Skav av eksemtäcket

G

glimmie

Fler än jag som upplevt det? Hästen har eksemtäcket på sig jämt, och nu har hon fått skav på bakbenen samt mellan frambenen, vad kan jag göra?
Tips och råd för att undvika skavet mottages tacksamt.
 
Sv: Skav av eksemtäcket

Bäst är att ha några olika väl passande täcken att byta mellan, så det inte kan/hinner bildas skav.
 
Sv: Skav av eksemtäcket

vad är de för täcke du har? boett?

du kan ha på pälsglans på dom utsatta ställena. då glider täcket mot pälsen istället för skaver. Du kan sy tunnlar i teddu att trä på "bensnörena"
 
Sv: Skav av eksemtäcket

Smart! ja det är boett och zillke jag växlar emellan.
Tack.
 
Sv: Skav av eksemtäcket

okej. hur kan det (boett) skava imellan frambenen? är det den där tunneln med resåren i som man fäster i magdelen som skaver?

vet inte hur zillke ser ut...
 
Sv: Skav av eksemtäcket

Länsveterinären var med på en kurs jag gick, och både hon och en massör sa att det var väldigt vanligt att täckesanvändning var orsak till en massa skador på hästarna...
 
Sv: Skav av eksemtäcket

Jo, det är säkert så, men med en eksemhäst har man inte alltid så mycket val - en del bara MÅSTE ha täcke för att ens kunna vistas utomhus under sommaren. Så då får man ju ta till de knep man kan för att göra täckesanvändningen så skonsam som möjligt för hästen.
 
Sv: Skav av eksemtäcket

Jo, visst är det så, men om man inte måste så kanske man ska undvika.
Naturligtvis ska man skydda sin häst, men visst är det märkligt att det inte finns en enda designer som kan lösa detta problem!
 
Sv: Skav av eksemtäcket

Nej. Min eksemhäst har eksemtäcke från mars till nov sedan fem år tillbaka och har aldrig fått skavsår. Har mest Boett-täcken.

Du får sy på något mjukt där det skaver, typ sånt som man kan stoppa in sadelgjorden i. Ev kan sånt passa till gjorden mellan frambenen. Till bakbensresårerna syr du bara till o trär över. Fårskinn eller något annat mjukt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Undrar hur ni gör efter stallet med era hundar. Leriga från topp till tå oftast, speciellt okt-april Tvättar ni dom med schampo varje...
Svar
19
· Visningar
1 226
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 332
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp