S

SaRa82

Hej! Jag undrar om det har blivit vita hår på rygen efter en dåligt liggande sadel går dom bort efter en tid eller kommmer min häst jämt vara vit på ryggen?

Sv: Skav?

alltså har det varit sår där?

i så fall blir nog svaret ja, eftersom har det blivit ärr håller de sig i.

Men nog har det väl gptt lite väl långt att hästen fått sår av av sadel legat fel.. el.?

någon annat kanske kan svara helt säkert, men nog ska dom vara kvar i fall det kommigt av ett sår..

/M

Det behöver inte bli sår av en dåligt anpassad sadel. Vita hår kan komma av tryckskador som inte syns så väl. Därför ar det jätteviktigt att med jämna mellanrum gå igenom hästen och se om det klämmer nånstans. En sadel kan sluta att passa ganska fort pga muskelsättning eller att hästen faller ur. De vita håren kommer att vara kvar eftersom hårsäckarna och underhuden blivit skadade och därmed ärrat.

Min häst fick sadelsår/tryck för mer än sju år sedan (han hade det när han kom till Sverige), och han har fortfarande vita fläckar på båda sidor om manken.

ahah ajaj okey, hmm.. då lärde man sig nått nytt idag..

/M

knapplån
oftast är det vojloken som drar sig neråt och blir liggande hårt över manken som ger direkt håravskav.
Om sadeln går i maken så har sadeln varit helt olämplig för den hästen.Eventuellt kan det ha varit ett brott i framvalvet så sadeln vidgar sig under ryttare och lägger sig på manken, en sådan sadel går ej att laga. Den bör kaseras.

Det vita håren är det ärrvävnad under, dom går aldrig bort.

mvh loppfrö

Tack för svaren! Han har aldrig haft sår på ryggen,ville bara säga det så ingen tror det!! Sadeln han haft e utbytt o tänkte om de vita håren försvann när man rättat till felet. Men nu vet jag att dom kommer vara kvar tyvärr:( en tråkig påminnelse att kolla sadeln foftare o bättre!:o

Det är väl det som ofta är boven, att de inte har synliga sår! Det räcker som sagt att tex ortspetsarna trycker så kan man få ärrvävnad.

Det är jättebra att du bytt sadel då den inte passade, tyvärr har jag sett många hästar med tryckskador då ägaren inte har vett nog att satsa på en sadel som passar hästen. I det långa loppet så förlorar man på det eftersom man istället får tryckskador, rygg- och ledproblem med stora kostnader och lidande för hästen som följd.

Klokt gjort!!
//F

Ja dom kommer stanna där... vera har två jättesöta prickar precis vid manken och dom kom eftre en sadel och det är många år sedan nu så...:smirk:

min häst har fått skav på nosen och är vit där, o vet sa att de kommer sitta i hela hästens liv..:confused: :cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 789
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 404
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
573
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022