stallverksamhet
Trådstartare
Är det någon som är bra på det här med moms/skatter, och som kan hjälpa mig med att räkna och förklara lite? Ja, självklart ska jag boka tid med en revisor ifall det blir aktuellt med flytt och eget stall. Men jag vill veta i förväg om det ens är värt det, tanken är inte att bli miljonär, utan att göra rätt för mig med en vit verksamhet och ha 1-2 hästar i sällskap till min egen utan att gå back.
(Exempelsiffror för att förenkla räknandet)
Kallhyra: 1000 kr
Fullservice: 1000 kr
Mat & strö: 1000 kr
Alltså 3000 kr in av stallgästen, 1000 kr ut i driftkostnad av mig = 2000 kr ”över
Om jag exempelvis har en Enskild firma, hur går jag tillväga då med räknandet och redovisningen? Något särskilt att tänka på? Hur mycket blir det faktiskt kvar efter moms/skatt?
Får jag använda vinsten skattefritt till verksamheten? Hur fungerar det med skatt vid eget uttag?
Något annat att tänka på?
(Exempelsiffror för att förenkla räknandet)
Kallhyra: 1000 kr
Fullservice: 1000 kr
Mat & strö: 1000 kr
Alltså 3000 kr in av stallgästen, 1000 kr ut i driftkostnad av mig = 2000 kr ”över
Om jag exempelvis har en Enskild firma, hur går jag tillväga då med räknandet och redovisningen? Något särskilt att tänka på? Hur mycket blir det faktiskt kvar efter moms/skatt?
Får jag använda vinsten skattefritt till verksamheten? Hur fungerar det med skatt vid eget uttag?
Något annat att tänka på?