Skärmupplösningen ändrar sig?

Pazuzu

Trådstartare
Jag har problem med att min skärmupplösning ibland ändrar tillbaka till 800x600 från 1024x768. Detta händer oftast (men inte jämt) när jag har startat eller omstartat datorn. Någon som vet hur man får upplösningen att "stanna" vid 1024x768? :confused: Det är rätt så irriterande att behöva ändra tillbaka så gott som varje gång man startat datorn... :mad:
 
Jag har problem tvärt om... Jag har min skärm på 1024*768, men vill ibland ändra till 800*600 för att se hur mina hemsidor ser ut i mindre upplösning, men det går inte så bra... Max 10 sekunder stannar den på den mindre upplösningen, sen hoppar den tillbaka
 
Visst är det irriterande? Och det konstiga är att datorn inte ändrar jämt, bara ibland. :confused: Först trodde jag att det var någon slag standarinställning som den ändrar tillbaka till, men jag hittar inte något som säger att 800x600 är standardinställning. :confused:
 
En tänkbar orsak:
En del program ställer om upplösningen så att den 'passar' programmet, utan att fråga om det är OK (eller ställer 'tillbaka' upplösningen efteråt).
Tänk efter om det är något program som du alltid kör innan det ställer om sig.
 
Men det konstiga är att skärmupplösningen har ställt om sig när datorn är "nystartad" utan att jag öppnat något program! :confused:
 
Det körs alltid en del program när datorn startas, det är bara det att datorn startar dem själv, så om någon av de programmen fått någon inställning ändrad så...

Kanske du kört något innan du stängde av datorn gången innan? (som fortfarande var i gång när du stängde av eller om datorn kraschade).

Det kan såklart vara något helt annat, datorer är svårt att felsöka på distans :D
 
Kom på en möjlig orsak till, som nog är troligare i ditt fall:
Det verkar ju som om din dator 'tappar minnet' medan den är avstängd, så det skulle kunna vara batteriet som börjar bli dåligt. Alla datorer har ett litet batteri i sig, som gör att de kan 'komma ihåg' olika inställningar, hålla klockan igång osv.
 
Aha, det låter ju rimligt! :idea: Eftersom inställningarna inte ändrar sig jämt, låter det som om det skulle kunna vara att batteriet är dåligt. Datorn är fyra år så den börjar kanske bli för gammal? :confused:

Det går ju att leva med problemet, men som sagt är det rätt så irriterande. Jag antar att jag får stå ut tills jag har råd med en ny dator... :crazy:
 
4 år bör väl ett batteri hålla, min dator hemma är drygt 6 år och jag har inget problem med det, trots att min dator står avslagen mycket (= inte kan ladda upp sig så ofta).

Det bör gå att byta batteriet, frågan är vad det kostar och om du kan göra det själv eller om du måste lämna in datorn för att få det gjort.
 
Kan ett dåligt batteri orsaka annat än mitt problem samt "klock-haveri"? :confused: Om det inte gör det tror jag att det är bäst för mig att samla ihop pengar till en ny dator, istället för att sätta in ett nytt batteri. Jag hade dessutom datorn inlämnad för ett tag sedan och det gick på 500:- (=har inte lust att lägga ner mer pengar på en såpass "gammal" dator. ;))
 
Vad jag vet så är det bara 'minnet' som påverkas. Det du sparat på hårddisken ligger kvar.
Självklart är det upp till dig om du tycker det är värt att byta batteri eller inte. Går du ändå i 'ny dator'-tankar så är det väl inget att fundera på ens :D
 
Ok! :) Det finns rätt billiga datorer att få tag på, jag har ju redan skärm och alla "tillbehör" så det är bara "burken" som behöver inhandlas.

Jag får se hur mycket jag lyckas skrapa ihop på sommarjobbet innan jag kan köpa en ny. :(
 
Är skärmen påslagen när du startar datorn. Jag har en dator som när skärmen är avslagen inte känner av saker och ting på ett riktigt sätt och då väljer en standard-inställning vilket ger sämre upplösning.


Du som hade problem med att datorn bytte tillbaka efter ca 10 sekunder.
Förmodligen är det 15 sekunder. Så länge brukar den testa ett nytt läge, har man inte godkännt det återgår den till det man hade innan. Det finns en ok-ruta som du måste klicka på för att behålla den nya inställningen.
 
Kom på en möjlig orsak till, som nog är troligare i ditt fall:
Det verkar ju som om din dator 'tappar minnet' medan den är avstängd, så det skulle kunna vara batteriet som börjar bli dåligt. Alla datorer har ett litet batteri i sig, som gör att de kan 'komma ihåg' olika inställningar, hålla klockan igång osv.


Det är inte alls troligt att ett dåligt batteri påverkar upplösningen!
Upplösningen är en inställning i operativsystemet tillsammans med drivrutinen för grafikkortet, och den informationen är lagrad på hårddisken.
Som du kanske ser så laddas ju ingen högupplöst grafik under boot-sekvensen, det är först när OS:et kommit igång.
Tecken på dåligt batteri brukar vara : ställa klockan vid varje start + att datorn inte hittar hårddisken vid start (mindre vanligt nu, då dom flesta bios har autodetect).

Sök svaret bland dina installerade program.
Troligast är att upplösningen ändras när du stänger av datorn, och sedan syns det först när du startar den.

Vad är det för operativsystem?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 886
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 995
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 215
Senast: Badger
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 916
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp