Skav av selen!

Rosen

Trådstartare
Håller på att köra in min häst och senaste gången fick han en fult skav av bukgjorden. Funderar lite över hur hårt man ska spänna alla delar. Tror att jag spänner bakselen för löst så den verkar inte i kraftiga nerförsbackar. Skulle behöva lite tips av körkunniga hur hårt man ska spänna bukgjorden och hur långt bak däckelet ska ligga. Har fått veta att innan skaklerna tar i när hästen drar ska draglinorna verka och innan skakelfästet är i sitt bakersta läge ska bakselen verka men jag måste erkänna att det är lite svårt att se om allt är rätt. :confused:

Sv: Skav av selen!

Svetsa fast längre "ögla" på skakeln, då är det lättare ;) När hästen drar vagnen ska skakelremmen vara ungefär mitt i "öglan" på skakeln. När bakselen bromsar ska skakelremmen fortfarande inte vara längst bak i "öglan". Däckelgjorden ska sitta ungefär som en bältrem på dig själv, inte så hårt som en sadelgjord. Jag brukar efterdra innan jag spänner för, eftersom jag har fått selen nästan runtdragen när en selsticka gick sönder :eek: Bukgjorden däremot ska sitta så löst att du får in en tvärhand mellan gjord och buk, den är en del av bromssystemet i brukskörning lärde jag mig för länge sedan. Bakselen brukar jag korta in försiktigt, man vet inte så noga hur hästen reagerar och det vore ju inte så kul om det blev full fart nedåt. Däckeln vill åtminstone jag ha på ryggmusklerna bakom bogbladet, så att hästen "bär" däckeln bra. Nu kör jag än så länge bara för "husbehov", det finns ju de som är mer erfarna.

Tack för ditt utförliga svar. Jag har bara en gjord på selen. Det är en typ maratonsele där hästen drar med draglinorna. Vi har använt selen ett bra tag utan skavproblem, men när vi var ute och körde i värmen fick han två ordentliga skav. Kanske också har betydelse att selen är rätt ny.

hej!

Tycker det är skrämmande att du kör in en häst utan att ha större kunskap??? :eek:
Du måste ta hjälp av en mkt kunnig person med erfarenhet!
Man ska helst INTE köra in en häst med ny sele! En sele behöver i regel
användas ett tag för anpassa sig och sitta bra.
Att hästen får skav kan bero på att det bara finns en gjord, värmen och att gjorden är för hårt spänd.
Du måste nog beskriva din sele utförligare/visa bild!

Mvh Lisa

Skav av bukgjord??? Svårt. Antingen är han känslig, är det en arab?, eller så kanske du har spänt draglinorna för löst så att han drar med bukgjord o däckel.

Det finns inga maratonselar som bara har en gjord, det finns ju alltid en som man spänner "hårt" och en som löper från skakelhållaren och under magen.
jag har sett mångder med travhästar som har skav från bukgjord o däckel, men de svettas ju året om och spänns väldigt hårt, samt att de drar allt med gjorden, och inte draglinor. Det kanske är så i ditt fall oxå?
Har du ingen bild?

Tillfällig lösning:
Man kan ju ha ludd på bukgjorden, fårskinn, eller sympatex.

/jenny

Naturligtvis har jag tagit hjälp och anlitat inkörare för inkörning av min häst. Jag är inte helt utan kunskap men jag är ödmjuk till de som kan mer än jag och frågar gärna flera gånger och sedan fattar jag mina egna beslut. Det är så man skaffar sig kunskap.Någon gång måste ju alla vara nybörjare. Jag har en sele liknande den som finns på bild i tidigare inlägg angående exempel på bra selar. Man har bara en gjord under magen men det är även en gjord till skaklerna och den löper en bit ner. Det är möjligt att jag förklarar dåligt så att ni inte förstår men den ser ut som alla maratonselar ser ut. Selen kostar 8000 kr. Eftersom jag använt selen ett bra tag utan problem så är det möjligt att jag är för dålig på att spänna bakselen ordentligt och det tillsammans med att vi körde i branta backar i värmen gjorde att det uppstod skav. Jag önskar konstruktiva förslag och vill besparar från att dumgörars för att jag är nybörjare med körning med sele med draglinor och baksele. Att selen är ny beror på att jag valde att byta ut min bröstsele utan draglinor till en ordentlig med draglinor och baksele. Alla kan ju inte hitta selar som är begagnade.

en kompis häst fick skav av själva magplattan på däckeln och hon är dökänslig för om det är ett litet "veck" eller något annat som inte ligger rätt .. så vissa hästar är extremt känsliga -och detta var en shettis :)

så försök att sätta in en bild så vi kan hjälpa dig på ett konstruktivt sätt .. annars får du väl kanske börja med fårskinnspaddar eller liknande om din häst är extremt känslig. lycka till!

Hej!

Man läser ju rakt av och det är svårt eller rent av omöjligt att läsa mellan raderna så därför trodde jag att du inte hade mer kunskap än vad som stod i texten!
Om man är nybörjare kanske man har svårt att förstå alla invecklade begrepp som har med körning att göra!
Man försöker att inte dumgöra personer som är nybörjare men det kan vara svårt och man kan ju missta sig ibland.
Jag vet att det finns människor som bokstavligen gör som du beskriver i ditt första inlägg och det är ju inte så bra. MEN det handlar ofta om okunnighet och om man själv är lugn o försiktig kan man ofta hjälpa personen utan att göra mer skada.

Bra att man får tänka till lite ibland då inser man ju sina egna brister :o

Jo men jag tror att det är så att du spänt bakselen för dåligt, och då åker vagnen fram och om skaklarna sitter fast i en skakelöggla så drar skaklarna i bukgjorden.
När hästen drar ska skakeln vara mer framåt i ögglan, inte helt framme då fungerar inte linorna. Vid brant backe; bakåt men inte längst bak.
Sela hästen och få hästen att så lite i drag läge (spända draglinor) spänn bakselen så att den ligger strax över bakknäet i höjdled och vidden prövar man genom att sätta en tvärhand på varje sida om svansen.

Jag tycker det är bättre att läsa svar som är lite mer förklarade och rätta mig om jag har fel!

Mvh Lisa

Det skall alltid vara två gjordar på en bra sele.... Den ena spänner man hårt som en livrem på sig själv, den andra en handsbredd löst...

Liknande trådar

Övr. Hund Gjorde misstaget att köpa en lite för stor sele till Emiron när han var mindre i tron att han säkert skulle växa i den så småningom men...
2
Svar
23
· Visningar
2 453
Senast: iNHALE
·
Träning Just det förväntar jag mig inget svar på, men kanske någon som varit med om något liknande?! Har ett treårig nordsvenskt brukssto, hon...
2
Svar
35
· Visningar
6 204
Senast: vallhund
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka