Skav på nosryggen

danilo

Trådstartare
Shit, vad ska jag göra? Min häst har sedan jag fick henne förra sommaren haft avskavt på nosryggen efter grimma. Hon har sedan dess aldrig haft grimma i hagen, oftast borstar jag henne utan att ha grimma, på tränset har hon ingen nosgrimma. Trots det har håret inte växt ut. :cry: Är det någon som har någon mirakelkur? Hon är vit på huvudet, så huden är ju lite känsligare också.

Sv: Skav på nosryggen

Har hon klarart av några fällningar och inte fått tillbaka pälsen så lär den inte komma tillbaka heller. Det har helt enkelt skavt så pass mycket att det har bildats hårlös ärrvävnad där.

Kanske värt att hålla efter med proteinsalva?
Fast om det inte är något skav eller någon irritation i nuläget är det nog inte mycket att göra något åt. Då rör det sig om ett skönhetsfel snarare än "vård" :p

(svarar båda)

hoppsan, jag visste inte att det kunde bli så pass. nej det är ingen kli eller skav, så då får man nog som ni säger anta att det helt enkelt har blivit ärr. där ser man! då kan jag i alla fall sluta fundera över den saken... ;)

Om du inskaffar tjockt nosludd av fårskinn så borde du nog kunna ha både grimma och nosgrimma.

nja jag tror nog att det är som de andra sa, att det är mer som ärr nu och inte kommer tillbaka. och nosgrimma använder jag inte av andra skäl :)

Har en häst som stått tio år på ridskola i spilta med grimma. Skav på nosryggen på samma sätt som din. Det har inte växt ut på tre år, och lär nog inte göra det heller. Bara att leva med.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv