Sv: Skav av selen!
Hej!
Man läser ju rakt av och det är svårt eller rent av omöjligt att läsa mellan raderna så därför trodde jag att du inte hade mer kunskap än vad som stod i texten!
Om man är nybörjare kanske man har svårt att förstå alla invecklade begrepp som har med körning att göra!
Man försöker att inte dumgöra personer som är nybörjare men det kan vara svårt och man kan ju missta sig ibland.
Jag vet att det finns människor som bokstavligen gör som du beskriver i ditt första inlägg och det är ju inte så bra. MEN det handlar ofta om okunnighet och om man själv är lugn o försiktig kan man ofta hjälpa personen utan att göra mer skada.
Bra att man får tänka till lite ibland då inser man ju sina egna brister
Jo men jag tror att det är så att du spänt bakselen för dåligt, och då åker vagnen fram och om skaklarna sitter fast i en skakelöggla så drar skaklarna i bukgjorden.
När hästen drar ska skakeln vara mer framåt i ögglan, inte helt framme då fungerar inte linorna. Vid brant backe; bakåt men inte längst bak.
Sela hästen och få hästen att så lite i drag läge (spända draglinor) spänn bakselen så att den ligger strax över bakknäet i höjdled och vidden prövar man genom att sätta en tvärhand på varje sida om svansen.
Jag tycker det är bättre att läsa svar som är lite mer förklarade och rätta mig om jag har fel!
Mvh Lisa