P

Phorsytia

Min häst får nästan skav av alla hennes täcken.. Jätte svårt att hitta något som sitter jätte bra på henne. suck! Sen så får hon skav på ryggen där sadelns slutar också. Men detta är endast på vintern hon får skav och hon ömmar inte eller någonting. hon fick skav förra vintern också och nu har det kommit tillbaka. Kan man ha på någon salva eller något som lindrar skaven?

/Syti

Sv: Skav!?

Renskinn/fårskinn under sadeln. Bogskydd under täcket. Se till att allt är rätt storlek och modell för din häst.

Lintu skrev:
Renskinn/fårskinn under sadeln.

Renskinn hjälper mycket bättre än fårskinn. Är dyra men väl värda priset.

ang bogskav så tycker jag ofta bogskyddet skaver lika mycket.. täcken med halvhals brukar sitta bättre i bogen och drar inte lika mycket bakåt, kanske prova det?

Min fick mycket mera skav med bogskydd än utan:confused: .
Har oxå stora problem med att hitta täcken som sitter bra.

Okej får skaffa ett fårskinn! funderade på att skaffa ett förra året men är ju så dyrt!! Och med täckerna så borde hon ha en storlek på ca 140 men får gå med 145. Och med bogskydd blir det inte heller bra. Tycker dom det är obehagligt att ha ett täcke som inte sitter till 100 % bra? Eller bryr dom sig inte..

Ibland kan det fungera med att sy på till exempel fleece på insidan där täcket skaver. (eller övrigt, mjukt material)

Har din redan fått skav kanske det är för sent.

Jag har pälsglans + att jag byter täcken ofta. Har bogskydd ibland också, det blå som Höök sålde. Försöker att dom utan täcke så mycket som möjligt men de står i uteboxar och just nu är det -10 så det är täcken på.

Pälsglans har fungerat på min.
Annars kan man ta en padd avv tjockare modell och vika innanför täcket fram, vid knäppningen vid bringan... vet inte varför det funkar men det har iaf gjort det på våra...

Phorsytia skrev:
Okej får skaffa ett fårskinn! funderade på att skaffa ett förra året men är ju så dyrt!! Och med täckerna så borde hon ha en storlek på ca 140 men får gå med 145. Och med bogskydd blir det inte heller bra. Tycker dom det är obehagligt att ha ett täcke som inte sitter till 100 % bra? Eller bryr dom sig inte..

Ja det är dyrt men bra pengar. skinnet håller i eviga tider. dessutom kan du ofta klippa 2 stycken av ett skinn, de ligger på plats oerhört bra, glider inte eller ngt. går att tvätta enkelt genom att bara skölja igenom.

som sagt: prova täcke med halvhals, de brukar sitta jättebra i bogen jämfört. klart att de bryr sig om täcket är obehagligt och inte sitter bra, tex drar bakåt så de får skav och det stramar runt bogen. = inte kul för hästen.

Min häst är en riktig skavhäst. Hon fick skav på bogen av täcket förra vintern och då satte jag på bogskydd som skavde på ryggen istället...i år är det pälsglans som gäller och det har fungerat utmärkt!! :bow: :bow:

Jag har dock sprayat på pälsglans innan det blivit skav..vet inte om det hjälper när det väl har skavt.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 942
Senast: Stergo
·
Kläder & Bli fin Jag har ett strump-problem... När jag springer eller kör ett spinningpass och blir svettig om fötterna får jag ofelbart skoskav om jag...
Svar
15
· Visningar
991
Senast: 95johsv
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
980
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama