Skav av sadelgjorden

E

Eeiram

Hej!

Märkte idag när jag skulle sadla hästen att hon hade kala fläckar i sadelgjordsstaden. Det är av sadelgjorden eftersom hon hade lika fläckar på bägge sidor om kroppen. Det är inte blod-sår utan bara skinn utan hår så att säga. Håret har helt enkelt nötts bort. Jag vet inte om det är för att jag har en så dålig "budget-gjord" (fick me den när jag köpte sadeln och tänkte inte med på det). Det är en gjord i nylon med "luddig" undersida. Tror att det är en kant som allesom har skärt in i huden på henne. Tänker kassera den gjorden och köpa en ny, funderar därför på om ni har några bra tips på en bättre sadelgjord för att undvika skav? Kan detta vara något:

http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/4428.jpg

Funderar också på det här med storlekar. Gjorden jag har nu är 30', vad motsvarar det i cm?

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Marie

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Skav av sadelgjorden

Hej, jo sånna där sadelgjordar med "teddyludd", är sällan, bra, en del lyckas bra med dom och får aldrig några skav, själv varit med om det.

Men den där gjorden på Börjes som du visade bild på, jag har en sådan, flera stycken faktsikt och tycker att den är kanon bra !
Tycker att det är ett bra köp.
Köpte den första i en vanlig ridsportbutik och sen såg jag dom hade dom på Börjes och då köpte jag några till att ha i reserv.

Det där med storleken, den på Börjes är angiven i både Centimter och tum. 70cm = 28", 80cm=32", 90cm=36"
Du får ta den som är närmast, annars mäter du din gammla i centimeter och jämför.

Lycka till ! :bump:

Kul att du hade just sådana, då vet du ju precis hur den är, huruvida den är bra eller inte. Har själv haft en neoprene-gjord förut som jag tyckte var bra, dels för att de är lätta att rengöra, men också självklart för att det motverkar skav.

Jag skall kika lite på det där med vilken storlek jag skall ha. Tack för hjälpen!

Mvh Marie

Blev lite fundersam med det här med hur lång sadelgjorden skall vara när man har westernsadel? Finns det några riktmärken eller är det bara så att den skall "nå runt"?

Sadelgjorden bör vara så lång att spännet kommer såpass högt upp att hästens armbåge inte skavs mot det när hästen rör sig.

Det är nog ganska vanligt, oavsett gjord, att hästen får skav den här tiden på året, iaf om man rider mycket. Jag tränar långa sträckor och min häst får skav precis som din men bara under hårfällningen. Jag har löst detta genom att klippa till bitar av fårskinn som jag knyter fast runt änden på gjorden och då fungerar det bra.

/Camilla

Jag har precis den gjorden som finns i börjes. Den är super! Finns likadana i "riktiga" westernkataloger, men dom kostar 4 ggr så mkt och är INTE 4 ggr bättre. Den där typen av gjord är ju så lätt att hålla ren också, bara att skölja av!

KÖP! :rofl:

Hvis du rir mye ut i skog og mark, kan det være greit med en trådgjord. En slik neoprengjord som det var linket til vil ikke slippe ut stein/skitt som kan komme i mellom og dermed skape mer gnag.
Bare noe å tenke på. Har selv en slik gjord som er foreslått her i tillegg til en trådgjord http://www.rodeo.no/media/444l.JPG

Min fick skav av fendrarna förra vintern. Jag har en halvsyntetsadel (Big Horn AL) och tyget var lite väl kärvt mot hans sidor. Men då gick jag till lokala möbelstopparna och köpte superkvalitetsmöbeltyg och sydde på (fick låna symaskinen också ;)) och i år går det mycket bättre!

Det ser ju förstås bra ut på min syntetsadel, kanske inte lika snyggt på en läderfender... :)

/Camilla

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka