SofiaOfSweden

Trådstartare
Igår eftermiddag när jag hämtade upp min häst från hagensåg jag att bakbenets karled var kraftigt svullen, dock ingen hälta.

Ställde honom på spolplattanoch började spola benen rena från lera, tydligen var det sårvätska som runnit i karleden, ganska mycket (trodde först att det var lera) och senare hittade jag ett ganska stort och relativt djupt skärsår på bakkotan vid sporren. Jag fortsatte spola rent runt omkring och även i, sedan tvättade jag såret med jodopax och lade ett omslag över natten.

Mamma ringde till veterinären igår kväll men fick inget svar, och ringde istället nu på morgonen. Det mest optimala hade ju varit att sytt ihop det, men eftersom detta förmodligen skedde på morgonen och jag inte upptäckte det förrän vid 18.00-tiden samma dag så var det "för sent" eftersom det redan svullnat upp så pass mycket.

Efter rådgivning från veterinären skulle vi ringa igen om hästen fått ökad temp, i dagsläget är han inte halt, har ett normalt allmäntillstånd och äter glatt på. Vi fick rådet att lägga ett omslag med en torr sårkompress, gasbinda och bandage ovanpå det, men även att såret måste luftas dagligen.

Min fråga är då: Hur skulle ni gjort? Skulle ni haft såret lindat på natten och luftat i hagen eller tvärtom? Hästen i fråga är ganska renlig av sig i boxen och den är inte översvämmad av gödsel och urin som kan komma i kontakt med såret, hagen däremot är lerig på vissa ställen. Han står inte inne särskilt länge, från 19.00 till 7.00, resten av tiden går han ute, så det bästa vore väl att lufta det på natten och linda om dagtid, eller?

Mvh Sofia

Sv: Skärsår

jag hade haft såret lindat både ute och inne för att undvika få in damm och smutts.
hade försökt att hålla det så torrt och rent som möjligt, linda med flexlinda.

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 939
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Okej så såhär är det! Häromveckan så fick jag ett samtal runt 19.00 på kvällen att min islandshäst inte kunde stå på ett ben, jag kommer...
Svar
13
· Visningar
2 390
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 688
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar