Skapa databas (Access)

V

Venus

Någon som vet eller har förslag på hur man gör när tabellen ska innehålla flera liknande val?
Jag vill skapa en tabell där en lärare kan välja flera kurser som han undervisar i. Som jag har fattat det så får varje fält bara innehålla ett värde. Ska jag då göra flera fält med liknande namn? Jag tycker att det ser lite konstigt ut när det står kurskod som rubrik 3 gånger... :crazy: Det måste finnas något bättre sätt.
 
Sv: Skapa databas (Access)

Nu vet jag inte om jag har förstått din fråga rätt. Du vill skapa databastabellen menar du? Det beror ju en hel del på hur ämnena är uppbyggda. Om det bara finns en lärare i varje ämne så kan själva ämnesnamnet fungera som primary key och läraren är ett fält i tabellen. Dvs tabellen kanske heter tabell_ämnen och har primary key = ämne och ett fält som heter lärare. När du sedan ska välja alla ämnen som läraren undervisar i så är det bara att producera en fråga där du säger (typ) "SELECT ämne FROM tabell_ämnen WHERE lärare = 'namn'".

Om du istället vet att alla lärare undervisar i exakt tre olika ämnen så är ett alternativ att lägga tre fält för dessa i en tabell där läraren är primary key. Men förmodligen är det inte så... Alternativet då är att lämna några fält blanka för varje lärare om du vill ha dem i samma. Men jag vet inte hur bra det fungerar.
 
Sv: Skapa databas (Access)

Tack för svaret!

Jag har gjort ungefär som du sa, det blir inte helt bra om en lärare har flera kurser (det vet jag inte nu). Funderar på att lägga till de tomma fälten men det kanske ser konstigt ut...
 
Sv: Skapa databas (Access)

Vilket av sätten använde du?
(jag är lite trött och seg och fattar långsamt :p )

Gör du något form av webbgränssnitt som hanterar kommunikationen med databasen eller är det bara databasen i sig som är inblandad?

Jag skulle nog undvika så många tomma fält som möjligt. Men det beror ju samtidigt lite på vad mer som ska in i databasen och hur det relaterar till övrig info.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 029
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 692
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Kan man förbättra sitt minne när man har dåligt minne? Jag vet ju att jag har dåligt minne av flera orsaker- epilepsi, mediciner mot det...
Svar
8
· Visningar
924
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 567
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp