*****Skav på "höftknölarna"!!!******

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare alc
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 060
A

alc

Hjälp snälla!
Nån som har någon ide åt vad man kan göra mot skav på höftknölarna?? Finns det något skydd? ^^

Min häst var VÄLDIGT tunn och undernärd när jag tog över honom men har lagt på sig ordentligt men han har rätt så utåtstående höftknölar. Någon som har något tips???????

Sv: *****Skav på "höftknölarna"!!!******

får han skav av täcket då eller? eller är det när han ligger ner han får skav? står han inne och ligger mycket på nätterna? då kan ju ett alternativ vara att lägga på ett tjockt täcke och se till att ha ordentligt med strö i boxen. Och om det är täcket han får skav av så måste det ju finnas ett täcke med någon annan typ av foder som inte skaver på honom.

Jaaa av täcket det är skit skumt ^^ Alltså han ligger ju ner på nätterna men inte förens sent. Har ett tjockt innetäcke på honom och strö har han ^^ :/ vet inte vad jag ska hitta på

vad är det för insida på täcket? se till att ha ett täcke med blank insida så glider det lättare över pälsen.

Nu vet inte jag hur tjockt med strö din häst har, dessvärre måste jag svara att många hästar får skav på det stället när strölagret är för tunt och hästen hamnar i betongen. Kanske du ändå skulle prova att öka strö inne i boxen.

Min häst har också haft problem med skav på höftknölarna, trots tjock bädd. Vad som hjälper på min häst: Horseware täcke med glatt insida (funkar troligen med alla täcken med glatt insida). Pälsglans varje dag på höftknölar och bogar (får lätt skav även på bogarna) så att täcket glider ännu lättare utan att skava.

Jaaa av täcket det är skit skumt ^^ Alltså han ligger ju ner på nätterna men inte förens sent. Har ett tjockt innetäcke på honom och strö har han ^^ :/ vet inte vad jag ska hitta på

Låt honom vara utan täcket när han står inne. Pälsen behöver luftas.

Tack för tipsen ska prova med pälsglansen :) han skulle lätt fått stå utan täcke om det inte var för att han är så känslig om ryggen så fort han blir kall får han ont ^^ + att vi har kall stall och bor uppe i Norrland, dvs det är inte så varmt här uppe nu mitt i vintern ;P

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, den eviga stora frågan. Finns det nån bekväm BH? Jag har dagen till ära fått på mig en vanlig t-shirtbh från Lindex. Den skaver i...
Svar
19
· Visningar
952
Senast: SiZo
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 586
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka