Skänklarna på stångbett

N

nettanbabe

Bara undrar om det är någon skillnad på fasta och rörliga skänklar på stångbetten.....

sötmalm med koppar inlägg är det för att främja salivproduktionen eller???

Sv: Skänklarna på stångbett

nettanbabe skrev:
Bara undrar om det är någon skillnad på fasta och rörliga skänklar på stångbetten.....

sötmalm med koppar inlägg är det för att främja salivproduktionen eller???

nån??som vet om det är nån skillnad...?????

med rörliga skänklar är det väl lättare att ta ledande tygeltag har jag fått för mig..

Jag är långt ifrån någon bettexpert, ja faktiskt inte expert på något men lite hum har jag om vissa saker. :smirk:
Jag har en känsla av att jag ger mig ut på djupt vatten här, men gör ett försök i alla fall. :crazy:

När det gäller stångbett så är ju ffa mundelen den del av bettet, som gör att olika bett verkar olika.
Huruvida stången sitter solitt på bettet eller ej är ju bara en extra led för att kunna påverka hästen olika.

När det gäller fast eller delad mundel, så är det så att med en delad mundel kan du rida med tvåhandsfattning och fortfarande påverka hästen såsom vid ridning på tränsbett.
Rider du med en stel mundel kräver det en häst som förstår neckreining och styr bra på en hand.

Det finns faktiskt fina böcker om just bett och dess påverkan av proffs. Köp en sådan och varför inte testa lite olika varianter av bett för att se vad ni trivs bäst med. :idea:

Monke ;)

monke skrev:
Jag är långt ifrån någon bettexpert, ja faktiskt inte expert på något men lite hum har jag om vissa saker. :smirk:
Jag har en känsla av att jag ger mig ut på djupt vatten här, men gör ett försök i alla fall. :crazy:

När det gäller stångbett så är ju ffa mundelen den del av bettet, som gör att olika bett verkar olika.
Huruvida stången sitter solitt på bettet eller ej är ju bara en extra led för att kunna påverka hästen olika.

När det gäller fast eller delad mundel, så är det så att med en delad mundel kan du rida med tvåhandsfattning och fortfarande påverka hästen såsom vid ridning på tränsbett.
Rider du med en stel mundel kräver det en häst som förstår neckreining och styr bra på en hand.

Det finns faktiskt fina böcker om just bett och dess påverkan av proffs. Köp en sådan och varför inte testa lite olika varianter av bett för att se vad ni trivs bäst med. :idea:

Monke ;)

jag menar inte själva mundelen...utan skänklarna om det är nån skillnad på om dem är rörliga eller helt fasta..

Så vitt jag vet finns det bara anledning att ha rörliga skänklar på delade bett eftersom dom är tänkta att kunna användas var för sig.
Dvs. att använda ledande tygeltag.

Och ja kopparinlägg eller sweetiron är tänkt att öka salivavsöndringen och göra hästen mjukare i munnen.

Monke

monke skrev:
Så vitt jag vet finns det bara anledning att ha rörliga skänklar på delade bett eftersom dom är tänkta att kunna användas var för sig.
Dvs. att använda ledande tygeltag.

Och ja kopparinlägg eller sweetiron är tänkt att öka salivavsöndringen och göra hästen mjukare i munnen.

Monke

det är inget delat bett utan ett rakt med m.port som jag menar

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: valy
·
Kropp & Själ Förra året gick jag till vårdcentralen för att jag tyckte att jag hade lite förstorade lymfkörtlar runt halsen. Men speciellt en...
Svar
3
· Visningar
626
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 142

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka