Skänkelvikningar!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Carina__89
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 878
C

Carina__89

Hej!
Jag har en fråga!
Min häst har jättelätt för skänkelvikning åt höger men det går inte åt vänster för då börjar han studsa runt i en ring!
Jag har pratat med hans gamla ägare och hon sa att ibland går det bara år höger och ibland bara år vänster!
Hur gör jag för att få honom att göra åt båda hållen?
Tacksam för svar!
Mvh/Carina

Sv: Skänkelvikningar!

Hej!
Skänkelvikning är en övning som belastar lederna väldigt mycket. Alltså när hästen sätter ned det korsande benet belastas lederna snett, benet är vinklat så mycket att tyngdpunkten på leden blir sned.
Kan det vara så att hon kanske är känsligare eller har lite ont i lederna på ena sidan. Därför kanske det gör ont när han tvärar för mycket och belastar leden snett.
Prova jobba med öppna och sluta istället som inte belastar leden lika snett och ändå stärker musklerna bra. Fungerar dom här övningarna tycker jag att du ska träna dom istället och bygga upp musklerna runt leden vilket gör att han kanske har lättare för skänkelvikningen senare. Skänkelvikning är ett moment som kan slita lite på lederna om man inte är försiktig, därför är det viktigt med bra muskler runt leden som kan bära upp den sneda belastningen så att leden slipper ta så mycket belastning. Samt att man inte ska nöta för mycket med övningen.

Hoppas du förstod hur jag menade med hur leden belastades.

Lycka till

Sv: Skänkelvikningar!

Japp jag förstod det du skrev!
Tack så mycket för tipset!

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 043
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 525
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård Hej! Jag har hamnat i ett dilemma där jag sålde en häst för ett halvår sedan som köparen nu vill häva. Grejen hör till att hästen har... 2
Svar
27
· Visningar
4 211
Hemmet Jag har börjat fundera på att byta ut våtrumsmattan på väggar och golv i vårt pyttelilla badrum (1,6 x 2,1 meter "stort"). Inget annat...
Svar
18
· Visningar
655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka