Skav på hasen

Sv: Skav på hasen

Leta efter begagnade gummimattor!
Gummiföretag?
Tex pappersbruk har gummimattor som transportband till flis mm.
De jag fått är mellan 50 o 80 cm breda o ca 30m långa.

De går att ha på väggar eller på golvet. Då kan man "foga" ihop dom med det flytande gummit man kan köpa och rolla på golv mm.
Billigt och hållfast.

Min pålle får också lätt skav brukar bli bättre på sommaren när han går ute hela tiden. Har bädd inte men hjälper föga när det är på väggen han får dom när han kliar sig spec om han haft täcke på sig då kliar det extra mycket,brukar var ganska våldsam när han gör det och det river säkert skönt eftersom det är ohyvlade tjocka plank. Har fått tag i gummimatta från gruskrossarföretag dom byter ofta transportband och jag fick dom gratis perfekta att använda till väggar men :devil:tunga att hålla på med. Kolla om du inte kan hitta något sånt företag i närheten där du bor det kostar nog för dom att bli av med dom vanligtvis.:)

Det har blivit lite bättre. Han har inte skavt lika mycket sista dagarna. Frågan är om det är temporärt.

Har i alla fall gjort permanentbädd med torv i botten åt honom idag. Får se om det hjälper.

Om det är så att han skaver på väggarna så är jag lite inne på att prova rådet om heltäckningsmatta. Känner en som har golvläggningsfirma och tänker att jag kan få lite rabatt! :)

(Heltäcknings är ju på väg tillbaka, och kanske finns någon överbliven remsa?)

Norrland

Vi har som sagt provat hasskydd, men tyvärr fanns de bara i M. Han behöver L, så affären har beställt hem.

Vet inte om det var Vulcano? Men de var mjuka och följsamma, verkade bekväma. Så vi ska prova när de kommer.

Har du erfarenhet om hästarna brukar slå mycket i början när man testar hasskydd? Har hört det, och är lite orolig för att han ska slå för mycket i boxväggarna. Vill inte ha andra skador som följd! :crazy:

NOrrland

Hej!
Jag har Back on track hasskydd på min valack om nätterna för att han har spatt. Gillade dom inte alls i början, gick med höga benlyft, som när dom har transportskydd du vet, och sparkade. Nu verkar han inte bry sig längre!

Hade också problem med skav på haserna för nått år sen, men jag bytte spånet mot halm och nu har han inga skav längre!

Har haft permanentbädd i en vecka nu och det har hjälpt! Inga skav längre! :bump:

Uppenbarligen så var det för lite strö det berodde på, fastän jag tyckte att jag hade så mkt spån i boxen.

Norrland

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
B
Hästvård Jag har en valack som jämt får liggsår på haserna, så illa så att det till och med blöder :( Har provat allting känns det som; torv...
Svar
5
· Visningar
1 006
Senast: mily
·
B
Hästvård Min häst har ett skavsår på utsidan av hasen som inte vill läka. Jag vet inte hur han lyckas få skav med tanke på att jag har tjockt med...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: rocki
·
Hästvård Har nu hittat en väldigt trevlig häst som varit i min ägo i snart 3 veckor. Problemet är att han varje morgon lyckas samla all halm i...
Svar
9
· Visningar
2 092
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama