K

kjm

Hejsan!
Min häst får lätt skav nu när pälsfällningen kommit igång är det någon som har tips vad som är bra då?
Fick höra att linfrön är bra mot just detta är det sant?

Sv: skav

Vad jag vet så är ren, väl tillpassad utrustning det enda som hjälper. Se till att både hästen och utrustning alltid är rena och sen finns det ju diverse ludd man kan använda :smirk:.
Min häst får lättare skav vid pälssättning och fällning (även om han fortfarande inte får det speciellt lätt) men det tror jag är ganska vanligt. Jag ger honom B-vitamin vid pälssättning/fällning för han verkar bli lite öm i skinnet annars (= jättegrinig) och det blir han inte om han får B-vit men jag tycker också att pälsen inte slits lika lätt då (men jag kan inbilla mej).
Jag har aldrig hört något om att linfrön ska vara bra för "skavhästar" eller använt linfrön i det syfter så det får någon annan, bättre vetande svara på.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
479
Senast: Anonym456
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka