skapa företag...

P

puckis

fick ett tips på jobbet att man kanske kan starta eget företag för att kunna dra av hästen. Jag har medryttare så med andra ord så hyr jag ut honom. Hur gör man med a-kassa. Måste jag jobba som frilansare då också?? ( jobbar i en sån bransch där frilans är vanligt men ej hästrelaterat )

som företagare kan du inte ha a-kassa, enda möjligheten är om du har företaget "vilande" och alltså ingen verksamhet.
fördelen med att "dra av" hästen är att du kan dra av de momskostnader som du har (foder, strö, inköp av sadel, träns mm samt kostnader i samband med ex.vis tävlingar som bensin). du måste för skatteverket kunna förklara hur kostnaderna är relaterade till företaget. ex.vis så ökar kanske hästens värde när du åker på träningar o tävlingar.
men som sagt. du måste antagligen arbeta som frilans. enda möjligheten är om du startar firman som en ekonomisk förening, då är föreningen en egen juridisk person och du + (minst) 2 personer till är medlemmar där. om du vill veta mer om ekonomiska föreningar så titta på Kooperativ Utvecklings hemsida www.koopi.se (tror jag att det är).

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 052
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
807
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama