inte sitter på samma ställe;)

Ser att det var ngn som skrivit samma sak redan

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
822
Senast: Oknytt
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick precis en notis om att jag varit här i 20 år. Iofs har jag varit här längre än så, men det var under ett annat nick. 20 år är en...
Svar
1
· Visningar
395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka