Skav på halsen!!??

Martina_m

Trådstartare
Min häst får skav på halsen av tyglarn när jag rider henne. Vad kan man göra åt det? Det kommer på vintern.
Finns det någon speciell anledning till att det blir skav? Kan ju inte hålla händerna 30 cm från varandra för att tyglaran inte ska ligga intill halsen på henne.... eller???
Får era hästar skav på halsen?

Tycker verkligen inte om det, dels så ömmar det säkert när det skaver på hästen och dels så ser det hämskt ut!!

Sv: Skav på halsen!!??

Hejsan!

Det här problemet har jag aldrig hört talas om förut.
Jag skulle byta till en annan typ av tygel, en helt slät lädertygel kanske, och spraya lite pälsglans på halsen så att det blir mindre friktion. Har hästen din läng eller kort päls? Prova med motsatsen och se om det hjälper. Alltså, om hästen har lång vinterpäls, så pröva med att klippa pälsen på halsen lite kortare (inte helt rakat) eller om hästen är rakad/korthårig så pröva med lite längre päls, om det är möjligt. Om inget annat fungerar så får du väl klä in tygeln i fårskinn/syntet ludd.

Lycka till!

Jag såg en Lussanelev som hade ludd på tyglarna.
Den hade ingen extremt bred hals.

Pälsglans och släta lädertyglar hade jag provat med. Ev klä med fårskinnsludd och se om det hjälper!

Oki! Ska se om jag kan fixa några bra släta lädertyglar. Hade lädertyglar med stoppar (eller vad det heter) Funderade på att ta bort de som är närmast bettet, så det bara blir slätt vid halsen. Men nu har jag bytt till vanliga vävribb. Men ska se om jag hittar några släta!!

Ska på med pälsglans oxå!

Men era hästar har inte skav eller???

//Martina

Nej , dom är antagligen för långa o lösa och så han han lång man som skyddar.

När jag varit på tävlingar har jag lagt märke till att vissa ridskolor har sådana skav på nästan alla sina hästar, vet inte varför. Vi har ingen häst på ridskolan som har så! Och vi har alla möjliga olika typer av tyglar, vävribb, gummi, flätade, släta osv. Vad använder du för tyglar?

Det där verkar ha att göra med kvaliteten på vinterpälsen, vissa får skav, andra inte. Samma hästar har inga skav alls på sommaren. Tror inte det har så mycket att göra med materialet ändå, eftersom man kan använda samma utrustning på två hästar och den ena får skav.

Min kuse har oxå sånna skav, eller inte extremt mycket men de syns att de finns där! Han har släta lädertyglar o pälsglans på halsen :smirk:

På sommaren har han inga o jag har ändå samma tyglar då.......

En liten reflektion jag kom på nu e dock att när han vart oklippt på halsen så fanns där inga......... Men nu när han e klippt o likså första gången han blev klippt så fick han "halsskaven"!

Mellangången när han va klippt red vi på halvlånga tyglar hela vintern så då blev de inga :angel:

Martina_m skrev:
Min häst får skav på halsen av tyglarn när jag rider henne. Vad kan man göra åt det? Det kommer på vintern.
Finns det någon speciell anledning till att det blir skav? Kan ju inte hålla händerna 30 cm från varandra för att tyglaran inte ska ligga intill halsen på henne.... eller???
Får era hästar skav på halsen?

Tycker verkligen inte om det, dels så ömmar det säkert när det skaver på hästen och dels så ser det hämskt ut!!

Låter som om du behöver mjukna i handen. Om tygeln är så spänd att den ligger och skaver mot halsen så måste du hålla hårt.

Hälsning Maja

Fårskinn låter både klumpigt, tungt och dyrt.

Eftersom jag, när jag hade häst med känslig päls, blev av med skänkelskav genom att rida med halkiga termobyxor funderar jag på om det inte vore bättre att testa med slät, tunn polyester eller liknade, tex inntertyget i en kasserad jacka, och sy "rör" av och trä på.

"Rören måste nog förankras i båda ändar för att inte korva sig, men de borde vara tillräckligt lätta för att inte störa ridningen och dessuton torka fort efter snö/regn.

Hård i handen?! Nja, tyvärr kan det nog stämma. Men har mjuknat rätt mkt nu, samtidigt som jag måste ta tag i henne rejält ibland när hon tycker att jag ska bära runt henne! Men tror nog du har rätt! Ska tänka på det!:smirk:

//Martina

Där sa du kanske något! Hon är väldigt känslig över huvud taget! Hon har ganska "fin hud" och känslig. På sommaren är hon jättekänslig mot flugorna och tycker det är jättejobbigt. Så kan säkert stämma att hon har känslig vinterpäls oxå!

nåt jag har fått för mig är att hästar som har underhals lättare får skav på halsen.. så har det varit med de flesta jag sett i alla fall ;)

Att du är hård i handen, eller inte, har inget med skav att göra, däremot skulle en väldigt rörlig hand kunna spela in lite, men inte så mkt. tror jag.
Det är helt enkelt så att vissa hästar har känsligare päls än andra. Precis som det finns männsikor med olika hy.
Speciellt så här i pälssläppningstider har vissa en tendens att få skavsår av tyglar, skänklar, täcken, schabrak, ländtäcken osv. Allt som inte har en "perfekt" passform.

För att få skavsåren efter tyglarna så lindriga så möjliga så försök rida med tyglar utan pluppar och massa sömmar på typ vävribbtyglar. Släta lädertyglar (mjuka) är nästan bäst. Pilla bort martingalflugorna bara. Smörj sedan in skavsåren med typ equie-creme eller helosan. Tyglarna kan bli ganska hala om du använder glansspray, fast det kanske inte spelar ngn. roll?

Lycka till!

Ich skrev:
nåt jag har fått för mig är att hästar som har underhals lättare får skav på halsen.. så har det varit med de flesta jag sett i alla fall ;)

men hallå.
skav från tygel är vanligt på vintern med hästar som är känsliga och tex är klippta på halsen! inte konstigare än att vissa får vinterskav av bakre kanten på vojlocken/schabraket, eller skänkelskav just vintertid.
TS: skydda hästen med ngt glansigt som sagt under denna period. sen växer det igen i och med ny pälssättning.

Hej! min ponny brukar också få skav på halsen på vintern. Han får även skav av täcket och sadeln. Min lösning blev att sätta nos och nackludd fast på tyglarna istället. det funkar super och det stör inte dig eller hästen, kanske inte så fint men effektivt! :D /amanda:)

Jag ahr nu nosluss från hööks på tyglarna då min ponny började få skav. Tror det hjälper, ser ut att brja växa liite men har inte hfaft dom så länge. Har lädertyglar (dock med pluppar som nu är gömda under luddet :)). Får hästen vid skänkellåger tror jag att stövlar hjälper. Min fick lite skänkelskav när jag bara använde ridskor. Det var när det var så kallt, att ridstövlarna gjorde att tårna frös till is :(

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: super
·
Däggdjur Jag har växt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. Från 11 till 19 år hade jag därtill minst en häst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
952
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 753
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka